Forum - Golf 7 (13-) - Ingen bromsverkan vid kraftigt regn

Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Tis 03 okt 2017 8:57 Svara med citat
Är det någon som upplever samma fenomen som jag: När det regnar kraftigt ute och jag åker en längre sträcka utan att bromsa så har jag ingen bromsverkan alls i 1-2 sekunder innan bromsarna tar. Då menar jag verkligen INGEN bromsverkan. På andra bilar jag har ägt har jag märkt sämre eller ojämn bromsverkan vid jämförbara körförhållanden när man lägger foten på bromsen. Nu har jag råkat ut för lite väl många incidenter när jag nästan har åkt in i bilar framför mig, trots att jag har stått på bromspedalen. Funderar på om beläggen har blivit glaserade.

Nu har jag i alla fall bokat tid på verkstaden för så här ska inte en modern bil uppträda! Det är ju ingen VW bubbla med trumbromsar Shocked
tur-ture
Kör: Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal Medlem: 19 november 2013
Tis 03 okt 2017 13:05 Svara med citat
Jag tror detta är orsaken. Skivor och belägg blir polerade.


(hoppa till 0:17)


https://andrewquadling.wordpress.com/2013/07/23/brake-disc-wipers-a-gr eat-vw-safety-feature/ skrev:
Brake Disc Wiper- a great feature on your VW!

First introduced in the 2006 Volkswagen Passat and by model year 2009 installed on all vehicle with stability control (ESP or ESC), brake disc wipers are a little known safety feature on Volkswagen vehicles. As a vehicle drives in the rain a film of water builds up on the brake rotor. When the brake pads are applied to the brake disc the film of water must first be removed before braking can take place, resulting in longer and slower braking response. Here’s how Volkswagen vehicles correct this concern:

-The driver activates the wipers

-The windshield wiper switch position is broadcast across the vehicle’s computer networks (The vehicle has detected a rain driving situation)

-The ABS (Anti Lock Braking) control module receives this signal and begins to monitor how often the brakes are applied

-If the module has not detected a brake application for a 5 minute period brake disc wiping is initiated

-The ABS module applies slight braking pressure for 15 wheel revolutions to wipe to disc clean of any accumulated water film

-The ABS repeats this cycle as long as the wipers are on without the driver ever being aware of this process



Omkodning med VCDS:
Brake Drying System
This function increases safety in heavy rain, by applying the brake pads to the brake discs at prescribed intervals, in order to wipe away the unwanted film of water. Most drivers won’t even feel the system operating.

Select Control unit 03 (ABS)
Adaptation
Select: Disc Drying
Options: Weak-Normal-Hard

· · · – – – · · ·
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Ons 11 okt 2017 17:34 Svara med citat
tur-ture skrev:
Jag tror detta är orsaken. Skivor och belägg blir polerade.


(hoppa till 0:17)


Omkodning med VCDS:
Brake Drying System
This function increases safety in heavy rain, by applying the brake pads to the brake discs at prescribed intervals, in order to wipe away the unwanted film of water. Most drivers won’t even feel the system operating.

Select Control unit 03 (ABS)
Adaptation
Select: Disc Drying
Options: Weak-Normal-Hard


I morse kl 8 lämnade jag in bilen på Möller bil i Köping. Jag tipsade om omkodning enligt din länk men teknikern gjorde ingen notis om detta. Han provkörde bilen men eftersom det inte regnade så vet jag faktiskt inte vad syftet med den provkörningen var. Bromsarna tog ju bra eftersom de var torra...
Kl 14 åkte jag förbi verkstaden och såg att bilen stod utanför. De hade bara ställt ut bilen och skulle ta in den senare. En timma senare ringer de och säger att bilen är kontrollerad och att de inte hittar några fel... De har troligen inte ens tagit ut ett bromsbelägg och kontrollerat detta.
Första "servicerådgivaren" menar på att min körstil kan ha påverkat så att det kommer vatten i reporna på skivorna Brick wall

