respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Fre 24 nov 2017 19:43 |
|
Tjenare!
Nu är det så att man skaffat sig ännu en Golf, en mk2 den här gången. Helt okej bil än så länge tycker jag, exemplaret hade stått i 4 månader innan jag köpte den men det känns knappt nånstans. Otroligt bra komfort i stolarna också.
MENMEN, nu till det tråkiga:
Stötdämpare bak behöver bytas, även fjädrar, trummorna och hjullager. Mekanikern sa att det kan kosta uppemot 9-10 000 kronor att fixa allt.
I och med att jag redan haft erfarenhet med min gamla 3:a är jag övertygad att den här inte ska vara mycket svårare att leka med. Ville bara kolla om ni kanske känner till någon bra guide därute? Eller har egna tips på hur man går tillväga? Kikar in på mister-auto för bildelar, är det något varumärke man bör föredra/unvdika? Tacksam för alla tips!
Mvh
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Fre 24 nov 2017 20:12 |
|
Stötdämparna är rätt enkla att byta (du behöver garagedomkraft, pallbockar, fjäderspännare och hylsnycklar/blocknycklar)
1. hissa upp bilen och dit med pallbockar samt stop för framhjulen
2. lossa stötdämparna nere i bakaxeln och uppe i skuffen på stötdämpartornen, lossa på båda sidor och ha domkraften på bakaxeln, sen när allt är lossat så sänker du ner hela bakaxeln och stötdämparpaketen är lösa.
3. fixa ihop dom nya stötdämparna med dom gamla som referens, eventuellt så behöver du nog sno lite delar från dom gamla för att få ihop dom.
4. montera dit stötdämpar paketen i bakaxeln och stoppa i bulten så dom hålls på plats, sen siktar du in och höjer bakaxeln så att stötdamarna kan dras fast på ovansidan (eventuellt kan en till person behövas)
5. dra åt allt hårt
sen om du ska byta trummor bak så bör du absolut byta bromsbackar och eventuellt bromscylindern om den läcker.
Hjullagren sitter löst påskjutet på styrtappen, lagerbanan som sitter i bromstrumman är dit pressad, går att knacka dit med hjälp av en passande hylsa (använd ett gammalt lager när du knackar dit nya lagerbanan)
Sen fettar man in lagren rikligt och när du monterar tillbaka allt så ska du dra åt centrum muttern så hårt att du med motstånd kan skjuta brickan under muttern med en skruvmejsel, då är det lagomt åtdraget.
Det är lättast att fokusera på en sak i taget och allt ger sig bara man börjar skruva, ta bilder innan du lossar saker så kan du kolla på dom när du ska montera tillbaka.
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Lör 25 nov 2017 9:46 |
|
Jonas, tack som f*n!!! Jag uppdaterar här med bilder på det utförda arbetet. Helst hade jag beställt lite mer kvalitétsgrejer, men palla beställa från nätet och riskera att bli tvungen att returnera fel grejer. Biltemas kvalité borde väl duga rätt långt. Kan beställa spirslfjäder från nätet I och med att de inte hade egna. Får väl förlita mig på att de inte åker på 6 månader eller nåt Tack ännu en gång. Det värmer om hjärtat när man ser att där är folk som hjälper en i nöden.
Jag ber moderatorn att inte låsa tråden då jag tänker uppdatera med lite FÖRE/EFTER bilder.
Mvh
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Lör 25 nov 2017 10:34 |
|
Låter utmärkt och kul att man kan hjälpa till
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Lör 25 nov 2017 13:59 |
|
Glömde skriva att du behöver monteringssats till bromsbackarna också, det är bara att säga till i kundtjänst. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Sön 14 jan 2018 16:52 |
|
Tja! En kortare uppdatering.
Nu har jag efter ett bra tag lyckats sätta undan tid för det här. Kompis till mig hjälper till, han är en riktig entusiast som även jobbar som mekaniker.
Efter att ha kollat på den närmare upptäckte han att där är fel på elen i bilen. Säkringen till C-lås samt innerbelysning var inte ikopplad. Enligt boken ska det vara en 15A säkring. Vi har hittills bränt 5 olika säkringar efter ha kopplat bort olika grejer (kylarfläkten, stereo, belysning). I samband med varje försök blixtrar det till där vi kopplar säkringen, lyckas helt enkelt inte få en säkring att gå in utan att den blir bränd. Iallafall ska vi fortsätta jobba på bakdelen som planerat, men vet verkligen inte hur jag ska lösa det här med säkringen. Alla råd uppskattas
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Sön 14 jan 2018 16:59 |
|
Lys in där säkringen stoppas i och kolla om pinnarna som går mot säkringen ser bra ut, det ska vara en på varje sida per säkringsben, jag hade problem med mitt halvljus och brände säkringar, då hade ena benet pajat och säkringen fick dålig kontakt.
Fick lov att byta hela säkringsboxen. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Sön 14 jan 2018 20:04 |
|
Såhär ser det ut just nu. Den näst sista säkringen går fortfarande inte i utan gnistor och en bränd säkring. Jag uppdaterar efteråt med dagens skörd
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Tis 16 jan 2018 10:19 |
|
Uppdatering:
Efter att ha gjort klart på bakdelen försökte vi ta itu med säkringen igen. Multimeter visar 12.4 (antar att det är Volt det rör sig om), men när min kompis skiftar till Ampere visar den 0.00 (alltså där säkringen nr 15 ska sitta. Har bestämt mig för att dra till returbilen i Malmö för att kolla om jag kan köpa flera olika relä och som värst hela säkringslåda (dock kostar den 200 spänn hos dem). Utöver det måste jag få tag på kablage till vänster framljus (någon har tejpat ihop den) och även kablage till kylarfläkten (den är också omkopplad på något konstigt sätt, just nu vill jag bara "återställa" alla kablar för att utesluta att det är något som är fel på dem.
Sen har min kompis även påpekat att jag bör skaffa bättre jordning, men vet ej exakt om man bara går till någon affär och frågar efter jordningskablar eller om det är något man letar sig fram till på skroten.
Jon@s, är du i Malmö någon gång får du säga till, räkna med minst sagt en bira ifrån mig
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
Ons 17 jan 2018 21:42 |
|
Nu har jag varit på returbilen, där fanns inget som jag kunde använda mig av - på nätet står det att de har 4st Golf 3 inne (samma del på den också väl), istället hade de bara 2. I den ena fanns det inte ens någon säkringsbox. I den andra var den kraftigt skadad i ena hörnet. Får väl besöka någon skrot i resten av staden under eftermiddagen.
Dock ville jag dubbelkolla - den där sladden som går ut där vänster om relä 53 - ska den egentligen sitta så? Eller ska där kanske sitta något relä istället? Har svårt för att utesluta olika alternativ i och med att någon av de tidigare ägarna hade fuskat med installationen av bilstereo. Googlade efter en bild på en Golf 2 fuse box men hittar inget vettigt för att kunna jämföra.
|
|