Forum - Golf 7 (13-19) - Ni som kör Golf Alltrack. Är ni nöjda?

Guza
Kör: Golf 7 SC -15 Ort: Malmö Medlem: 05 maj 2012
Tor 03 aug 2017 14:18 Svara med citat
Tänkte kolla hur ni som valde Alltracken funderade när ni bestämde er.

Ska byta bil om 6 månader och har funderat på en Alltrack som är 1år gammal. Har vanlig Kombi 1.2 och ser att Alltracken är väldigt välutrustad som den är. Lägger man till allt det på en vanlig golf så blir det inte stor prisskillnad.

Frågan är om man ska våga välja TDI motorn efter allt tjat om hur illa det är med Dieselbilar eller gå på TSI motorn. Hur stor skillnad är det på förbrukningen på dom två motorerna? Kör 1000mil om året max.
X2000
Kör: Golf 7 GT TSI 140 DSG Ort: Stockholm Medlem: 06 maj 2013
Tor 03 aug 2017 14:23 Svara med citat
1000 mil om året. Tveklöst TSI. Imho.
Fx
Kör: Tiguan 2017 Medlem: 28 november 2016
Tor 03 aug 2017 14:30 Svara med citat
Nu har jag inte enn Alltack själv, men skulle tro att skilnaden mellan TDI och TSI är nära 2dl/mil.
TDI borde kännas ganska mycket starkare med sina 380Nm mot TSI's 280Nm.
Det är väl bara att provköra, själv kör jag diesel även om jag kör mindre än 1000 mil/år.
Guza
Tor 03 aug 2017 14:31 Svara med citat
X2000 skrev:
1000 mil om året. Tveklöst TSI. Imho.

Ja all logik talar för det. Det konstiga är att dieselbilarna är billigare och finns många fler än TSI modellerna om man slår alla Alltrack i sverige på tex bytbil. Brukar vara tvärtom att dieselvarianten är dyrare och inte går att räkna hem om man kör för lite.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 03 aug 2017 15:44 Svara med citat
Guza skrev:
Ja all logik talar för det. Det konstiga är att dieselbilarna är billigare och finns många fler än TSI modellerna om man slår alla Alltrack i sverige på tex bytbil. Brukar vara tvärtom att dieselvarianten är dyrare och inte går att räkna hem om man kör för lite.

Det är kört för dieselbilar, snart rasar dom ännu mer i pris, exakt vad jag spått i andra trådar.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Guza
Tor 03 aug 2017 15:46 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det är kört för dieselbilar, snart rasar dom ännu mer i pris.

Mycket möjligt. Frågan är om bensinare automatiskt blir dyrare då. Hade inte förvånat mig.
Håkke
Kör: Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå Medlem: 22 februari 2013
Tor 03 aug 2017 15:47 Svara med citat
Jag har en -17 TSI, mycket nöjd med den, gjorde en sväng Sundsvall - Stockholm tur o retur igår, 0,72 drog den med ganska hög medelhastighet.....
candyweiss
Tor 03 aug 2017 17:07 Svara med citat
Håkke skrev:
Jag har en -17 TSI, mycket nöjd med den, gjorde en sväng Sundsvall - Stockholm tur o retur igår, 0,72 drog den med ganska hög medelhastighet.....

Faktiskt mycket intressant, vad var medelhastigheten?

N78
Kör: Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund Medlem: 03 augusti 2016
Tor 03 aug 2017 21:02 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det är kört för dieselbilar, snart rasar dom ännu mer i pris, exakt vad jag spått i andra trådar.

Så tänker även jag, iallafall i en övergångsperiod tills elbilar/vätgasbilar kommer på allvar. Diesel hör hemma i arbetsfordon som går på samma varvtal den mesta av tiden (t.ex. lastbilar), eller extremt mycket körning/år >4000/5000 mil. Småbilar och diesel, känns helt meningslöst ifall man inte kör extrema sträckor. Ingen direkt satsning på hydrid-dieslar.
Håkke
Kör: Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå Medlem: 22 februari 2013
Tor 03 aug 2017 21:13 Svara med citat
candyweiss skrev:
Faktiskt mycket intressant, vad var medelhastigheten?