Andra "servicerådgivaren" hänvisar till sidan 162 i instruktionsboken och att jag måste bromsa då och då när det regnar ute Brick wall

Själv anser att man inte ska behöva värma bort fukt var 5:e minut på en 18 månader gammal bil som har gått 2000 mil. Ingen av de bilar jag tidigare har ägt har krävt detta. Självklart måste man provbromsa efter automattvätt och andra extermt blöta situationer men bromsarna ska ju inte upphöra helt att verka efter 10 min för att de är blöta av regnvatten.
Egentligen vet jag inte vad som är värst. En bil som inte uppfyller elementära säkerhetskrav eller en totalt inkompetent verkstad som tror att deras kunder är idioter.
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Ons 11 okt 2017 19:35 Svara med citat
Brake Drying System , jag trodde det var standard.
Jag har inte märkt av sämre bromsverkan vi regn.
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Ons 11 okt 2017 20:01 Svara med citat
Har inte haft detta bekymmer på min Alltrack
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Ons 11 okt 2017 22:24 Svara med citat
jdaniels skrev:
Brake Drying System , jag trodde det var standard.
Jag har inte märkt av sämre bromsverkan vi regn.


Nej, det verkar inte som om felet är generellt på alla golf 7. Jag vet inte om de ens har kollat att Brake Drying-systemet fungerar på min bil, om något sådant finns på bilen. Tror heller inte att de kontrollerade bromsbeläggen. Fick ingen information alls om vad de hade kollat upp förutom att de hade tittat på bromsskivorna. Man får ju prata med en servicerådgivare och inte med mekanikern som t.ex man får på Bilia (Volvo). Verkstaden gör minst sagt ett uselt intryck och jag är tyvärr inte ensam om att tycka detta. Felen beror alltid på ägaren... Att bromsarna inte tar igen efter 10 minuters körning i regn beror enbart på att jag inte har bromsat under den tiden. Ja, ni hör ju själva vilka idiotförklaringar man får. Synd på en annars bra bil. Jag ska ställa frågan till Volkswagen i Södertälje och även delge hur en av deras auktoriserade verkstäder beter sig. Även om man säljer en bra produkt så kan det hända att det faktiskt kan vara fel på enstaka bilar. Roy och Rogers mack känns ju mer seriösa än Möller i Köping
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Tor 12 okt 2017 1:55 Svara med citat
Vad har du för fälgar och däck?
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Tor 12 okt 2017 8:41 Svara med citat
Matin skrev:
Vad har du för fälgar och däck?


Jag har standardfälgen 17 tum

En fundering jag hade i går kväll: För att Brake Drying-systemet ska fungera så ska torkarna vara aktiverade. Det kan hända att jag haft torkarna i intervall-läge vid de tillfällen bromsarna inte har tagit. Eftersom jag har regnsensor så går ju då torkarna ändå konstant vid kraftigt regn. Bilen kanske är programmerad så att torkarna måste vara aktiverade i konstant läge (läge 2 på spaken) för att Brake Drying-systemet ska vara aktiverat?

Ingen idé att ställa frågan till Möller för de verkade inte veta att min bil har regnsensor...
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tor 12 okt 2017 19:12 Svara med citat
Jag har inte rört min torkarspak, det funkar perfekt med regnsensorn.
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Fre 13 okt 2017 1:46 Svara med citat
Har ingen regnsensor, men gjort glasbehandling och kör därför helt utan torkarna när det regnar. Har ändå inga problem med blöta bromsar.
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Lör 14 okt 2017 15:29 Svara med citat
Matin skrev:
Har ingen regnsensor, men gjort glasbehandling och kör därför helt utan torkarna när det regnar. Har ändå inga problem med blöta bromsar.


