Forum - Golf 7 (13-) - Akut behov av råd: Golf SC 2014, 105tdi med DSG7

spooky
Kör: Golf 7 SC 1.6 105 DSG7 -14 Ort: Utomlands Medlem: 05 december 2017
Tis 05 dec 2017 19:17 Svara med citat
Hej alla Golf-kungar,

Är i akut behov av råd från er som kan Golfen mk7:

Har nyligen köpt en Golf 2014,med 1.6tdi 105hk DSG7, 7000mil.(ex. tjänstebil)
När jag sökt om möjliga problem på webben innan köpet hittade jag ingenting (glömt att använda dsg7 i sökord , var fokuserad endast på tdi105).Men den info som jag hade, köpte jag bilen.

Men, 1-2 dagar efter köpet, började jag prata med bekanta som kan lite om bilen och kollade på vissa VW-forum och det visade sig att det finns en relativt stor risk med DSG7 DQ200 lådan.Enligt protokollen, är mjukvaran i lådan uppgraderad till senaste nivå tidigare i år.
Jag måste erkänna att jag själv inte märker några problem med lådan, med jag har haft bilen i ett par dagar bara, så kan inte bedömma något än. Jag är också lite rädd att denna låda kommer att sänka 2:a hands värdet på bilen extremt om 1-2 år.
Tack och lov har jag några dagar till för att utnyttja "bytesrätt" hos bilhandlaren och tänkte byta bilen mot en annan (t.ex. Passat med DSG6)

Det jag söker svar på är:
1. Har jag ngn anledning att oroa mig , borde jag lämna tillbaka bilen ?
2. eller överreagerar jag och oroar mig för mycket i onödan?

Tack på förhand !
Peter_senior
Kör: Golf 7 R/Golf 7 SC DSG Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tis 05 dec 2017 19:31 Svara med citat
1. Nej du har knappast någon anledning att oroa dig. DSG7 DQ200 kom ut i en uppgraderad version from Golf 7. Har inte hört talas om någon som haft problem med denna version.
2. Ja du överreagerar. Dessutom har du valt en motorvariant med blygsam effekt vilket minskar risken för problem. Kör vidare med ”nya” bilen!

Själv har vi en 1.4TSI 122 hk med samma låda. Har dragit stort "Cargo-släp" efter den då och då. Köptes ny 2013, därför forskade jag lite extra noga just vad det gäller DSG lådan innan köpet. Vår har fungerat utan anmärkning.

/Peter
Golf 7 R -14 / A4 cab -05 / Golf 7 1,4 TSI DSG SC -14
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Tor 07 dec 2017 8:09 Svara med citat
DQ200 används inte, vad jag vet, med dieselmotor. Dieslarna har ett 7-stegad våtlamellåda för att klrara dieselns höga vridmoment.
spooky
Kör: Golf 7 SC 1.6 105 DSG7 -14 Ort: Utomlands Medlem: 05 december 2017
Tor 07 dec 2017 9:15 Svara med citat
Över 200 visningar på tråden, men bara två råd/kommentarer Smile

Peter_senior skrev:
1. Nej du har knappast någon anledning att oroa dig. DSG7 DQ200 kom ut i en uppgraderad version from Golf 7. Har inte hört talas om någon som haft problem med denna version.
2. Ja du överreagerar. Dessutom har du valt en motorvariant med blygsam effekt vilket minskar risken för problem. Kör vidare med ”nya” bilen!

Själv har vi en 1.4TSI 122 hk med samma låda. Har dragit stort "Cargo-släp" efter den då och då. Köptes ny 2013, därför forskade jag lite extra noga just vad det gäller DSG lådan innan köpet. Vår har fungerat utan anmärkning.

Tack Peter !

Steelstomach skrev:
DQ200 används inte, vad jag vet, med dieselmotor. Dieslarna har ett 7-stegad våtlamellåda för att klrara dieselns höga vridmoment.

Tack, har du någon länk som referens för denna info ?
Alla informationer som jag hittade säger att det är DQ200.

Golf 7 SC 1.6TDI 105 DSG7 -14
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 07 dec 2017 10:41 Svara med citat
Steelstomach skrev:

Du har fel, samma låda används i Polo GTI med 180hk, minns tyvärr inte vridet.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Steelstomach
Tor 07 dec 2017 10:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du har fel, samma låda används i Polo GTI med 180hk, minns tyvärr inte vridet.

Det har jag ingen aning om. Min tveksamhet var om DQ200 verkligen användes till dieslarna. Har för mig, utan referens, att DQ200 bara användes till "små" bensinmotorer.

