Forum - Golf 2 (83-91) - Vägledning kring byte av en hel del grejer på bakdelen?

respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Fre 24 nov 2017 19:43 Svara med citat
Tjenare!

Nu är det så att man skaffat sig ännu en Golf, en mk2 den här gången. Helt okej bil än så länge tycker jag, exemplaret hade stått i 4 månader innan jag köpte den men det känns knappt nånstans. Otroligt bra komfort i stolarna också.

MENMEN, nu till det tråkiga:

Stötdämpare bak behöver bytas, även fjädrar, trummorna och hjullager. Mekanikern sa att det kan kosta uppemot 9-10 000 kronor att fixa allt.

I och med att jag redan haft erfarenhet med min gamla 3:a är jag övertygad att den här inte ska vara mycket svårare att leka med. Ville bara kolla om ni kanske känner till någon bra guide därute? Eller har egna tips på hur man går tillväga? Kikar in på mister-auto för bildelar, är det något varumärke man bör föredra/unvdika? Tacksam för alla tips!

Mvh
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Fre 24 nov 2017 20:12 Svara med citat
Stötdämparna är rätt enkla att byta (du behöver garagedomkraft, pallbockar, fjäderspännare och hylsnycklar/blocknycklar)
1. hissa upp bilen och dit med pallbockar samt stop för framhjulen
2. lossa stötdämparna nere i bakaxeln och uppe i skuffen på stötdämpartornen, lossa på båda sidor och ha domkraften på bakaxeln, sen när allt är lossat så sänker du ner hela bakaxeln och stötdämparpaketen är lösa.
3. fixa ihop dom nya stötdämparna med dom gamla som referens, eventuellt så behöver du nog sno lite delar från dom gamla för att få ihop dom.
4. montera dit stötdämpar paketen i bakaxeln och stoppa i bulten så dom hålls på plats, sen siktar du in och höjer bakaxeln så att stötdamarna kan dras fast på ovansidan (eventuellt kan en till person behövas)
5. dra åt allt hårt

sen om du ska byta trummor bak så bör du absolut byta bromsbackar och eventuellt bromscylindern om den läcker.
Hjullagren sitter löst påskjutet på styrtappen, lagerbanan som sitter i bromstrumman är dit pressad, går att knacka dit med hjälp av en passande hylsa (använd ett gammalt lager när du knackar dit nya lagerbanan)
Sen fettar man in lagren rikligt och när du monterar tillbaka allt så ska du dra åt centrum muttern så hårt att du med motstånd kan skjuta brickan under muttern med en skruvmejsel, då är det lagomt åtdraget. Thumbs up

Det är lättast att fokusera på en sak i taget och allt ger sig bara man börjar skruva, ta bilder innan du lossar saker så kan du kolla på dom när du ska montera tillbaka.
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Lör 25 nov 2017 8:46 Svara med citat
Tackar för det snabba svaret! Tänker slutföra arbetet under den kommande veckan i och med att delarna beställs från Tyskland. Jag tänker ta mig till OKQ8 verkstaden och hissa upp den där. Vad gäller stötdämpare så vet jag inte exakt vilken model jag bör välja, gastryck eller oljetryck. Dessutom vad gäller trummor så erbjuder de trumsats (jag bifogar bilder längre ner), där är massa olika alternativ, fastän jag matat in mitt reg nr. Nu vet jag inte om det är rätta delar och hade uppskattat OERHÖRT mycket om någon visste eller kunde hänvisa till någon slags guife/information om rätta dimensioner etc.

T ex, låt oss börja med stötdämpare:
Bild]
Bild

Bromssats:
Bild
Bild

Spiralfjäder:
Bild
Bild

Bromstrummor:
Bild
Bild

Hjullager:
Bild
Bild
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 25 nov 2017 9:05 Svara med citat
Grejorna finns på biltema, hittade allt förutom spiralfjädrarna bak, dom fanns inte.
Stötdämpare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Stotdampa re/Stotdampare/STOTDAMPARE-2000027115/
Bromstrumma
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfrik tion/Bromstrumma/BROMSTRUMMA-VWAUDI-2000025958/
Bromsbackar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfrik tion/Bromsbackar/BROMSBACKSATS-2000027814/
Hjulcylinder som pressar ut bromsbackarna finns också, dock 3 sorter att välja i mellan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Hjulcylinder/HJULCYLINDER-VWAUDI-2000026922/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Hjulcylinder/HJULCYLINDER-VWAUDI-2000025254/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Hjulcylinder/HJULCYLINDER-AUDI-2000025890/
Hjullager bak
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Hjullagri ng/Hjullagersats/HJULLAGERSATS-2000037748/

Det är det enda jag kan hjälpa dig med, vet inga original nuffror och stötdämparna har gastryck.
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Lör 25 nov 2017 9:46 Svara med citat
Jonas, tack som f*n!!! Jag uppdaterar här med bilder på det utförda arbetet. Helst hade jag beställt lite mer kvalitétsgrejer, men palla beställa från nätet och riskera att bli tvungen att returnera fel grejer. Biltemas kvalité borde väl duga rätt långt. Kan beställa spirslfjäder från nätet I och med att de inte hade egna. Får väl förlita mig på att de inte åker på 6 månader eller nåt Very Happy Tack ännu en gång. Det värmer om hjärtat när man ser att där är folk som hjälper en i nöden.