Bra att veta att andra bilar av samma modell inte har samma problem. Först meddelade platschefen mig, med kopia till en marknadschef på VW Group i Södertälje, att Möller bil minsann var både var kompetenta och välutbildade. De hade gjort en grundlig undersökning på bilen, påstod hon. Hon gillade heller inte min liknelse med Roy och Rogers mack Very Happy

När jag ställde några motfrågor om de hade kollat upp om systemet verkligen fungerade på min bil, vilken känslighetsgrad det i så fall var inställt på mm så var det slut på egenberömmet. Hon bad istället om att få återkomma nästa vecka. Samma marknadschef fick mina frågor på kopia.

Det borde krävas lite mer än att konstatera lite ytrost på bromsskivorna bak för att titulera sig auktoriserad verkstad. Bilen hade stått i fyra dagar innan jag åkte mina 3 km till Möller bil så det är inte så konstigt att det är ytrost på skivorna. Jag hoppas också att VW Group reagerar när Möller bil anser att det är normalt att man ibland inte har några bromsar initialt när det regnar ute. Inte direkt världens bästa marknadsföring för VW Think
bengtved
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors Medlem: 30 september 2010
Lör 14 okt 2017 16:27 Svara med citat
Kan bero på fälgarna dom är för öppna plåtfälgar är tätare.
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Sön 15 okt 2017 13:21 Svara med citat
bengtved skrev:
Kan bero på fälgarna dom är för öppna plåtfälgar är tätare.


Det säljs nästan inga bilar med plåtfälgar idag. Inga golfar i alla fall. Jag har original lättmetallfälgar och skulle det bero på dessa så skulle ju alla med likadana fälgar uppleva samma fel på sina bilar som jag gör på min
bengtved
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors Medlem: 30 september 2010
Sön 15 okt 2017 13:59 Svara med citat
För 2o år sedan hade passat problem Dom hade återkallning, bytte klossar och till en större bromssjöld.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 15 okt 2017 15:50 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Det säljs nästan inga bilar med plåtfälgar idag. Inga golfar i alla fall. Jag har original lättmetallfälgar och skulle det bero på dessa så skulle ju alla med likadana fälgar uppleva samma fel på sina bilar som jag gör på min

Plåtfälgar existerar snart inte i västvärlden och är inte billigare än lättviktsfälgar.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Fre 17 nov 2017 8:52 Svara med citat
Uppdatering:

Nu har jag fått bromsskivor och belägg utbytta på bilen. Slitageytan på skivorna fram var repiga/ojämna och hade en tydlig slitagekant längst ut. Så ska inte bromsskivor se ut efter 2200 mils lugn körning. Bromsskivorna fram på min grannes Volvo, som har gått minst 6000 mil, var betydligt jämnare och hade mindre slitagekant.

Troligen för hårda bromsbelägg och jag hoppas att jag inte har fått belägg med samma hårdhet igen. Känner dock skillnad vid bromsning för nu behöver jag bara nudda bromspedalen för att få lite bromsverkan. Bromsarna kändes inte dåliga förut vid torr väderlek men krävde ett högre pedaltryck. Återstår att se hur bilen beter sig vid kraftigt regn men jag hoppas och tror att felet ska vara åtgärdat nu. Verkstaden har nu även kollat upp bromstorkningsfunktionen.

Tråkigt att man ska behöva tjafsa med "servicerådgivare" som borde jobba med annat än bilar men jag fick bilen åtgärdad till slut Applause
Mranderz
Kör: Golf 7 1.6 tdi 4m Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Fre 17 nov 2017 19:12 Svara med citat
Tråkigt! Men hoppas det löst sig! På trafikskolan jag jobbar har vi aldrig bytt vare sig klotsar eller skivor och då har äldsta bilen rullat 14.000 mil.

Min egna har rullat 9.000 mil, ingen kant på skivorna, hälften kvar på klotsar.

Men så lär vi ju ut vikten av god planering för att undvika onödig bromsning...Smile
GT4-R
Kör: Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle Medlem: 08 april 2016
Fre 17 nov 2017 22:56 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tråkigt! Men hoppas det löst sig! På trafikskolan jag jobbar har vi aldrig bytt vare sig klotsar eller skivor och då har äldsta bilen rullat 14.000 mil.

