Forum - Golf 5 (04-08) - Avgnaget

matz
Kör: Golf 5 1.6 goal dsg låda Ort: Gotland Medlem: 19 mars 2011
Sön 26 nov 2017 9:26 Svara med citat
Råttangrepp på kablage..nån som har ett tips om hur man får ut kabelhärvan en bit från genoföringeni torpedväggen så man kan skarva/laga..nu brummar motorn bara till och sen stannar, trots att bilen är välförsäkrad gäller inte skadedjursangrepp, vad ska man då med helförsäkring/motorskada/allrisk mm till ?
Bild
Svaret jag får från min elm327 kodläsare är p0864 växellådsstyrenhet och u0002 kommunikationsproblem-
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 26 nov 2017 14:23 Svara med citat
matz skrev:
Råttangrepp på kablage..nån som har ett tips om hur man får ut kabelhärvan en bit från genoföringeni torpedväggen så man kan skarva/laga..nu brummar motorn bara till och sen stannar, trots att bilen är välförsäkrad gäller inte skadedjursangrepp, vad ska man då med helförsäkring/motorskada/allrisk mm till ?
Bild
Svaret jag får från min elm327 kodläsare är p0864 växellådsstyrenhet och u0002 kommunikationsproblem-

Du kopplar loss kabelhärvans alla anslutningar på 'baksidan' beroende på vilket håll du vill flytta kabelhärvan, sedan pillar du loss gummigenomföringen och drar ut hela härvan till den sida du vill arbeta på.

Rensa, skarva ihop och skyddsisolera igen.

Montera tillbaka, kontrollera att gummigenomföringen kommer korrekt och anslut vad du kopplade bort.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 26 nov 2017 15:24 Svara med citat
Lämpliga hylsor och verktyg för skarning av ledare:
https://www.ebay.com/itm/192064897669
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=818872&refKey=7nDl dHdFf

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
matz
Kör: Golf 5 1.6 goal dsg låda Ort: Gotland Medlem: 19 mars 2011
Mån 27 nov 2017 8:56 Svara med citat
...har man göra ett tag Sad för det verkar inte vara nån verkstad som klarar av det
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 27 nov 2017 22:55 Svara med citat
matz skrev:
...har man göra ett tag Sad för det verkar inte vara nån verkstad som klarar av det

klart de är det! Men de är nog inte så många som vill börja "skarva" så pass mkt kablar.
Svårt att säga hur pass många timmar de kommer ta med.
Vilket blir DYRT på verkstad. Kanske tar 1 dag eller mer innan man fått till de där ordentligt.

De bästa i ditt fall är nog att försöka hitta ett komplett kablage.

Men de där är nog hela bilens kablage så de kostar dyrt = inte värt att köpa på en så pass gammal bil.

Med tanke på att kablaget skarvas så kommer de finnas risk för avbrott senare i livet på bilen då de redan finns en brottanvisning på kablaget..

tråkigt nog ett skit att råka ut för!

Lycka till

/Tobbe, Passat Alltrack -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00