Forum - Volkswagen Passat - Vw passat 2.0 tdi tjuvstannar och går inte att starta ibland

Rinnan
Kör: Passat 6 2.0 tdi 4M Ort: Gävle Medlem: 18 september 2017
Mån 18 sep 2017 19:00 Svara med citat
Min vw passat 2.0 tdi 4M -07 stannade plötsligt efter att ha lämnat motorväg och jag växlat ner och motorbromsade på en avfart. Helt omöjlig att få igång. Bärgades till vw men där gick den igång som vanligt ( hörde bara läckage från EGR ventilen). Jag beslutade att ta hem bilen för egen felsökning eftersom det var 1 månads väntetid på vag verkstaden. Har småkört kortare sträckor utan problem.
Tog bilen till jobbet för att låna OBD läsare. Inga felkoder! Och när jag ska hem går den inte igång igen. Startmotorn jobbar men den liksom tänder inte till. Fick igång den 1 gång efter att ha nött på startmotorn i över 20 sekunder men dog direkt igen.
Kan väl inte bero på EGR kylaren?
Luft i bränslesystemet?
Dieselpumpen?
Startspärren?

Någon som kan hjälpa till och tänka åt mej:(
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 18 sep 2017 20:25 Svara med citat
Rinnan skrev:
Min vw passat 2.0 tdi 4M -07 stannade plötsligt efter att ha lämnat motorväg och jag växlat ner och motorbromsade på en avfart. Helt omöjlig att få igång. Bärgades till vw men där gick den igång som vanligt ( hörde bara läckage från EGR ventilen). Jag beslutade att ta hem bilen för egen felsökning eftersom det var 1 månads väntetid på vag verkstaden. Har småkört kortare sträckor utan problem.
Tog bilen till jobbet för att låna OBD läsare. Inga felkoder! Och när jag ska hem går den inte igång igen. Startmotorn jobbar men den liksom tänder inte till. Fick igång den 1 gång efter att ha nött på startmotorn i över 20 sekunder men dog direkt igen.
Kan väl inte bero på EGR kylaren?
Luft i bränslesystemet?
Dieselpumpen?
Startspärren?

Någon som kan hjälpa till och tänka åt mej:(

Tråkigt med sporadiska fel.

Från vws intåg till vattenkylda modeller (nej, vet inte hur det var med K70) så har i väldigt många år tändningslåsen krånglat.
Prova att trycka ner nyckeln, vrida lite på den etc. Börjar det helt plötsligt fungera så?

Har du en bautanyckelknippa hänger på bilnyckeln ökar chansen för dåligt tändningslås.

Och jag menar då främst själva elkontakten i tändningslåset, inte mekaniska funktionen på tändningslåset.
Rinnan
Mån 18 sep 2017 21:04 Svara med citat
Har modellen där man trycker in nyckeln som en start/stopp knapp!
Har läst på andra forum att det kan vara problem med dessa oxåSad
Rinnan
Tis 19 sep 2017 21:42 Svara med citat
Provade igen att starta bilen efter 4 dgr och nu gick den igång igen efter ca 15 sekunder nötande på startmotorn.
Den här gången går den lugnt och fint på tomgång. Bara pysljudet från EGR läckaget som hörs. Ska byta bränslefiltret i morgon ( 4 år sedan det byttes). Kan det bero på igensatt filter?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 22 sep 2017 23:16 Svara med citat
Inte omöjligt att de är EGR kylaren..