Min egna har rullat 9.000 mil, ingen kant på skivorna, hälften kvar på klotsar.

Men så lär vi ju ut vikten av god planering för att undvika onödig bromsning...Smile


övning 7 då 🏎

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠
Mranderz
Kör: Golf 7 1.6 tdi 4m Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Lör 18 nov 2017 15:37 Svara med citat
GT4-R skrev:
övning 7 då 🏎


Haha stämmer bra det! Fast jag lägger in lite planeringssnack redan på moment 3, växling, mot rödljus osv. "Ned växling ska alltid vara ett resultat av en hastighetsminskning, ned med farten först, växla sen."

Allt för många privatister som lärt sig fel, växlar ner för att sänka farten mha friktionen i kopplingen burrr
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 18 nov 2017 17:28 Svara med citat
Mranderz skrev:
Haha stämmer bra det! Fast jag lägger in lite planeringssnack redan på moment 3, växling, mot rödljus osv. "Ned växling ska alltid vara ett resultat av en hastighetsminskning, ned med farten först, växla sen."

Allt för många privatister som lärt sig fel, växlar ner för att sänka farten mha friktionen i kopplingen burrr

Måste ju ge lite mellangas före nedväxlingen.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Kör: Golf 7 1.6 tdi 4m Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Lör 18 nov 2017 19:29 Svara med citat
candyweiss skrev:
Måste ju ge lite mellangas före nedväxlingen.


På en racerbana ja för att undvika hjullåsning men för varddaglig körning är det bättre att köra...just vardagligt. Smile

Kortfattat: nyttja motorbromsningens funktion till fullo. En modern bil drar 0 i bränsle om man bara släpper gasen ner till ca 1100-1300 varv. Varje fartminskning innebär alltså såklart att man släpper upp gasen helt, låter farten sjunka ned mot 1100 varv ungefär innan man frikopplar. Ska man välja närmast lägre växel lägger man i den först efter att varvtalen minskat så nära tomgång som möjligt.

Inför en sväng i korsning vill man oftast gärna ha 2:ans växel. Kommer du då på säg 4:ans växel gör du samma sak, bromsa ner till 1100 varv, frikoppla, fortsätt bromsa genom nedväxlingen tills kopplingen är på väg upp igen. Nedbromsning o växling ska såklart vara klart innan svängen påbörjas.

Vid nedväxling vill man ha så lite kopplingsbromsning som möjligt. Det ska alltså inte kännas som bilen bromsas när kopplingen kommer upp på den lägre växeln. Gör det det har man växlat ner vid för höga varvtal och inte nyttjat motorbromsningen till fullo.

Många pratar om "kraftigare motorbromsning" genom att växla ned till lägre växel vid hpga varvtal ständigt fram mot ett rödljus t.ex. alltså att man går från 5:an till 4:an och upp med kopplingen, sen 4:an till 3:an och upp med kopplingen, sen 3:an till 2:an och upp med kopplingen och sen t.om 2:an till 1:an och upp med kopplingen. Vad tusan tänker man sig uppnå med det, spara bromsklotsar, på bekostnad av vad, kopplingslameller...

Så hära gör vi: rött ljus där framme, 5:ans växel, släpp gasen låt varvtalen sjunka, tidigast vid 1100 varv frikoppla och rulla fram. Om det fortf är rött när man är framme lägger man i 1:ans växel precis innan bilen stannat. Slår det om till grönt innan man stannar väljer man växel efter hastighet, runt 20=2:an, runt 30=3:an osv

Jag har haft privatister massor med gånger som kuggat flera gånger på just miljö innan de kommer till oss
Väääääldigt många av dessa är riktigt duktiga på att sänka farten utan att ens röra bromspedalen, hur? Slänger i en lägre växel och upp med kopplingen vroooooooom sen samma sak igen, lägre växel upp med kopplingen vrooooooom "Grabben är jättegrym på att motorbromsa, han behöver knappt bromsen" tycker pappa stolt...