Nu har jag inte kollat, men mellan Gävle o stockholm gick det 120-130 och hela tiden på farthållaren, när jag tankade hade jag kört 47 mil på 33 liter
Guza
Tor 03 aug 2017 21:15 Svara med citat
Håkke skrev:
Nu har jag inte kollat, men mellan Gävle o stockholm gick det 120-130 och hela tiden på farthållaren, när jag tankade hade jag kört 47 mil på 33 liter

Inte dåligt. Min 1.2 drar 0.6 under samma förhållanden. Frågan är ren stadskörning där drar väll alltracken en liter minst.
N78
Tor 03 aug 2017 21:19 Svara med citat
Guza skrev:
Inte dåligt. Min 1.2 drar 0.6 under samma förhållanden. Frågan är ren stadskörning där drar väll alltracken en liter minst.

Jag hade en Golf SC 1.2 TSI innan, mycket bra motor. Och jag landade på ca 0.6l/mil efter 5200 mil (leasingsbil med övermil Sad ) Mycket blandad körning, med många korta sträckor då jag är lat.
Guza
Tor 03 aug 2017 21:32 Svara med citat
N78 skrev:
Jag hade en Golf SC 1.2 TSI innan, mycket bra motor. Och jag landade på ca 0.6l/mil efter 5200 mil (leasingsbil med övermil Sad ) Mycket blandad körning, med många korta sträckor då jag är lat.

Jg är också extremt nöjd med förbrukningen mot prestandan. Den drar mindre än vad min hyundai i30 diesel gjorde hehe. Känns på ett sätt onödigt med 180hk för att köra mestadels stadskörning med 40 vägar. Sen är allt relativt så klart. Man kan lika gärna cykla om du frågar någon annan.
N78
Tor 03 aug 2017 23:08 Svara med citat
Guza skrev:
Jg är också extremt nöjd med förbrukningen mot prestandan. Den drar mindre än vad min hyundai i30 diesel gjorde hehe. Känns på ett sätt onödigt med 180hk för att köra mestadels stadskörning med 40 vägar. Sen är allt relativt så klart. Man kan lika gärna cykla om du frågar någon annan.

Sant, vi köper bilar med för mycket hästkrafter för att hävda oss till mycket. Själv har jag 220hk, men så har jag även en elcykel (som min sambo använder).
TDiaren
Kör: Golf 6 1,6 TDi 105 BMT Ort: Jönköping Medlem: 06 november 2012
Fre 04 aug 2017 15:59 Svara med citat
Alltrack TSI ägare sedan december 2016 har nu kört 1000 mil snitt förbrukning 0,8 som lägst 0,71 motorvägs körning till Köpenhamn. Stadskörning som mest i vintras med dubbdäck 0,9. Förbrukningen stämmer ganska bra med vad jag räknade med vid köp av bilen.
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Lör 05 aug 2017 6:46 Svara med citat
Som vanligt i dagens samhälle, så är det så lätt att vilja förbjuda/försämra/tala ner saker man inte själv drabbas av.

Anledningarna som gjorde att dieseln slog igenom gäller fortfarande idag. Att i Sverige prata ner dieseln pga. utsläppen, påminner ganska mycket om den klassiska "Kejsarens nya kläder".
Man säger att ca 5000 st personer ska dö pga. partiklarna i från dieselbilarna, men ingen verkar varken känna någon eller hört om någon som dött. Samtidigt ökar medellivslängden för oss...

Bensinbilar är mer skitiga för miljön sett till den globala uppvärmningen, medans dieseln dras med utsläpp av partiklar som i höga doser kan vara farliga. Dessa höga doser är vi i Sverige ganska så förskonade av, och bor man på landsbygden, så är diesel i allra högsta grad ett utmärkt val sett ur både för plånboken och miljön.

