Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Problem med övertryck i expansionskärlet

Avo
Kör: Transporter 130hk Diesel Ort: Askersund Medlem: 20 augusti 2017
Sön 20 aug 2017 13:38 Svara med citat
Hej !

Åker i en VW transporter med 130hk diesel motorn från 2005 . Jag har problem med övertryck i expansionskärlet .
När jag åker i bilen så varnar den för dåligt med vatten men så fort jag öppnar locket för att fylla på så är det högt tryck och behållaren fylls på igen !
Värmen försvinner ibland i kupen , ibland under ca 1 timmes körning så kan det komma varm luft för att en stund senare komma kallt igen ... och efter ett tag kommer det varmt igen . Får ingen som helst värme till bakre fläkten som är till höger i lastutrymmet .
När bilen stått still övernatten och jag släppt ut trycket så har jag gjort som så att jag vrider på tändningen så bilen glödgar och fläktarna går med vredet på full värme .. vrider tillbaka nyckeln och då bubblar det under instrumentbrädan , så luft finns det i systemet helt klart .

Inget vatten i oljan , kollar oljestickan varje dag . Har bytt oljan 2 ggr nu på 1 månad och ingen vatten i oljan !
Dock så är det klägg i oljelocket , själv tycker jag det är på tok för mkt klet . Tastat och kört utan lock men nät som lite skydd och då ventilerar det ordentligt , alltså ingen tendens till klet .

Ser inget om att det skulle läcka någonstans under bilen .
Wabaston fungerar till och från , får vad jag tror är en felkod på displayen "F" . Idag när jag kört den ett par ggr så fungerar den felfritt . Enligt Wabasto i sthlm så tror dom att det är vattenpumpen vid värmaren som inte fungerar 100% .

Tittade lite på slangar osv när jag körde värmaren idag , tog ett kort på vad jag tror inte stämmer riktigt .
från expansionskärlet kommer det en returslang och där sitter det en backventil . Är inte den felvänd ??

Hoppas och tror att det inte är toppen eller topplockspackningen som felar

Mvh // Micke

hmm , hur bifogar jag bilden ? Men iaf så är det en pil på ventilen och den pekar mot expansionskärlet och den slangen sitter högt upp på kärlet .[/img][/gallery]
Avo
Kör: Transporter 130hk Diesel Ort: Askersund Medlem: 20 augusti 2017
Sön 20 aug 2017 19:57 Svara med citat
Har nu spolat systemet och tagit bort "backventilen" , den var även sprucken ! körde bilen några mil nyss och värmen kommer och går :S

känns som det är dålig cirkulation i kylsystemet !