Forum - Volkswagen Passat - Kan inte stänga bil dörren

Fredrik78
Kör: Passat 7 2.0 tdi Ort: Kristianstad Medlem: 23 december 2017
Lör 23 dec 2017 18:13 Svara med citat
Hej.
Har problem med att stänga dörrarna på min bil när det fryst under natten och jag ska till jobbet på morgonen, jag vet inte om problemet finns på alla 4 dörrarna då jag bara vågat öppna förar dörren.
Dörren bara studsar tillbaka och går inte att stänga utan jag får hålla dörren medan jag kör till jobbet sen när jag kommer till jobbet så går den att stänga efter att jag haft full värme på i bilen.
Jäkligt irriterande att det ska bli så här, haft bilen sedan i somras så vet inte om det var likadant förra vintern?

Vet faktiskt inte vad jag ska göra för att lösa detta?
Testat att spraya lite 5-56 i lås kistan i dörren men det hjälpte inte.
Patade med en kille på Volkswagen igår och ville ha råd men det enda han rekommendera var att jag skulle byta låskista och det skulle kosta ca 2500kr per dörr.
Tycker det är sjukt om man ska behöva byta det på en så här ny bil.

Behöver få råd.
Mvh Fredrik
Frosnam
Kör: Golf 7 2.0 TDI GT R-L 4M Ort: Nynäshamn Medlem: 29 september 2015
Lör 23 dec 2017 20:39 Svara med citat
Trodde att sånt där bara förekom på äldre bilar, som min Golf Cab från -96...
Det kryper in fukt i dörrsidorna som gör att låsmekanismen fryser. På min gamla bil så finns det ingen AC, så det är ständigt fuktig luft i bilen så här års. Råkade ut för samma som du för någon vecka sen på den bilen. Förardörren gick i baklås och passagerardörren som jag ålade mig ut genom bara studsade tillbaka. 10 minuter med full värme, sen hade dörrarna tinat upp.

Så, förmodligen så behöver dörrsidan öppnas och sedan smörja alla rörliga detaljer och då inte med 5-56 utan någon lättflytande olja om tränger in. Sen om du inte har AC:n på så råder jag dig att dra på den för att torka luften i kupén.
Vet att många stänger av AC:n när det inte är varmt ute. Sen vet jag att en del mindre intelligenta personer tror att AC är lika med kyla.
Fredrik78
Lör 23 dec 2017 23:11 Svara med citat
Trodde precis som dig att det inte förekom på nya bilar men tyvärr har jag fel. Har aldrig varit med om det innan och då har jag haft äldre bilar innan.
Är det jobbigt att plocka ner dörrsidorna?
Som sagt så vet jag inte om det är 1 eller 4 dörrar det händer på? Jag hoppas ju inte att det är på alla 4, lite jobbigt om man ska iväg tidigt med barnen och det inte går att stänga dörrarna.
Nä fan vad besviken jag blev när detta hände.
Hoppas få andra tips oxå, nu bor jag i södra delarna av landet så det har inte fryst mer än någon natt ännu.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Sön 24 dec 2017 9:37 Svara med citat
Jag har haft en äldre bil med samma problem, och då hade någon tidigare ägare(eller fabriken) tryckt i någon form av smörjmedel i låskistan, som blev väldigt trögt vid kallare temperaturer.
Jag tvättade rent hela låskistan med diesel, och smörjde sen upp med smörjmedel som tålde minusgrader, fungerade så länge jag hade bilen.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 30 dec 2017 14:26 Svara med citat
Väldigt vanligt på nyare vag bilar faktiskt.

Byter xx-antal såna på jobbet varje höst/vinter när kylan kommer krypande!

Brukar krypa in fukt i både wiren från handtaget till låskistan och vidare in i låskistan.
Har man tur räcker de med att byta wire.
Men risken är ju att man får riva allt igen och byta hela dörrlåset senare..

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fredrik78
Lör 30 dec 2017 15:37 Svara med citat
golf666 skrev:
Väldigt vanligt på nyare vag bilar faktiskt.

