Forum - Din Volkswagen - Golf MK1, Gröna faran, 1.8t projekt

gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Fre 23 jun 2017 2:05 Svara med citat
Hej alla,

Tänker att jag får berätta lite om mitt lilla projekt framöver. Skall bygga en Golf mk1 1.8t. Ett klassiskt byte med massor av info tillgängligt på nätet så hoppas på ett smidigt projekt.

Bilen i fråga är en fyradörrars GTD från 1978. Stått sedan 1990 när jag köpte den, 16000 mil på mätaren, helt rostfri undertill och med en lack med härlig patina. Motorn läcker dock diesel som ett såll och har alltid velat ha ett litet projekt. Så det kommer att sättas i en 1.8t motor och bilen registreras som ombyggt fordon.

Såhär såg den ut vid inköp
Bild

På plats i garaget:
Bild

Just nu handlar projektet mycket om att samla på mig delar till själva bytet. En passat 1.8t från 98 inhandlades och motorn plockades. Blir en AEB motor.
Bild

Var på returbilen i allingsås och hämtade lite delar från en A3:a, lite insug etc.
Bild
Bild

Växellåda har även inhandlats här på forumet. Blir en 02a låda från en passat.

Skivbromsar fram från opel och troligen från Mk2 bak.

Mer kommer efterhand, men det kommer nog ta sin lilla stund!

Ha det gott
//A


Senast ändrad Tor 13 jul 2017 13:46, ändrad totalt 1 gång
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Sön 25 jun 2017 13:39 Svara med citat
Kul projekt, kan du inte bygga en åt mig samtidigt när du ändå är igång? Smile

Är det bara att ta rätt delar från rätt bil som passar eller kommer det krävas en del modifieringar?
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 25 jun 2017 22:58 Svara med citat
Kul! Detta ska följas Regular Smiley Rätt kulör på bilen också Wink
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Mån 26 jun 2017 15:37 Svara med citat
Andreas H skrev:
Kul projekt, kan du inte bygga en åt mig samtidigt när du ändå är igång? Smile

Är det bara att ta rätt delar från rätt bil som passar eller kommer det krävas en del modifieringar?


En bil i taget får det bli Regular SmileyRegular Smiley. I princip allt kan tas från andra bilar inom vw-sfären.

Det som man primärt måste fixa själv är rör till kylning av motorn samt luft till intercoolern och downpipe. Sen kommer elsystemet att bli lite av en utmaning, men borde nog gå fint.

Men som det ser ut för mig så kommer jag använda följande:
- Motor: AEB från en passat från 98

- Växellåda: 02a från passat 92, här fungerar original 020 låda också men är inte lika stark.
Till växellådan behöver jag ett lagerblock för att konvertera den från hydralisk till mekanisk koppling, detta plockas från en vw transporter.
Se nedan för guide:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Teknik&id=79

- Bromsar fram från opel (ok + hållare + G60 skivor) och MK2/mk3 bak (allt inkl axeltapp), handbromsvajer från scirocco 16v.

Guide fram:
https://vwgolfmk1.org.uk/index.php?page=cedi&type=misc&id=1%2F42%2F141
Guide bak:
http://www.edition38.com/forums/index.php?showtopic=461850

- Motorfästena från mk1 passar på aeb blocket och flyttas bara över. Eftersom jag kommer köra med 02a låda kommer jag bygga ett eget växellådsfäste. Kör du 020 så passar originalfästet oftast.

- Insug från A3 eller golf 4 (från en tvärställd motor helt enkelt, längsmonterad i passaten).
- Oljefilterhållare från MK3 1.9 TDI för att få plats med främre motorfäste.


Bobby skrev:
Kul! Detta ska följas Regular Smiley Rätt kulör på bilen också Wink


Härligt, har följt ditt bygge också, fint fixat!. Det är en härlig färg och den brunaste inredning man kan tänka sig! Blir tyvärr inte originalhjul då de större bromsarna inte får plats då. Men lutar initialt åt BBS RZ från MK3.


//Andreas
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Tis 27 jun 2017 14:00 Svara med citat
Ok skönt att det mesta passar rakt av, blir en del jagande efter delarna bara. Smile
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Ons 28 jun 2017 10:31 Svara med citat
Tja,

Blev lite småfix i garaget i söndags.

Lossade allt i den gamla motorn så nu är den redo att lyftas ur vid tillfälle!