Ungefär efter första sådana inbromsningen brukar jag bryta och sopa undan mattan för fötterna på både far och son då jag är rädd om kopplingen.

Det lustiga i detta är att vid flera sådana här tillfällen har jag innan körning fått frågan (från pappan såklart) hur långt en koppling håller på en trafikskolebil. Vid ett tillfälle berättade en pappa om sina 2 kopplingsbyten på familjens passat på 10.000 mil. Han kallade vw kopplingar för skräpkoppling. Ungefär där brukar jag flika in att vi, som STR ansluten trafikskola, har fria kopplingsbyten men aldrig behövt nyttja detta och att våra bilar säljs när de rullat 15-20.000 mil.

Vart vill jag med detta då? Jaaa, det går nog tusan att slita ut en koppling på 4.000 mil. Men att slita ut skivor o belägg på samma sträcka är nog svårare.

Körtipsen bjudar jag på! Wink

(Utbildningsledare vid trafikskola, mc-lärare, riskutbildare B1, B2, A1, A2)
GT4-R
Kör: Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle Medlem: 08 april 2016
Lör 18 nov 2017 22:43 Svara med citat
[quote="Mranderz"]På en racerbana ja för att undvika hjullåsning men för varddaglig körning är det bättre att köra...just vardagligt. Smile

Kortfattat: nyttja motorbromsningens funktion till fullo. En modern bil drar 0 i bränsle om man bara släpper gasen ner till ca 1100-1300 varv. Varje fartminskning innebär alltså såklart att man släpper upp gasen helt, låter farten sjunka ned mot 1100 varv ungefär innan man frikopplar. Ska man välja närmast lägre växel lägger man i den först efter att varvtalen minskat så nära tomgång som möjligt.

Inför en sväng i korsning vill man oftast gärna ha 2:ans växel. Kommer du då på säg 4:ans växel gör du samma sak, bromsa ner till 1100 varv, frikoppla, fortsätt bromsa genom nedväxlingen tills kopplingen är på väg upp igen. Nedbromsning o växling ska såklart vara klart innan svängen påbörjas.

Vid nedväxling vill man ha så lite kopplingsbromsning som möjligt. Det ska alltså inte kännas som bilen bromsas när kopplingen kommer upp på den lägre växeln. Gör det det har man växlat ner vid för höga varvtal och inte nyttjat motorbromsningen till fullo.

Många pratar om "kraftigare motorbromsning" genom att växla ned till lägre växel vid hpga varvtal ständigt fram mot ett rödljus t.ex. alltså att man går från 5:an till 4:an och upp med kopplingen, sen 4:an till 3:an och upp med kopplingen, sen 3:an till 2:an och upp med kopplingen och sen t.om 2:an till 1:an och upp med kopplingen. Vad tusan tänker man sig uppnå med det, spara bromsklotsar, på bekostnad av vad, kopplingslameller...

Så hära gör vi: rött ljus där framme, 5:ans växel, släpp gasen låt varvtalen sjunka, tidigast vid 1100 varv frikoppla och rulla fram. Om det fortf är rött när man är framme lägger man i 1:ans växel precis innan bilen stannat. Slår det om till grönt innan man stannar väljer man växel efter hastighet, runt 20=2:an, runt 30=3:an osv

Jag har haft privatister massor med gånger som kuggat flera gånger på just miljö innan de kommer till oss
Väääääldigt många av dessa är riktigt duktiga på att sänka farten utan att ens röra bromspedalen, hur? Slänger i en lägre växel och upp med kopplingen vroooooooom sen samma sak igen, lägre växel upp med kopplingen vrooooooom "Grabben är jättegrym på att motorbromsa, han behöver knappt bromsen" tycker pappa stolt...