Det är ju nämligen så att de där farliga partiklarna inte har så lång livslängd, dvs. de ramlar ner till marken och blir därmed ofarliga. Medans bensinbilarna släpper ut sin skit som går upp i atmosfären och bidrar till den globala uppvärmningen, som i sig är det verkliga hoten för vår jord.

På tal om förbrukning, 184hk och hamnar på 4.7-4.9 vid lansväg/motorväg och 5.5-6.0 vid mer stadskörning och blandat.
maskin30
Kör: Golf 7 Alltrack Tsi -17 Medlem: 29 april 2017
Lör 05 aug 2017 17:05 Svara med citat
Matin skrev:
Som vanligt i dagens samhälle, så är det så lätt att vilja förbjuda/försämra/tala ner saker man inte själv drabbas av.

Anledningarna som gjorde att dieseln slog igenom gäller fortfarande idag. Att i Sverige prata ner dieseln pga. utsläppen, påminner ganska mycket om den klassiska "Kejsarens nya kläder".
Man säger att ca 5000 st personer ska dö pga. partiklarna i från dieselbilarna, men ingen verkar varken känna någon eller hört om någon som dött. Samtidigt ökar medellivslängden för oss...

Bensinbilar är mer skitiga för miljön sett till den globala uppvärmningen, medans dieseln dras med utsläpp av partiklar som i höga doser kan vara farliga. Dessa höga doser är vi i Sverige ganska så förskonade av, och bor man på landsbygden, så är diesel i allra högsta grad ett utmärkt val sett ur både för plånboken och miljön.

Det är ju nämligen så att de där farliga partiklarna inte har så lång livslängd, dvs. de ramlar ner till marken och blir därmed ofarliga. Medans bensinbilarna släpper ut sin skit som går upp i atmosfären och bidrar till den globala uppvärmningen, som i sig är det verkliga hoten för vår jord.

På tal om förbrukning, 184hk och hamnar på 4.7-4.9 vid lansväg/motorväg och 5.5-6.0 vid mer stadskörning och blandat.

Stämmer säkert det du skriver men faktum är ju att det verkar bli diesel bilarna som staffas för tillfället iaf.
Kört diesel sista 15 åren (dock ej vw) men vid bytet i våras så blev det bensin när jag väl
bestämt mig för en alltrack.
Skiljde dessutom 20k till bensinarens fördel,så tycker valet var ganska enkelt för mig iaf.
Nöjd med förbrukning/prestanda,låg på 0.85 på semester trippen med mkt last och takbox.
Mycket motorväg och farter på 130-140 ganska långa sträckor.
Provade tidigare även en tank på eco läget och höll hastigheten ganska frekvent,dock utan box och ingen last.
Hamnade då på 0.69 blandat,men ingen rolig körning direkt.
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Lör 05 aug 2017 19:49 Svara med citat
För att förtydliga, jag har inget emot bensinversionen av alltrack. Tycker 1.8 TSI fungerar utmärkt i alltrack.

Vad gäller diesel, så ska vi även ha klart för oss att förutsättningarna fram till nu för biltillverkarna har varit att uppfylla kraven för CO2, när nu det även kan bli krav på nivåer för NOx, så kommer även dessa att förbättras ytterligare. Även om euro 6 redan är våldsamt mycket bättre än tidigare.
Guza
Sön 06 aug 2017 15:05 Svara med citat
Kom att tänka på den nya straffskatten som ska läggas på nya bilar och begagnade bilar från Juli 2018. Lär kosta 3-4K att fordonsskatta för en alltrack. Något mer för dieselvarianten. Min 1.2 som jag betalar490kr för kommer gå upp till ca 1600kr. Dom vill helt enkelt att man ska cykla, köra elbil eller använda 1.0 motorer.