Bild

Samt att det blev lite rengörning av motorn samt insug och oljefilterhållare. Skall ta och köra över insug och hållare med roterande mässingsborste så skall de nog bli lite finare!

Bild
Bild
Bild

//A
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Tor 13 jul 2017 10:44 Svara med citat
Det går framåt! Då var motorn ute!

Bild

Även skaffat mig en 02a växellåda, kommer behöva lite tvätt Regular Smiley
Bild

Börjat plocka av motorfästena från golfmotorn och göra rent och lacka dem.


Nu lite semester med min vardagsbil Golf MK2 GL från 92.
Bild

//Andreas
JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.6TD Ort: Haparanda Medlem: 25 januari 2014
Fre 28 jul 2017 2:34 Svara med citat
Coolt så du menar att man kan bygga om passatens vxllåda från 1993 TD som jag har till en mekanisk koppling med vajer har en 1.9 TD och har ruskiga problem med växellådan vet ej om det är en 5 petad eller 4 petad står någon beteckning som heter 020 borde vara en 5 petad men hitar inga delar som är från en mk2 vxllåda växelskiftarna metalldelarna som kommer på växellådan hittar inga facknamn då det blir ännu svårare att hitta delar till denna låda som jag har i min mk1 1980vw golf diesel
JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.6TD Ort: Haparanda Medlem: 25 januari 2014
Fre 28 jul 2017 17:10 Svara med citat
Här har ni en videoklipp på youtube gällande lagerblock 02B 141 708 A så man får en mekanisk växellåda ombyggt från en hydraulisk
Vr6_mannen
Kör: Golf 2 1.8 Turbo Ort: Kristianstad Medlem: 31 december 2007
Fre 28 jul 2017 20:30 Svara med citat
Har fästen för åka med 02a låda i mk1 Smile

heej
JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.6TD Ort: Haparanda Medlem: 25 januari 2014
Lör 29 jul 2017 19:59 Svara med citat
Vw mk1 rules


Senast ändrad Mån 03 sep 2018 22:21, ändrad totalt 1 gång
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Mån 05 mar 2018 13:22 Svara med citat
Varit dålig på att uppdatera men projektet går vidare i lugn takt!

Bromsar runt om klara, nya dämpare, motor+v-låda på plats. Fästen för intercooler och kylsystem på plats. Byggbesiktning avklarad utan större anmärkningar!

Kommer lite bilder nedan på när den stod på hjul inför byggbesiktning!

Bild

Bild


Bild
Drivaxlar, nya dämpare + fjädrar samt bromsok på plats!
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 09 mar 2018 14:01 Svara med citat
Bra jobbat!
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Ons 14 mar 2018 10:15 Svara med citat
Bobby skrev:
Bra jobbat!


Tackar! Det går framåt får jag säga! Nu är man inne i den roliga bygga bil fasen snarare än att riva och leta delar!!


Var i garaget igår och drog lite intercooler rör. TAJT blir det. Testade lite med ett provisoriskt fäste för att hålla uppe röret. Tror att det kommer bli bra. Monterade även ett fjäderbensstag samt fick sänka kylarvattenbehållaren.

Bild

Blev även ett litet fäste till bromskraftsregulatorn bakom fjädertornet på passagerarsidan. Blir smidigt, i närheten av där nuvarande bromsrör går bakåt. Kommer att bli ett rör till bakaxeln som sedan splittas på axeln.

Bild
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Ons 14 mar 2018 18:46 Svara med citat
Vad gjorde du för o sänka expansionskärlet??. Har mitt stag precis vid locket med...Very Happy
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Ons 14 mar 2018 20:46 Svara med citat
Grandell79 skrev:
Vad gjorde du för o sänka expansionskärlet??. Har mitt stag precis vid locket med...Very Happy


Hej, slipade ner kanten med ca 2 mm på varje sida med en kapskiva på vinkelslipen och en lite sliprondel på en dremell. Fungerade förvånansvärt bra.
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Ons 14 mar 2018 20:58 Svara med citat
Kanten på burken eller på fästet?
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Ons 14 mar 2018 21:15 Svara med citat
Grandell79 skrev:
Kanten på burken eller på fästet?


Kanten på burken. Noterade dock att det var viktigt att få den jämn hela vägen så att den gled ner i fästet på bilen smidigt.
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Tor 22 mar 2018 6:29 Svara med citat
Vad fint det blir, jag önskar att jag hade tid att göra likadant med min mk2:a.

