Forum - Golf 3 (92-99) - Kan ej låsa upp bilen

bertilx66
Kör: Golf 3 1.6 Ort: Trosa Medlem: 07 december 2014
Fre 13 okt 2017 13:36 Svara med citat
Hej, har en gammal golf 1.6 från 99 som har strulat med låset ett tag. Det har inte gått att låsa från förarsidan utaj jag har fått gå runt bilen och trycka ned knappen på passagerarsidan, det går ej att få in nyckeln i låset där.
Nu kan jag inte komma in i bilen alls, bakot snurrar nyckeln bara runt och frammåt tar det stopp på förarsidan, vågar inte ta i av rädsla för att bryta av nyckeln.
Har provat att röra på handtaget på olika sätt när jag vridit nyckeln utan resultat.Backluckans lås är också igensatt så ingen möjlighet att ta sig in där.
Behöver snabb hjälp med hur jag ska ta mig in i bilen då jag måste besikta snart. Det är prio ett för mig. Om ngn även har nån idé om hur jag ska åtgärda problemet längre fram är jag tacksam för det också, fast prio ett är att kunna låsa upp bilen. Tack.
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Fre 13 okt 2017 16:58 Svara med citat
Testa detta
bertilx66
Kör: Golf 3 1.6 Ort: Trosa Medlem: 07 december 2014
Fre 13 okt 2017 19:29 Svara med citat
Jon@s skrev:
Testa detta

Tack, idén är jättebra, fast min låsknapp är helt rund och ligger en mm nedsänkt när det är låst...
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Fre 13 okt 2017 19:34 Svara med citat
Då är det nog tyvärr bara att ringa bärgaren/låssmeden eller panga en ruta. men testa först med 5-56/wd-40 i låsen som trilskas
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 13 okt 2017 20:21 Svara med citat
bertilx66 skrev:
Hej, har en gammal golf 1.6 från 99 som har strulat med låset ett tag. Det har inte gått att låsa från förarsidan utaj jag har fått gå runt bilen och trycka ned knappen på passagerarsidan, det går ej att få in nyckeln i låset där.
Nu kan jag inte komma in i bilen alls, bakot snurrar nyckeln bara runt och frammåt tar det stopp på förarsidan, vågar inte ta i av rädsla för att bryta av nyckeln.
Har provat att röra på handtaget på olika sätt när jag vridit nyckeln utan resultat.Backluckans lås är också igensatt så ingen möjlighet att ta sig in där.
Behöver snabb hjälp med hur jag ska ta mig in i bilen då jag måste besikta snart. Det är prio ett för mig. Om ngn även har nån idé om hur jag ska åtgärda problemet längre fram är jag tacksam för det också, fast prio ett är att kunna låsa upp bilen. Tack.

I förlängningen är det ju att byta till fungerande låscylindrar. Själv tycker jag det är trevligast när det är samma nyckel till hela bilen, så köpa komplett sats med nycklar och lås från en skrot kanske är en ide.

I så fall kan du ju lite elakt borra ur låscylindern då den ändå ska bytas.

Annars kolla vilken ruta som är billigast på skroten, krascha den. Byt sedan till fungerande låscylindrar eller låt bli att låsa.
ronnylothman
Kör: Golf 2 1.8 cl -90 Ort: Bräcke Medlem: 23 december 2013
Tis 17 okt 2017 21:47 Svara med citat
Vet inte om det löste sig för dig?
Fick samma problem på min, och att övriga låsen kärvade, tömde i en flaska låsolja samtidigt som jag vred nyckel försiktigt fram och tillbaka tills det gav med sig, gäller väl att få smutsen att släppa.
Lakrits
Kör: Golf 4 VW GOLF 2,0 HIGHLI Ort: Göteborg Medlem: 14 november 2017
Ons 25 apr 2018 14:25 Svara med citat
Elrengörings spray! sedan blir det som smör!