Hittade en länk med lite uträkningar. http://www.dieselskatt.se/nya-bilskatten-2018-regeringens-forslag/

Saftigt att köra stora bilar är väll en enkel summering, framför allt diesel.
GöranÖ
Kör: Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Södertälje Medlem: 06 mars 2017
Mån 07 aug 2017 14:43 Svara med citat
Har en Golf Alltrack 2.0 TDI (184hk, 380Nm) tillverkad 2017-04 med ungefär extra allt utom glastak. Körde Södertälje-Övik för några veckor sedan och testade att köra lite snålare än vanligt. Vad det innebar var helt enkelt att med Eco-läge och adaptiv farthållare följa trafikrytmen och inte ta varje orsak/tillfälle att köra om. Att ligga bakom några bilar som körde 10 under tillåten fart ett tag bestämde jag var ok.

Södertälje, genom stockholm och till första stoppet strax norr om Sundsvall drog den i genomsnitt 4.4. Efter stoppet och sista biten (genom Höga kusten) till Övik drog den 4.7. Kör med HVO100 och hade jag kört lika snålt tillbaka så hade jag nog klarat mig fram till de första Circle-K som har HVO100 för personbil, Nu hade jag lite mer bråttom tillbaka och var tvungen att fylla på med ondskediesel innan jag var framme. Smile
Franzke
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn Medlem: 10 juni 2016
Mån 07 aug 2017 16:08 Svara med citat
Guza skrev:
Tänkte kolla hur ni som valde Alltracken funderade när ni bestämde er.

Ska byta bil om 6 månader och har funderat på en Alltrack som är 1år gammal. Har vanlig Kombi 1.2 och ser att Alltracken är väldigt välutrustad som den är. Lägger man till allt det på en vanlig golf så blir det inte stor prisskillnad.

Frågan är om man ska våga välja TDI motorn efter allt tjat om hur illa det är med Dieselbilar eller gå på TSI motorn. Hur stor skillnad är det på förbrukningen på dom två motorerna? Kör 1000mil om året max.

Här kan du se min förbrukning.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/777634.html

Börjar komma ner nu. Senaste tanken 0,71 (motorväg och landsväg). Jag tycker bensin motorn på 180 hästar passar bra i alltracken. Den känns pigg så det räcker.
Franzke
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn Medlem: 10 juni 2016
Ons 16 aug 2017 10:11 Svara med citat
Guza skrev:
Kom att tänka på den nya straffskatten som ska läggas på nya bilar och begagnade bilar från Juli 2018. Lär kosta 3-4K att fordonsskatta för en alltrack. Något mer för dieselvarianten. Min 1.2 som jag betalar490kr för kommer gå upp till ca 1600kr. Dom vill helt enkelt att man ska cykla, köra elbil eller använda 1.0 motorer.

Hittade en länk med lite uträkningar. http://www.dieselskatt.se/nya-bilskatten-2018-regeringens-forslag/

Saftigt att köra stora bilar är väll en enkel summering, framför allt diesel.

I länken som du skickade där står ju följande.

Vilka påverkas?

För vem gäller den nya skatten? Det råder lite olika tolkningar av regeringens förslag..
Citat:
”Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.”

”Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.”

Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.
candyweiss
Ons 16 aug 2017 10:21 Svara med citat
Franzke skrev:
[b]Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.