Ungefär efter första sådana inbromsningen brukar jag bryta och sopa undan mattan för fötterna på både far och son då jag är rädd om kopplingen.

Det lustiga i detta är att vid flera sådana här tillfällen har jag innan körning fått frågan (från pappan såklart) hur långt en koppling håller på en trafikskolebil. Vid ett tillfälle berättade en pappa om sina 2 kopplingsbyten på familjens passat på 10.000 mil. Han kallade vw kopplingar för skräpkoppling. Ungefär där brukar jag flika in att vi, som STR ansluten trafikskola, har fria kopplingsbyten men aldrig behövt nyttja detta och att våra bilar säljs när de rullat 15-20.000 mil.

Vart vill jag med detta då? Jaaa, det går nog tusan att slita ut en koppling på 4.000 mil. Men att slita ut skivor o belägg på samma sträcka är nog svårare.

Körtipsen bjudar jag på! Wink



(Utbildningsledare vid trafikskola, mc-lärare, riskutbildare B1, B2, A1, A2)[/


Bra info

Med vänlig hälsning,

A B BE och brum brum AM utbildare

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 19 nov 2017 12:25 Svara med citat
Mranderz skrev:
Mycket bra text

Kanonbra information Thumbs up

Så har jag iofs alltid kört, min far lärde mig det redan när jag började köra moppe Regular Smiley

Det med mellangas och nerväxlingar används bara vid "sportig" körning och har väl mest används när jag körde sporthojar, men även vid "busig" bilkörning.

Vet du hur det fungerar när man växlar ner med paddlarna i en DSG-låda, slirar den på lamellerna då?
Tycker själv att det blir lite slir och borde även slita på lamellerna?
Jag gör inte det själv, har bara använt paddlarna vid någon enstaka gång med släp.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Kör: Golf 7 1.6 tdi 4m Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Sön 19 nov 2017 14:48 Svara med citat
Hej! Stämmer bra med min inlärning också för inspirerande körning med banhoj. Skillnad dock att lamellerna går ju i oljebad och borde ju inte slitas lika mycket som bil med torrkoppling.

Tiguan med dsg7 har ju våtlamell. Smile

Inte tänkt så mycket på hur tiguanen gör men rev-matchar den inte lite själv? Ferraris och lambos gör ju det ganska tydligt vet jag.

Såg något youtube klipp där de visade hur mycket det sliter på en vanlig torrkoppling, vid kopplingsbromsning slits lamellen åt "fel håll" vilket kraftigt ökar slitaget. Det resulterar också i en huggande koppling pga slitaget åt "fel håll"
Mranderz
Kör: Golf 7 1.6 tdi 4m Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Sön 19 nov 2017 16:07 Svara med citat
Candyweiss: var tvungen att testa Tiguanen och ta mig tusan, den gör en perfekt varvtalsmatchning innan nedväxlingen sker. Du ser det på att varvtalen går upp innan man känner att den lägre växeln griper in. Smile
Helmut.K
Kör: Golf 7 Alltrack 1,8TSI -16 Ort: Köping Medlem: 03 december 2015
Sön 19 nov 2017 16:23 Svara med citat
Mranderz skrev:
Candyweiss: var tvungen att testa Tiguanen och ta mig tusan, den gör en perfekt varvtalsmatchning innan nedväxlingen sker. Du ser det på att varvtalen går upp innan man känner att den lägre växeln griper in. Smile


Tråden har tydligen gått från uteblivna bromsar i regn till motorbromsning men detta är också onekligen intressant!

Jag fick ett tips tidigare här i forumet om att dra spaken bakåt så sportläget aktiveras på DSG-lådan om man vill ha bättre motorbroms. Då växlar lådan ner tidigare, man får effektivare motorbromsning och då hör man tydligt att varvtalet anpassas vid växlingsögonblicket. Denna finess är särskilt bra då man kör i ekonomiläget (frihjulsfunktionen) då man ju inte har någon motorbroms alls om man inte trycker till på bromspedalen först