Är elsystemet färdigt så det går att starta motorn? Jag läste att man måste flytta över precis hela motorns elsystem från donatorbilen eftersom startspärren är inbyggd i instrumenthuset. Men det kanske inte är mycket mer jobb än det andra som krävs?

Varför kan man inte använda växellådan från samma donatorbil, helt andra fästen antar jag?

Varför kör man inte med hydraulisk koppling, svårt att fixa med pedalstället?

Hur mycket ska du ha för bilen när den är klar? Smile
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Tor 22 mar 2018 9:16 Svara med citat
Andreas H skrev:
Vad fint det blir, jag önskar att jag hade tid att göra likadant med min mk2:a.

Är elsystemet färdigt så det går att starta motorn? Jag läste att man måste flytta över precis hela motorns elsystem från donatorbilen eftersom startspärren är inbyggd i instrumenthuset. Men det kanske inte är mycket mer jobb än det andra som krävs?

Varför kan man inte använda växellådan från samma donatorbil, helt andra fästen antar jag?

Varför kör man inte med hydraulisk koppling, svårt att fixa med pedalstället?

Hur mycket ska du ha för bilen när den är klar? Smile


Tid är alltid en utmaning...

Elsystemet är inte klart än. Precis startspärren sitter i mätarhuset. Då jag köpte en komplett donatorbil så har jag kabelhärva, instrumenthus, tändlås och nyckel så det går nog att lösa utan större problem. Annars så kan man ta bort startspärren kanske lätt genom att löda bort och koda om en microprocessor (eller skicka den till ett bolag i UK som löser det). Eller i mitt fall då jag har en AEB motor så hade de inte startspärr i USA så funderar på att beställa en ECU från USA och då försvinner startspärren!

Då jag bygger en Mk1 så är ett AEB block enklast och de satt i passat B5 (och audi a4) men är där längsmonterad och har den tvärställd i MK1:an därav v-låda från passa B3 (tvärställd) Regular SmileyRegular Smiley. Men ska du bygga Mk2 så tror jag många kör på AGU eller dylikt från Audi A3 eller Golf Mk4 gti.

Hydralkoppling skulle jag kunna bygga om till men ville ha Mk1:an så orginal som möjligt inne i bilen och detta blev en enkel väg. Får se hur tungtrampad den blir...

Vi får se om den blir till salu ngn gång, men just nu vill jag nog köra den lite själv först Regular SmileyRegular Smiley

//A
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Tor 22 mar 2018 11:47 Svara med citat
gerward skrev:
Tid är alltid en utmaning...

Elsystemet är inte klart än. Precis startspärren sitter i mätarhuset. Då jag köpte en komplett donatorbil så har jag kabelhärva, instrumenthus, tändlås och nyckel så det går nog att lösa utan större problem. Annars så kan man ta bort startspärren kanske lätt genom att löda bort och koda om en microprocessor (eller skicka den till ett bolag i UK som löser det). Eller i mitt fall då jag har en AEB motor så hade de inte startspärr i USA så funderar på att beställa en ECU från USA och då försvinner startspärren!

Då jag bygger en Mk1 så är ett AEB block enklast och de satt i passat B5 (och audi a4) men är där längsmonterad och har den tvärställd i MK1:an därav v-låda från passa B3 (tvärställd) Regular SmileyRegular Smiley. Men ska du bygga Mk2 så tror jag många kör på AGU eller dylikt från Audi A3 eller Golf Mk4 gti.

Hydralkoppling skulle jag kunna bygga om till men ville ha Mk1:an så orginal som möjligt inne i bilen och detta blev en enkel väg. Får se hur tungtrampad den blir...

Vi får se om den blir till salu ngn gång, men just nu vill jag nog köra den lite själv först Regular SmileyRegular Smiley

//A


Ok, jag tycker att det borde finnas enklare sätt att fixa startspärren med tanke på hur lätt proffsen går förbi den och stjäl nyare bilar än så.

Just ja, du nämnde ju att motorn i donatorbilen var rakställd men annars passar det alltså med drivaxlar och fästen om man har "rätt" donatorbil. Jag hittade den här tråden med en kille som plockade allt från en Golf 4 GTI men han slutade posta innan det var klart: http://clubgti.com/showthread.php?235972-mk2-gti-engine-conversion-at- home!

