VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands |
Ons 30 aug 2017 16:11 |
|
Har en MK2 1.8i -88 som har något tändrelaterat för sig.
Den startar hur bra som helst,gick nyss genom utan anmärkning med 0,1% CO och jag har kört 2500mil med den med samma symptom hela tiden..
Den missar med jämna mellanrum på tomgång och hackar vid kraftig acceleration,dock stannar den aldrig utan det är bara minska accelerationen så slutar det eller minskar iaf.
Det är bytt stift,kablar,fördelarlock,rotor och tändspole före jag köpte den,förmodligen ett försök att få bukt med problemet.
Det var då lite svart och ojämnt på kontaktytorna i fördelarlocket och på rotorn så jag bytte dessa efter jag kört ett tag med den men nu efter 1500mil kanske så är dom märkena tillbaka även på det nya,varför blir det så?
Dock är det ditsatt såna här hightech-stift med flera elektroder,kan dom vara för avancerade för en gammal bil? Svårt hitta enkla stift numera..
Har vridit lite hit å dit på fördelaren och då går den lite bättre men svårt hitta där det är bra genom hela registret så att säga,från tomgång till acceleration.
Förgasarfoten eller vad den heter är hel och den drar inte onormalt med soppa heller. Bara den där jävligt störande misständningen som är en nagel i ögat på en annars perfekt andrabil.
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Ons 30 aug 2017 17:12 |
|
Om du har vridit hit och dit på fördelaren, har du gjort det via hörseln eller via ett stroboscope? är tändningen galet fel så misständer den säkert, den kan gå bra på tomgång men när man åker med bilen så misständer den. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands |
Ons 30 aug 2017 17:56 |
|
Bara via hörsel då jag inte har någon lampa.
Det är ju inte så mycket att spela på mellan det att tomgången blir för låg och den riskerar att stanna åt ena hållet och att den blir alldeles för hög åt andra hållet.
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
|
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands |
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Ons 30 aug 2017 20:08 |
|
Du lyser ner mot nedre remskivan (vevaxeln) med stroboscopet och då ser man en markering som ändrar sig när man vrider på fördelaren. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Ons 30 aug 2017 20:18 |
|
1. varmkör bilen
2. ta bort vacumslangen till vacumklockan på fördelaren
3. sätt stroboscopets klämma på 1ans tändkabel, sen stroboscopets strömkabel på batteriet och jord
4. starta bilen och lys mot nedre remskivan och vrid på fördelaren tills markeringen är bra (om den ska stå någon grad före eller exakt på remskivan kommer jag tyvärr inte ihåg) You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands |
Tor 31 aug 2017 11:08 |
|
Tack för beskrivningen!
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Tor 31 aug 2017 16:45 |
|
Så lite så, hoppas det hjälper, annars får vi gå vidare med idéer.
|
|