För övrigt har jag 10.000 mil med Passat EcoFuel och DQ200 utan problem bakom mig.
makke1
Kör: Ingen VW Ort: Trollhättan Medlem: 09 november 2011
Tor 07 dec 2017 13:59 Svara med citat
spooky skrev:
Hej alla Golf-kungar,

Är i akut behov av råd från er som kan Golfen mk7:

Har nyligen köpt en Golf 2014,med 1.6tdi 105hk DSG7, 7000mil.(ex. tjänstebil)
När jag sökt om möjliga problem på webben innan köpet hittade jag ingenting (glömt att använda dsg7 i sökord , var fokuserad endast på tdi105).Men den info som jag hade, köpte jag bilen.

Men, 1-2 dagar efter köpet, började jag prata med bekanta som kan lite om bilen och kollade på vissa VW-forum och det visade sig att det finns en relativt stor risk med DSG7 DQ200 lådan.Enligt protokollen, är mjukvaran i lådan uppgraderad till senaste nivå tidigare i år.
Jag måste erkänna att jag själv inte märker några problem med lådan, med jag har haft bilen i ett par dagar bara, så kan inte bedömma något än. Jag är också lite rädd att denna låda kommer att sänka 2:a hands värdet på bilen extremt om 1-2 år.
Tack och lov har jag några dagar till för att utnyttja "bytesrätt" hos bilhandlaren och tänkte byta bilen mot en annan (t.ex. Passat med DSG6)

Det jag söker svar på är:
1. Har jag ngn anledning att oroa mig , borde jag lämna tillbaka bilen ?
2. eller överreagerar jag och oroar mig för mycket i onödan?

Tack på förhand !

Helt problemfri verkar DSG7 inte vara, gjorde en snabb sökning och fanns en del som har problem. Några exempel nedan. Min personliga erfarenhet kring denna låda är inga direkta fel, mer att jag inte gillar "gummibandskänslan", slirande på kopplingen och en svagt pulserande accelaration, DSG6 är mer direkt!

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50575&highlight=dsg7
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50904&highlight=dsg7
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50830&highlight=dsg7
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48096&highlight=dsg
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=49652&highlight=
Steelstomach
Tor 07 dec 2017 14:20 Svara med citat
Man bör nog skilja lite mer på växellådorna än bara DSG6 och DSG7.
När det gäller DSG7 finns det:
DQ200 som sitter i bilar med svagare tvärställda motorer på 1,4-1,6 liter
DQ381 är den andra DSG7 lådan och den sitter i nya lättare SUV modeller baserade på MQB plattformen.
DQ500 är den tredje DSG7 lådan. Den har våtlameller, sju växlar, är gjord för tvärställda motorer, klarar lite högre vridmoment, upp tilll 600Nm.
Peter_senior
Kör: Golf 7 R/Golf 7 SC DSG Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tor 07 dec 2017 17:04 Svara med citat
Visst finns det DSG7 i form av DQ381 DQ500 DQ501 osv.

Vi pratar DQ200 med torrkopplingar (de andra har våt som Steelstomach skriver) som finns i bensin/diesel/ecofuel bilar primärt med under 250 nm i vridmoment.

Söker man på nätet hittar man naturligtvis div åsikter och klagomål hög och lågt.... VAG är bland världens största biltillverkare och VW/Audi/Skoda/Seat innehåller i mångt och mycket samma komponenter lådan inkluderad. Laughing Några kommer att krångla, några används vårdslöst osv.

Jag tror ändå att trådskaparen lugnt kan köra vidare. DQ200 - Man byter inte olja efter 6000 mil (våtkoppling) utan kör vidare utan underhållskostnader. Ska man öka effekten så är det nog lämpligt att välja DSG bil med våtkoppling. Det var det ju inte tal om.

/Peter
Golf 7 R -14 / A4 cab -05 / Golf 7 1,4 TSI DSG SC -14
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 07 dec 2017 20:36 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Visst finns det DSG7 i form av DQ381 DQ500 DQ501 osv.

Vi pratar DQ200 med torrkopplingar (de andra har våt som Steelstomach skriver) som finns i bensin/diesel/ecofuel bilar primärt med under 250 nm i vridmoment.

Söker man på nätet hittar man naturligtvis div åsikter och klagomål hög och lågt.... VAG är bland världens största biltillverkare och VW/Audi/Skoda/Seat innehåller i mångt och mycket samma komponenter lådan inkluderad. Laughing Några kommer att krångla, några används vårdslöst osv.

Jag tror ändå att trådskaparen lugnt kan köra vidare. DQ200 - Man byter inte olja efter 6000 mil (våtkoppling) utan kör vidare utan underhållskostnader. Ska man öka effekten så är det nog lämpligt att välja DSG bil med våtkoppling. Det var det ju inte tal om.
Thumbs up

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.