Forum - Golf 2 (83-91) - MK2 1.8i RP "misständer",vad kan vara fel?

VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands
Ons 30 aug 2017 16:11 Svara med citat
Har en MK2 1.8i -88 som har något tändrelaterat för sig.

Den startar hur bra som helst,gick nyss genom utan anmärkning med 0,1% CO och jag har kört 2500mil med den med samma symptom hela tiden.. Very Happy

Den missar med jämna mellanrum på tomgång och hackar vid kraftig acceleration,dock stannar den aldrig utan det är bara minska accelerationen så slutar det eller minskar iaf.
Det är bytt stift,kablar,fördelarlock,rotor och tändspole före jag köpte den,förmodligen ett försök att få bukt med problemet.
Det var då lite svart och ojämnt på kontaktytorna i fördelarlocket och på rotorn så jag bytte dessa efter jag kört ett tag med den men nu efter 1500mil kanske så är dom märkena tillbaka även på det nya,varför blir det så?
Dock är det ditsatt såna här hightech-stift med flera elektroder,kan dom vara för avancerade för en gammal bil? Svårt hitta enkla stift numera..

Har vridit lite hit å dit på fördelaren och då går den lite bättre men svårt hitta där det är bra genom hela registret så att säga,från tomgång till acceleration.

Förgasarfoten eller vad den heter är hel och den drar inte onormalt med soppa heller. Bara den där jävligt störande misständningen som är en nagel i ögat på en annars perfekt andrabil.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 30 aug 2017 17:12 Svara med citat
Om du har vridit hit och dit på fördelaren, har du gjort det via hörseln eller via ett stroboscope? är tändningen galet fel så misständer den säkert, den kan gå bra på tomgång men när man åker med bilen så misständer den.

You can drink my beer, but you can never take the last one
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands
Ons 30 aug 2017 17:56 Svara med citat
Bara via hörsel då jag inte har någon lampa.
Det är ju inte så mycket att spela på mellan det att tomgången blir för låg och den riskerar att stanna åt ena hållet och att den blir alldeles för hög åt andra hållet.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 30 aug 2017 18:48 Svara med citat
Http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test instrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-2000020145/ om du vill ha bra inställd motor, bara att vrida på känn är ingen höjdare. Varmkör bilen, ta av vacumslangen på fördelaren, sätt stroboscopet på ettans tändkabel och ställ in motorn.
Som sagt, att den har bra tomgång är en sak, för den kan ändå gå skit på högre varv om tändningen inte står riktigt. Thumbs up
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands
Ons 30 aug 2017 19:09 Svara med citat
Nä jag vet att det inte är någon höjdare,det var mest en sista utväg för att se om det blev någon skillnad. Smile

Ska se om jag kan låna mig en och ställa in,men då är frågan var ska jag lysa? Laughing (är ingen tändningsfantom då jag vanligtvis kör diesel,utan tändstift och med stela tändkablar Cool )
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 30 aug 2017 20:08 Svara med citat
Du lyser ner mot nedre remskivan (vevaxeln) med stroboscopet och då ser man en markering som ändrar sig när man vrider på fördelaren.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 30 aug 2017 20:18 Svara med citat
1. varmkör bilen
2. ta bort vacumslangen till vacumklockan på fördelaren
3. sätt stroboscopets klämma på 1ans tändkabel, sen stroboscopets strömkabel på batteriet och jord
4. starta bilen och lys mot nedre remskivan och vrid på fördelaren tills markeringen är bra (om den ska stå någon grad före eller exakt på remskivan kommer jag tyvärr inte ihåg)

You can drink my beer, but you can never take the last one
VWJettaMk2
Jetta Ort: Utomlands
Tor 31 aug 2017 11:08 Svara med citat
Tack för beskrivningen! Smile
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 31 aug 2017 16:45 Svara med citat
Så lite så, hoppas det hjälper, annars får vi gå vidare med idéer. Thumbs up