Byter xx-antal såna på jobbet varje höst/vinter när kylan kommer krypande!

Brukar krypa in fukt i både wiren från handtaget till låskistan och vidare in i låskistan.
Har man tur räcker de med att byta wire.
Men risken är ju att man får riva allt igen och byta hela dörrlåset senare..

Oki det låter ju inte som något positivt.
De byts alltså ofta på såna här nya bilar oxå?
Finns det inget annat man kan göra? Typ försöka blåsa det tort med hårfön och srn spreja något bra medel så det inte fryser?
Tror du att det är samma problem på alla 4 dörrarna eller?
Mvh Fredrik
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 05 jan 2018 0:08 Svara med citat
Brukar oftast vara problem på framdörrarna enbart..

Klart de går kanske men de kommer oftast tillbaka.
Ställ in bilen och låt den tina i ett varm garage.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
jimbowz
Kör: Passat 7 2.0TDI -15 Ort: Stockholm Medlem: 28 februari 2018
Ons 28 feb 2018 0:32 Svara med citat
Hej!
Har en Passat 2.0TDI 2015 som jag har exakt samma problem med, sjukt störande som sagt på en sån pass ny bil. Lyckades du komma på något sätt att fixa problemet? för pratade med vw verkstad och dom ville ha 2000 bara för att undersöka vad felet är. så väldigt tacksam för svar hur du löste din situation?
Fredrik78
Ons 28 feb 2018 9:26 Svara med citat
Har inte löst problemet.
Stora problem med dörrarna när det fryser och bilen står ut, jäkligt irriterande att det ska vara så på en så pass ny bil.
fishbone
Kör: Passat 7 2.0 Tdi 4-motion Ort: Östhammar Medlem: 18 augusti 2017
Fre 02 mar 2018 8:36 Svara med citat
Samma problem jag med... Får stänga passagerardörren från insidan och låsa dörren...

Snyggt? NEJ
Smidigt? NEJ
Fungerar? JA

Temporär lösning tills det återigen går att stänga dörren.
JonnybGood
Kör: Passat 6 Ort: Svedala Medlem: 08 mars 2018
Tor 08 mar 2018 20:37 Svara med citat
Hade samma problem med min passat, löste det en morgon med att köpa avisning och låsolja på macken en morgon när dörrfan inte ville stänga.
När dörren är öppen så sprutade jag i all avisning på låsmekanismen som sitter på sidan på dörren, och sedan låsolja.
Använde lite avisning och låsolja i låset på utsidan på dörren.
Sedan smälla igen dörren ett par ggr tills låset fungerade.
Körde till jobb och har inte haft problem sedan dess.
Kostnad, ca 70 kr.
Naffats
Kör: Passat 5 1,8T -04 Ort: Emmaboda Medlem: 03 januari 2019
Tor 03 jan 2019 22:33 Svara med citat
Samma problem här, med höger bakdörr på en Passat från -04. Jag fick ta vad som fanns till hands att binda med och spände sedan ihop de bakre dörrarna så gott det gick. Höger bakdörr öppnade sig sedan lite i kurvorna....
Sedan riggade jag upp en värmefläkt bredvid bilen på något avstånd, så att den blåste varm luft mot området där låskistan finns. Den tinar upp ganska snabbt och sedan kan man stänga dörren.
En annan sak är att vänster bakdörr brukar frysa fast, så att den inte går att öppna....
Min tidigare Passat (från 2000) krånglade aldrig.
Ovalruta
Kör: Karmann +46705684781 Ort: Sollentuna Medlem: 04 februari 2019
Mån 04 feb 2019 12:51 Svara med citat
Hur gick det, om man tinar dörren, fryser den igen direkt igen? Drabbad av samma sak, Golf7 inne på sin andra vinter. Min 3e golf 7 och första med detta problem, men de tidigare har jag bara haft en vinter och sen bytt. Håller de bara ett år Wink