Forum - Golf 2 (83-91) - Motortemperatur?

ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Sön 23 jul 2017 2:31 Svara med citat
Vad ska motortemperaturmätaren stå på när bilen en Golf MK2 årsmodell 85 med förgasarmotor uppnått rätt temperatur dvs. normal arbetstemperatur? Har pga. att bilen börjat läckte lite kylarvätska och att kupén började blåsa ut kalluft när bilens motortemperaturmätare kommit upp till ungefär mitten bytt ut värmepaketet som var helt slut och trasigt. Med det gamla värmepaketet så kunde motortemperaturmätaren närma sig maxnivå men aldrig ända upp. Med det nya värmepaketet så tar det lång tid innan motortemperaturmätaren börjar att röra sig. När jag åkt ca 3 mil på mest landsväg mellan 40-80km/h så har mätaren nästan precis gått över kallområdet. Vid stadskörning går mätaren upp snabbare av naturliga skäl men knappt till mitten och så fort det blir landsvägskörning igen går mätaren tillbaka till nästan bredvid kallområdet. Självklart drar fartvinden ner motortemperaturen men ska inte mätaren visa högre temperatur vid 3 mils körning och 20°c utetemperatur? Är detta normalt för bilens motortemperatur? När det blir kallare ute så kommer det som det är nu ta en evighet att få upp temperaturen på motorn om det överhuvudtaget hinner hända något med mätaren.

/Ored
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Sön 23 jul 2017 14:22 Svara med citat
Har du kollat så din termostat stänger som den ska?

H.J.L.H.
ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Tor 27 jul 2017 0:07 Svara med citat
Tack för tipset. Har nu plockat bort termostaten och lagt den i kokande vatten. Det hände inget med den alltså den stänger sig inte så jag har stoppat i en ny i bilen och nu fungerar motorvärmen perfekt igen. Dock har det nu istället uppstått ett annat problem och det är att när motorn kommit upp i tätt temperatur så tappar jag värme i kupén dvs. när värmen är inställd på max värme blåser det nästan kallt istället. Förut blåste det varmluft och blev som i en bastu inne i bilen. Vad kan detta bero på? Några tips?

/Ored
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Tor 27 jul 2017 0:18 Svara med citat
ored skrev:
Tack för tipset. Har nu plockat bort termostaten och lagt den i kokande vatten. Det hände inget med den alltså den stänger sig inte så jag har stoppat i en ny i bilen och nu fungerar motorvärmen perfekt igen. Dock har det nu istället uppstått ett annat problem och det är att när motorn kommit upp i tätt temperatur så tappar jag värme i kupén dvs. när värmen är inställd på max värme blåser det nästan kallt istället. Förut blåste det varmluft och blev som i en bastu inne i bilen. Vad kan detta bero på? Några tips?

/Ored


Du har en y-koppling som ska leda om varmvattnet från kupen när det inte används, den blir dålig ibland, byt ut den mot en vanlig y-koppling av kopparrör så får du tillbaka värmen, men med kruxet att OM du får läckage i värmepaketet eller liknande så stoppas det inte.

H.J.L.H.