Så har jag också uppfattat det, men man vet ju aldrig när Gustav och Rövfen är i farten

steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Ons 16 aug 2017 15:14 Svara med citat
Alla bilar får höjd skatt, en del stor höjning andra mindre.
Vi bilägare:
Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel.
Expressen:
Bensin- och dieselbilar äldre än tre år: Gränsen för att ta ut ett så kallat koldioxidbelopp sänks till 95 gram från 111 gram. Kostnaden per gram är här 22 kronor – eller 11 kronor om bilen kan köras på en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol. För en vanlig bensin- eller dieselbil som släpper ut mer än 111 gram CO2/km betyder det här en skatteökning på 352 kronor per år. En liten Volkswagen Polo med en 90-hästkrafters bensinmotor släpper enligt VW ut 109 gram CO2/km vilket tidigare inte gav någon extra CO2-avgift men som i det nya systemet betyder 308 kronor mer i skatt.
När andelen elbilar ökar måste staten få in sina pengar på annat sätt kanske?
Så småningom kommer säkert fordonsskatten ta den största delen av statens inkomster när bensinförsäljningen minskar.
Elbilar om 10-15 år kommer inte att bli billiga att köra, men då har vi inget val!
Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Sön 20 aug 2017 14:15 Svara med citat
Det förefaller som om folk tror att det är ett axiom, att el-bilarna kommer att öka i mängd. Jag tillåter mig att vara tveksam. Anledningen är att elbilar inte är gynnsamma för miljön, mer än i fantasin.
När/om den globala elproduktionen ställs om från brunkol/stenkol/oljekreftverk och kärkraftverk (uran)till ickefossil produktion av el, kan det bli skillnad. Men, det förutsätter också att batterierna ej har litium som huvudsaklig källa. Om det överhuvud taget kommer att ske, så ligger det långt fram i tiden och sannolikt inte under vår livstid.
Alla dieselbilar, som sålts fr.o.m. 1 september 2015 måste vara godkända för Euro6. Dessa bilar blir undantagna från eventuella restriktioner i vissa stadskärnor.
Vill man köra snålt och så miljövänligt som möjligt ska man köra en snål dieselbil, som man tankar med HVO-diesel. Jag har kört med detta bränsle i flera tusen mil nu och det fungerar alldeles utmärkt.
Faktum är att såväl vissa motorjournalister och politiker har börjat vakna upp ur fantasin om el-bilars frälsning för miljön. På samma sätt som skedde med de i Sverige så omhuldade etanolbilarna.
Bensinbilen har dock fortfarande en funktion och det gäller de som mestadels kör korta körsträckor med många kallstarter och där motorn för sällan uppnår arbetstemperatur. Ett sådant körmönster mår inte dieselbilar bra av. Vill man nu ha en dieselbil, så ska man se till att köpa en bil som är klassad för Euro6 och följaktligen är såld fr.o.m. 15/9 2015. Och kom ihåg - en dieselbil behöver inte drivas med fossil dieselolja. En el-bil däremot, drivs nästan uteslutande med el, som producerats av kraftverk, som mestadels skapats av fossila kraftkällor. Så ser det ut nu. Hur det är om 50 år vet ingen. Med dieselbilen kan du redan nu köra fossilfritt. Det kan du inte med el-bilen.
steppenwolf
Sön 20 aug 2017 16:05 Svara med citat
Gourmand du har säkert rätt i det mesta, men städerna kommer inte att klara av att dieselföroreningarna smutsar ner, gäller även HVO.
Att det blir elbilar för ett tag framåt förstår man när man ser att nästan alla biltillverkare redan har bestämt sig.
Rätt eller fel det kan man ju undra.
Teslas batterifabrik blir dock helt fossilfri, och det kommer ju även en ev. svensk fabrik bli.
Så då återstår frågan med Litiumet.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 20 aug 2017 17:12 Svara med citat
Till skillnaden mot etanolen så är elbilar något som alla biltillverkare tror är framtiden. Med tanke på hur mycket pengar de lägger ner så kan inte alla de ha fel och vi sitta i en stuga och tro något annat. Sedan kan man givetvis vara skeptisk och vi lever i ett fritt samhälle och kan tycka vad vi vill.

Angående litiumet så går det för det första att återanvända från gamla batterier. Vi ska tydligen ha 30-40 miljoner ton litium som vi kan utvinna genom brytning och det räcker till 3-4 miljarder bilar. Om vi sedan räknar in de tillgångar som vi vet finns i haven så räcker det till ytterligare 16 miljarder bilar. Så just tillgången på litium är ett icke-problem.