Jag ber moderatorn att inte låsa tråden då jag tänker uppdatera med lite FÖRE/EFTER bilder.

Mvh
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 25 nov 2017 10:34 Svara med citat
Låter utmärkt och kul att man kan hjälpa till Thumbs up
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 25 nov 2017 13:59 Svara med citat
Glömde skriva att du behöver monteringssats till bromsbackarna också, det är bara att säga till i kundtjänst.

You can drink my beer, but you can never take the last one
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Sön 14 jan 2018 16:52 Svara med citat
Tja! En kortare uppdatering.

Nu har jag efter ett bra tag lyckats sätta undan tid för det här. Kompis till mig hjälper till, han är en riktig entusiast som även jobbar som mekaniker.

Efter att ha kollat på den närmare upptäckte han att där är fel på elen i bilen. Säkringen till C-lås samt innerbelysning var inte ikopplad. Enligt boken ska det vara en 15A säkring. Vi har hittills bränt 5 olika säkringar efter ha kopplat bort olika grejer (kylarfläkten, stereo, belysning). I samband med varje försök blixtrar det till där vi kopplar säkringen, lyckas helt enkelt inte få en säkring att gå in utan att den blir bränd. Iallafall ska vi fortsätta jobba på bakdelen som planerat, men vet verkligen inte hur jag ska lösa det här med säkringen. Alla råd uppskattas
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Sön 14 jan 2018 16:59 Svara med citat
Lys in där säkringen stoppas i och kolla om pinnarna som går mot säkringen ser bra ut, det ska vara en på varje sida per säkringsben, jag hade problem med mitt halvljus och brände säkringar, då hade ena benet pajat och säkringen fick dålig kontakt.
Fick lov att byta hela säkringsboxen.

You can drink my beer, but you can never take the last one
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Sön 14 jan 2018 20:04 Svara med citat
Bild

Såhär ser det ut just nu. Den näst sista säkringen går fortfarande inte i utan gnistor och en bränd säkring. Jag uppdaterar efteråt med dagens skörd
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Tis 16 jan 2018 10:19 Svara med citat
Uppdatering:
Efter att ha gjort klart på bakdelen försökte vi ta itu med säkringen igen. Multimeter visar 12.4 (antar att det är Volt det rör sig om), men när min kompis skiftar till Ampere visar den 0.00 (alltså där säkringen nr 15 ska sitta. Har bestämt mig för att dra till returbilen i Malmö för att kolla om jag kan köpa flera olika relä och som värst hela säkringslåda (dock kostar den 200 spänn hos dem). Utöver det måste jag få tag på kablage till vänster framljus (någon har tejpat ihop den) och även kablage till kylarfläkten (den är också omkopplad på något konstigt sätt, just nu vill jag bara "återställa" alla kablar för att utesluta att det är något som är fel på dem.

Sen har min kompis även påpekat att jag bör skaffa bättre jordning, men vet ej exakt om man bara går till någon affär och frågar efter jordningskablar eller om det är något man letar sig fram till på skroten.

Jon@s, är du i Malmö någon gång får du säga till, räkna med minst sagt en bira ifrån mig Very Happy
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tis 16 jan 2018 21:45 Svara med citat
I Malmö har jag varit 1 gång Whistle och det var faktiskt förra året (min lillebror bor där nere) men det är 70 mil från Orsa till Malmö, lite långt att åka för en öl Wink
Om du ska byta säkringsboxen så är det 2st plastskenor på baksidan som du skjuter åt sidan för att kunna ta loss alla kontakter, det är många kontakter men när du byter box så hänger du lös den gamla boxen så gott det går, sen har du den nya bredvid och flyttar över EN kontakt i taget, då kan det inte bli fel Thumbs up
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö
Ons 17 jan 2018 21:42 Svara med citat
Nu har jag varit på returbilen, där fanns inget som jag kunde använda mig av - på nätet står det att de har 4st Golf 3 inne (samma del på den också väl), istället hade de bara 2. I den ena fanns det inte ens någon säkringsbox. I den andra var den kraftigt skadad i ena hörnet. Får väl besöka någon skrot i resten av staden under eftermiddagen.

Dock ville jag dubbelkolla - den där sladden som går ut där vänster om relä 53 - ska den egentligen sitta så? Eller ska där kanske sitta något relä istället? Har svårt för att utesluta olika alternativ i och med att någon av de tidigare ägarna hade fuskat med installationen av bilstereo. Googlade efter en bild på en Golf 2 fuse box men hittar inget vettigt för att kunna jämföra.