Forum - Golf 5 (04-08) - Bakaxel vw 2.0 04

Blomman68
Golf 5 727463423 Ort: Skellefteå
Mån 11 sep 2017 13:35 Svara med citat
Hej!
Jag söker information om vilken komplett bakaxel som kan passa på en 140hk 04 2wd.
Köpte just en golf för 24000 och tänkte fixa till den, mycket rost!
Har en 1.6 axel och en 2.0 år 2010 på en skrot, men hur vet man om den passar ?!

/dan blomqvist
Blomman68
Golf 5 727463423 Ort: Skellefteå
Tis 12 sep 2017 9:55 Svara med citat
Har jag löst problemet tro, bottenplattan PQ35 är lika från golf 5 till golf 6 och hela halvkombi serien från vw, audi och seat/ skoda. så enligt de bilder på bildelsbasen då SER bakaxlarna lika ut.
Blomman68
Golf 5 727463423 Ort: Skellefteå
Ons 13 sep 2017 11:20 Svara med citat
Är nu på jobbet, besked om nån vecka
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Fre 22 sep 2017 23:10 Svara med citat
Varför byta ut bakaxeln?

Är den så rostig så den ej kommer gå igenom besiktningen?
Då är frågan om de ens är värt att laga.

Ja menar, den kommer ju bli likadan igen då bilen används året om.

Räkna med om du börjar byta ut hela hjulupphängningen så kommer bultar sitta fast så du får kapa loss de och byta även bussningar och toe/camber skruvar = dyrt att köpa nytt på vag.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Blomman68
Golf 5 727463423 Ort: Skellefteå
Lör 23 sep 2017 16:17 Svara med citat
Jo du har poäng där, varför byta en så pass typ stor grej som kan ge fel hjulupphängning och diverse andra möjliga fel.
Ja, kan jag och går det så varför inte, jag har en bra kontakt på lokala skroten så jag fick ett bra pris och JA axeln är rostig, visst det behövs nog inte för besiktning men jag vill det.
Har jag bytt än nej, hadde inte tolvkantig torx och det är ju en Golf 2.0 så turbo relaterade fel finns, den ska på verkstan i veckan (kan bli hur dyrt som hellst). Ironiskt min andra golf 1.9 turbo disel 96 har jag tankat bensin, bytt batteri x antal gånger, kablar igång vid -25 (ingen mv) och mätar ställningen är på 33000 men går hur bra som hellst.
Föresten 2.0án har tidigare gått i södra Sverige (ja nedanför dalarna) så det mesta är rostigt under, det är mitt intresse att laga bilar
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 23 sep 2017 21:14 Svara med citat
Låter som överkurs att byta hela bakaxeln som består av flera utbytbar delar, tvätta rent med högtrycken, låt torka, rostskydda
viktigt att använda ett penetrearnade rostskydd tex. Dinitrol ML, eller
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50837&highlight=rostskydd

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 24 sep 2017 1:39 Svara med citat
Glöm då inte när du bytt ut bakvagnen att lämna in bilen på en 4-hjulsmätning också!

Men du lär få byta flera delar om du vill ha en någorlunda "rostfri" golf 5a..
De brukar rosta rätt bra i chassiet, karossen m.m.

En väldigt och onödig grej på en bil som är som vilken annan golf 5 som helst.

Kan ha förstått resonemanget om de va ex en GTi Ed.30 eller R32 eller så och man ville snygga till chassiet då bilen bara rullar sommartid ex.

Jag har själv renoverat hela chassiet på min S2 avant -93 men de är en entusiast bil som bara rullar sommartid och till den blästrade/pulverlackerade jag hela upphängningen.
Allt plockades isär i delar, nya bultar/muttrar/bussningar blev hårdare än org m.m.
Blev som nytt men bättre!

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Blomman68
Golf 5 727463423 Ort: Skellefteå
Sön 24 sep 2017 20:47 Svara med citat
Tackar för tips o råd, det finns som sagt olika sätt att se på ett problem. Angående rostskydd så kör jag sågkedjeolja/gammal m-olja och rostskydd medel ungefär lika delat👍. Nåja, angående entusiast bil och byggnationer så har jag en Capri 78 med modern motor, som diskuteras på ford forum.

Denna tråd/diskussion har nått sitt syfte.