Sedan forskas det mycket om alternativa batterier utan litium.
Gourmand
Sön 20 aug 2017 23:12 Svara med citat
"Det forskas mycket" osv..... Just det, det forskas. Men, det som kännetecknar forskning är att man inte vet svaret i förväg. Här utgår man från att svaret är givet, vilket det naturligtvis inte är. Rena gissningar, således.
"Teslas batterifabrik blir dock helt fossilfri". Vad har det med saken att göra ?
Merparten av världens elproduktion kommer fortfarande från fossil energi. Men, man hävdar säkert att forskning pågår där också och utgår naturligtvis från att man redan nu har svaret vad den forskningen kommer att ge för svar. Man gissar och önsketänker återigen.
När det gäller litium, så är det inte tillgången på litium som är det största problemet, utan att det är extremt energikrävande att ta fram litium i industriell skala.
HVO-dieseln innehåller en låg mängd kväve och följaktligen så kan kväveoxider bildas. Med den senaste reningstekniken (Euro6), så är kväveoxidutsläppen minimala.
Förbränningsmotorn garanterar den mobilitet som bilisterna behöver, det gör definitivt inte el-bilarna. Denna återvändsgränd är precis lika korkad som spritbilarna var tidigare. Så länge el produceras med fossil energi och litium används till batterierna, så kommer den snåla dieselmotorn vara överlägsen leksaksbilar som Tesla och liknande fantasifoster.
Kan tilläggas att det redan nu finns dieselbränsle som där råvaran ej innehåller något kväve och följaktligen inte heller släpper ut några kväveoxider. Bränslet finns dock inte tillgängligt i tillräcklig mängd ännu. Tills dess, så går det utmärkt att köra på HVO-diesel. Det är det bästa alternativet med dagens teknik. El-bilen är möjligen det sämsta.
steppenwolf
Mån 21 aug 2017 16:05 Svara med citat
Gourmand, det var bara för att visa att tekniken redan finns för fossilfria batterifabriker. Ingen forskning behövs. Här vet vi redan svaret!
Nu tycker jag i och för sig att vi är på fel tråd för denna diskussion.
Gourmand
Ons 23 aug 2017 0:15 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Gourmand, det var bara för att visa att tekniken redan finns för fossilfria batterifabriker. Ingen forskning behövs. Här vet vi redan svaret!
Nu tycker jag i och för sig att vi är på fel tråd för denna diskussion.

Men, vad är det du påstår egentligen ? Att själva fabriken är fossilfri eller att själva batteritillverkningen inte kräver någon fossil energi ?
Hur kan själva fabriken vara fossilfri och vad menas med det ?
Det dräller av myter om el-bilarna och den mest envisa myten handlar om att el-bilar är miljövänliga per definition. Detta är fullständigt felaktigt.
Att elbilar, som laddas med el från stenkolseldade kraftverk eller dito brunkol, olja eller kärnkraftel gör ekvationen omöjlig. Att bilarna blir oanvändbara under vinterkörning och/eller sommarhetta, då alla strömförbrukare måste utnyttjas till max gör också att dessa leksakers räckvidd blir minimal. Förbränningsmotorn är det enda som kan garantera mobilitet och rimlig räckvidd. Ska du dessutom dra släp eller husvagn, så blir det inte mycket kvar.
För en dryg månad så körde jag Stockholm-Karlstad t.o.r. Under denna resa, så såg jag tre Tesla-bilar stående övergivna vid sidan av E20/E18. Vad som hänt är väl inte så svårt att räkna ut. De hade blivit strömlösa. En bekant till mig har ett bärgningsföretag och han har berättat att Tesla och liknande leksaksbilar är en stor inkomstkälla för hans bärgningsfirma. Jag är inte överraskad.
Sida 1, 2  >