Forum - Golf 5 (04-08) - 1.6 FSI växellåda (förvisso touran, men ändå)

snubben
VW Passat 1.8T Ort: Linköping
Mån 11 sep 2017 10:52 Svara med citat
Hejsan,
har just lyft ned växellådan ur min touran 1.6 fsi, men ställer frågan här då det är samma chassie bilarna är byggda på.

tryckplatta är dålig, urtrampningslager såg ut som skit och känns som skit och har nött upp den där "solfjädern" på svänghjulet. Det värsta är att ingående axel rasslar i lådan, utgående axel är tyst och fin, detta märks när den är i friläge och jag vrider på inkommande axel respektive på utgående axel. den rasslar en hel del och hugger en liten gnutta.
Finns det något standardfel i dessa lådor som orsakar detta? (känner förhoppningen om att någon lager är slut, men sån tur lär jag inte ha, men ändå...)

Jag kände också att diffen "kärvar" lite, är det viss tröghet där? (när man vrider utgående axlar åt varsitt håll) Givetvis tar ju transmissionen mot en del också, men det är just specifik tröghetskänsla som inte kan kopplas till hög utväxlingen gentemot utgående axel ur lådan.

Var hittar man ev reservdelar till lådan om det visar sig vara reparabelt? (låda på skrot är uppåt 10 000 pix...)
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 11 sep 2017 20:46 Svara med citat
Tag växelådskoden (tex GQG) och sök på ebay.de
för dom pengarna får man en renoverad låda
https://www.ebay.de/sch/Antriebsteile-Getriebe/33726/i.html?_from=R40& _nkw=GQG

med lite skicklighet skicakr man in den gamla och låter renovera den ännu billigare

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera