Forum - Volkswagen Polo - Växellådsproblem.... AKUT!!!

Shamaninan
Kör: Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping Medlem: 13 december 2017
Lör 06 jan 2018 2:43 Svara med citat
Växelspaken verkar ha hoppat ur led eller rättare sagt, Växellänkaget eller vad man ska kalla det. 3an 4an går men alla andra verkar kunna gå i min beroende vilket håll så är det 3an och 4an ändå och vissa den verkar gå i kan du mer eller mindre flytta spaken från höger till vänster.

Förstått att felet om det är detta ska kunna vara enkelt att åtgärda om jag har rätt verktyg och om man kommer åt inifrån. Kan någon förklara tacksamt för mig isf hur jag ser inifrån om det kan vara detta som är felet och isf om det går inifrån att ordna hur jag kan göra det.

Kan det vara annat fel så säg gärna och säg gärna någorlunda hur mycket det skulle kosta.

Med tanke på kostnaden för att få igenom den på besiktningen då det inte var handbromsen och ventilkåpspackningen (oljeläckage) som var fel så drog det iväg mycket, hämtade ut den igår, den gick igenom besiktningen i förmiddags, detta med växellådan hände nu kring 00 eller strax efter så skulle jag vara tacksam för hjälp då jag helst ser att den blir lagad i helgen om det är detta fel och att det finns chanser att jag till och med skulle kunna klara det själv men har andra som är lite mer van vid att skruva än vad jag är.

Jag har tyvärr ingen lust att behöva ringa jobbet på måndag igen då bilen inte fungerar då det tyvärr varit några sådana dagar sen 12/12. Senast i onsdags då jag på det hela hade fått punktering på högerdäcket och det var helt platt.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 06 jan 2018 17:25 Svara med citat
Oljenivån i växellådan ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Shamaninan
Lör 06 jan 2018 17:29 Svara med citat
Oljenivån är nog ingen problem med. Utan är ju inga problem att få spaken till alla växellägen men de upp är alla 3an och de två ner är båda 4an. Men kan inte länkaget kopplas på via att gå in via växellådsspaken så ska den på måndag.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Sön 07 jan 2018 9:05 Svara med citat
Det låter som länkaget (för sidoförflyttning av växelspaken)ute i motorutrymmet har packat ihop.
Vet inte hur polon ser ut, men tidigare golfar hade järnpinnar med plastkula i ändarna som kunde spricka.
Shamaninan
Sön 07 jan 2018 12:56 Svara med citat
Okej, tack så mycket för hjälpen. Smile