Den blir nog inte särskilt tungtrampad om du inte har hårdare tryckplatta, jag orkar frikoppla min genom att dra i kopplingsarmen för hand. Jag hade en trimmad 940 med hårdare tryckplatta, i den fick jag byta ut original kopplingsrör med slangstump mot ett bromsrör eftersom slangen utvidgade sig. Smile
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Mån 26 mar 2018 8:39 Svara med citat
Några timmar till i garaget Regular Smiley. Kanske inte den roligaste bilden, men nu är kylsystemet draget och alla slangar på plats och fästa med slangklämmor. Blev en orimlig mängd olika storlekar Regular Smiley.

Bild

//A
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Tor 05 apr 2018 16:57 Svara med citat
Då var intercoolern monterad och alla tryckrör på plats. Allt vaccum är också draget och all el på själva motorn monterad i alla givare. Riktigt gött!!

Bild

Även mycket nöjd med returen till dumpventilen. Mycket smidigt att själv kunna stansa in en 25mm koppling i slangen till insuget!

Bild

Uppstart närmar sig Regular Smiley
Freddan
Kör: Golf 2 gti 8v 84:a Ort: Dalsjöfors Medlem: 05 april 2006
Tis 10 apr 2018 15:21 Svara med citat
Hej,

Grymt project! kul att följa. Har du sett denna sida?

http://shop.eurowise.com/product-p/ew1390.htm

Mvh Fredrik

Fet golf 2:a!
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Sön 15 apr 2018 23:01 Svara med citat
Freddan skrev:
Hej,

Grymt project! kul att följa. Har du sett denna sida?

http://shop.eurowise.com/product-p/ew1390.htm

Mvh Fredrik


Tackar! Varför inte Regular Smiley Ska prova med passatens kabelhärva, tog ut den komplett.


Idag blev det lite bromsrörsdragning på bakaxeln samt montering av krängningshämmare!
Bild

Blir enkrets bak med tryckregulator fram.
Bild

Gjorde även ett nytt fäste till den och drog lite rör.
Bild

Allt för denna söndag. //A
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Tis 17 apr 2018 14:00 Svara med citat
Börjat arbetet med att rensa kabelhärvan, går framåt!

Bild

En hel del som inte behövdes på passatens originalhärva... Och mer skall bort Regular SmileyRegular Smiley

Bild
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Sön 22 apr 2018 21:46 Svara med citat
Då var inluften tillfixad! Regular SmileyRegular Smiley

Bild
Frosnam
Kör: Golf 7 2.0 TDI GT R-L 4M Ort: Nynäshamn Medlem: 29 september 2015
Mån 23 apr 2018 13:42 Svara med citat
Wow!
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Sön 06 maj 2018 15:43 Svara med citat
Har du löst downpipe än? Köpt klart? Skapligt sugen på o härma ditt bygge, fast i min scirocco då...
gerward
Kör: Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg Medlem: 05 oktober 2006
Mån 07 maj 2018 10:01 Svara med citat
Grandell79 skrev:
Har du löst downpipe än? Köpt klart? Skapligt sugen på o härma ditt bygge, fast i min scirocco då...

Vi svetsade den själv med lite mixade rördelar från Biltema! Kul, det är bara att köra, men det tar sin lilla stund att få allt på plats Regular Smiley



Då har arbetet fortskridit. Då var bilen uppstartad, startade snällt men har lite ojämn tomgång just nu, behöver nog bli ordentligt varm, stått i ett år...

Den provisoriska elhärvan, notera att mätarhuset är med för Imobilizern...

Bild

Sen en dålig film, men den startade iaf! Regular SmileyRegular Smiley

https://youtu.be/Lwp1rR8Sf6o

Kopplade sedan in en Immo Emulator från ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/273058595741

Tro det eller ej, men den fungerade, väldigt oklart hur men nu behövs inte mätarhus eller givare från nyckeln. Så nästa steg är att rensa klart härvan samt att koppla in den i MK1:ans tändlås.

Så nu är det:
- lufta bromsar
- koppla klart elen inkl box för ECU i motorrummet
- svetsa klart avgas
- underedsbehandla där vi svetsat fast delar undertill
- spolarvätskebehållare
- gasvajer

Så inte mycket kvar innan provtur Regular SmileyRegular Smiley

//A
Sida 1, 2  >