Prova o plugga egr röret fram på toppen med en bit från ex. en cola burk.
Startar den då så har du felet = egr står på vidgavel och därför startar den ej!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Rinnan
Sön 24 sep 2017 22:08 Svara med citat
Någon här på forumet som har bytt EGR ventil?
Jag har ett läckage på EGR ventilen men den sitter bakom motorn mot torpedväggen.
Har en VW Passat 2.0 tdi 4M 2007, BMP.
Tänkte först prova blockera EGR för att se om mina startproblem försvinner så att jag kan lokalisera felet till EGR:en. Men när den sitter lite bökigt till så kanske jag ska byta ut den när jag ändå håller på.
Någon som har ett ungefärligt pris på ett byte ??
golf666
Sön 24 sep 2017 22:15 Svara med citat
Ring VAG och hör, bara delen i sig kostar ca 5000kr + div packningar och bultar m.m. som du behöver byta samtidigt.
Och du har 4wd så måste du plocka högra drivflänsen i vinkelväxeln så då tillkommer olja till vinkelväxeln med då de rinner ut en del när man plockar bort drivflänsen.

Hela framvagnsbalken måste plockas ner, därefter partikelfiltret sen börjar man kunna se den iaf!
Rätt omfattande jobb, tar väl för en som gjort de förut ca 5-6timmar relativt aktivt skruvande att byta den.
Sen är de en gammal bil så + nån timme till för fastrostade skruvar ex..

Säkert mellan 15-20k i reparations kostnad..

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Rinnan
Sön 24 sep 2017 22:45 Svara med citat
Men fy fan!! Det lät inte roligt på en bil som kanske är värd 40 k.
Egentligen tänkte jag ju bara prova att blocka egr ventilen för att utesluta så att det inte är den som är orsaken till mina sporadiska startproblem. Har även lagt av vid körning 1 gång och gick inte att starta förrän dagen efter när jag provade. Men nöter man på startmotorn så brukar den hoppa igång efter 20-30 SEK om man har tur. Inga felkoder när jag checkade senast. Kan det vara nåt med laddtryck, bränsle pump eller filter? Tacksam för lite hjälp när EGR spåret känns som ett dyrt långskott:(??
golf666
Tis 26 sep 2017 21:30 Svara med citat
Inget ovanligt med EGR kylare som bråkar och ger samma symptom som du beskriver..
Prova o plugga den först, är problemet löst så är ju saken enkel Smile

Finns ju företag som säkert gör de billigare med.
Men även företag som pluggar och kodar bort den o flera avgasreningsfunktion och rensar ex. partikelfilter.
Dahlbäck racing har gjort detta på ett flertal bilar och är bra och vettiga o ha att göra med.
Inte lika dyra heller som förr i tiden Smile

Rinnan
Tis 26 sep 2017 21:54 Svara med citat
Tack Golf666 för bra input!
Hörde av mej till Vag och dom bekräftade det du skrev! 8,5 timmars jobb samt framhjulsinställning.
17500:-!!!
Dum fråga, men om man bara vill komma åt att plugga EGR ventilen, behöver man riva lika mycket då?!
Tacksam för fortsatt feedback!
Rinnan
Sön 15 okt 2017 22:30 Svara med citat
Har problem med att min vw passat 4M 2.0 tdi -07. Den kan plötsligt stanna och man måste nöta igång bilen 20-30 SEK på startmotorn innan den hoppar igång igen.
Det skulle kanske kunna vara EGR:en som man hör ett pysljud från men eftersom den sitter så illa till funderar jag på att kolla bränslepump relä och glödgnings relä först.
Men vart sitter dom?
Kan det bero på något relä?

Tacksam för svar!
Simon95Persson
Kör: Passat 6 2.0 TDI 4Motion Ort: Vetlanda Medlem: 27 november 2018
Tis 27 nov 2018 17:30 Svara med citat
Hur gick det med Passaten, har det visat sig vad felet var? Har samma problem med min passat 2.0 Tdi 4M.
Simon95Persson
Kör: Passat 6 2.0 TDI 4Motion Ort: Vetlanda Medlem: 27 november 2018
Sön 13 jan 2019 22:03 Svara med citat
För er som har detta problem. Jag har letat i diverse forum och kom fram till att det vanligaste felet är matarpumpen som sitter i tanken. Efter den byttes i min passat så löstes problemet!