Forum - Volkswagen Polo - Läcker mycket motorolja höger fram

Shamaninan
Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping
Ons 13 dec 2017 10:01 Svara med citat
Hej.

Det läcker väldigt mycket motorolja höger fram vid däcket. Jag fyllde på 1 l motorolja 2017-12-03 och då var det utan att bilen varnat för lite olja. Igår 2017-12-12 så varnade bilen för lite olja. Så på 9 dagar så har det runnit ut minst 1 liter olja. Hörde ett konstigt ljud från högersidan på motorn igår när jag körde strax innan oljelampan tändes. När jag hade fyllt på försvann missljudet.

Kan påpeka nu direkt innan någon kommer med dessa förslag. Det finns inget vatten i oljan. det finns ingen olja i vattnet och det är inte blårök från bilen.

Har nu fyllt på olja till max för att se hur mycket olja som rinner ut egentligen. Den olja som runnit ut sen igår syns på bilderna här nedanför.

Bild
Denna fläck är från den olja som läckt under natten från bilen.

Bild
Ser rätt fuktigt ut, men frågan är om det är från detta oljan kommer ifrån. Finns inga specifika stänk runt där det är blött.

Bild
Denna bild är från idag bakom höger framhjul.

Bild
Vet inte om pölen är vatten riktigt då vi har snö här. Annars är det riktigt illa då detta är taget 5-10 min efter att jag parkerat.

Bild
Detta spår är efter att jag parkerat då jag backade in för att se hur det läcker när jag kör idag.

Bild

Bild

Bild
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Sön 17 dec 2017 11:37 Svara med citat
Tippar på ventilkåpspackningen . Ser misstänkt ut tycker jag .

Kolla vevhusventilationen också , är det stopp där så kan den trycka ut olja varsomhelst.
Shamaninan
Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping
Ons 20 dec 2017 8:43 Svara med citat
rolly skrev:
Tippar på ventilkåpspackningen . Ser misstänkt ut tycker jag .

Kolla vevhusventilationen också , är det stopp där så kan den trycka ut olja varsomhelst.


Tack för svaret. Är det jag har fått höra av andra också. Har varit rätt så tydligt när jag kört med bilen då det varit fuktigt kan man lugnt säga.
Shamaninan
Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping
Lör 06 jan 2018 2:09 Svara med citat
rolly skrev:
Tippar på ventilkåpspackningen . Ser misstänkt ut tycker jag .

Kolla vevhusventilationen också , är det stopp där så kan den trycka ut olja varsomhelst.


Tack för svaret, just då var det den. Tyvärr gick en skruv av och en vecka efter flög oljetrycksgivaren. Men allt lagat och bilen gick igenom besiktning.

Testar att vara ful att lägga ut frågan i denna tråd också än om jag kommer skriva egen. Är rätt så säker vad felet är.

Växelspaken verkar ha hoppat ur led eller rättare sagt, Växellänkaget eller vad man ska kalla det. 3an 4an går men alla andra verkar kunna gå i min beroende vilket håll så är det 3an och 4an ändå och vissa den verkar gå i kan du mer eller mindre flytta spaken från höger till vänster.

Förstått att felet om det är detta ska kunna vara enkelt att åtgärda om jag har rätt verktyg och om man kommer åt inifrån. Kan någon förklara tacksamt för mig isf hur jag ser inifrån om det kan vara detta som är felet och isf om det går inifrån att ordna hur jag kan göra det.

Kan det vara annat fel så säg gärna och säg gärna någorlunda hur mycket det skulle kosta.