Forum - Golf 6 (09-13) - Depress clutch HJÄLP

niklasm
Kör: Golf 6 1.6 TDI Ort: Örebro Medlem: 10 januari 2018
Ons 10 jan 2018 13:26 Svara med citat
Hej mitt namn är Niklas och jag behöver AKUT hjälp.
jag skriver akut inte för att jag har större problem än andra utom för att jag har ett problem som INGEN kan lösa.Inte Möller bil,Autoexperten eller Mekonomen värkstäder eller AD Service...
- bilen funkar fel fri i 2 år
-kommer hem,parkerar,åker på semmester 2 v
-kommer tilbacka och startar...
-INTE!
-trycker kopplingen,vrider nyckel 1-2-3 steg....och på sista när den skulle starta, händer inget:DÖTT.kommer meddelande
-DEPRESS CLUTCH. (den är i botten nu)
-och SystemFault:Start-stop
-och Fault ESP

Möller bil siktat på kopplingspositionesgivare.Har bytt och funkar inte.Samma fel kommer fram.
bilen startar vid boxering,manual sett....lägga i 2an och startar,funkar som det ska....har kört länge för att ladda betteriet.INGET....
NÅN som KAN?tips ?
Rekomendationer ?i Örebro trakten ?!
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Ons 10 jan 2018 17:35 Svara med citat
Det borde väl gå att justera kopplingspositionsgivaren också, men det antar jag de med har gjort? Har du testat att "vålda" kopplingspedalen lite så du verkligen får ner den max det går och sen starta? Eller åt andra hållet med att inte trycka ner den i botten utan snarare så långt upp det går?
niklasm
Ons 10 jan 2018 19:32 Svara med citat
Provat allt möjlight...kom precis från 4´de "bästa mekaniken i stan", har bytt framför mig givaren från sin Golf 6 och gick inte....återstår bara Databoxen ....i morgon ska skifta den oxo från sin bil och programera om på min.Får se om jag har tur.Återkommer...
niklasm
Fre 19 jan 2018 22:57 Svara med citat
Gick inte,INGEN som vet....
och det är inte TESLA vi pratar om, utom en 8 år gammal Golf.
Det blev en Start engine knap istället, en tillfälligt lösning tills vidare .
Efter 5 km från verkstaden....motor lampan lyste IGEN.
åkte tillbaka och ...EGR ventil ...5500kr till....uppe till 11000kr och åker med en knap ,tjuvkopplat till startmotor
Magoo_c4
Kör: Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad Medlem: 26 januari 2017
Mån 22 jan 2018 11:03 Svara med citat
Nu bor jag jäkligt långt från Örebro... hade mer än gärna försökt mig på att hjälpa, dvs felsöka.
Möller (vw-auktoriserad?) ska helt enkelt kunna laga den. om inte hade jag vänt mig till annan auktoriserad verkstad.
niklasm
Tis 06 feb 2018 18:25 Svara med citat
Har varit hos Möller bil, autoexperten och Mekonomen , 4 värkstäder .
Stryboxen ok, batteriet ok kopplingssensor bytt ... inget och ingen kan.
Fick till slut att KAN VARA FEL på nån utav sladarna och kan vara dyrt att säka/ byta hela tråd stammen.
Fick borrat en ” startEngine ” knapp i panellen vänster brevid strålkastare växlningen som lösser problemet tills vidare.( tills man , jag, är bered att betala nästan halva bilens värderingspris ..,
Magoo_c4
Kör: Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad Medlem: 26 januari 2017
Ons 07 feb 2018 7:37 Svara med citat
niklasm skrev:
Har varit hos Möller bil, autoexperten och Mekonomen , 4 värkstäder .
Stryboxen ok, batteriet ok kopplingssensor bytt ... inget och ingen kan.
Fick till slut att KAN VARA FEL på nån utav sladarna och kan vara dyrt att säka/ byta hela tråd stammen.
Fick borrat en ” startEngine ” knapp i panellen vänster brevid strålkastare växlningen som lösser problemet tills vidare.( tills man , jag, är bered att betala nästan halva bilens värderingspris ..,

jag vet inte vad de tänker. tyvärr är ju verkstäderna idag mer "delbytare" än mekaniker.
Nu är jag "hemmafixare" så jag hade attackerat problemet med multimeter och elschema. passat på att ta en / två dagar i garaget.
_Danne_
Kör: Passat 7 GTS Ort: Gällivare Medlem: 27 mars 2018
Tis 27 mar 2018 18:58 Svara med citat
Löste det sig? Kollat säkring 22 i boxen inne i bilen?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tis 27 mar 2018 22:00 Svara med citat
Men möller måste ju ha ngn som kan felsöka ordentligt ?

Jag jobbar på auktoriserad VAG verkstad uppe i Falun - bilmetro.
Och vi har 2st experter på verkstaden, varav 1 gör typ enbart svårare felsökningar med riktiga problem bilar.
Han brukar lösa de mesta. De borde ju ha ngn sån nere på möller bil med tycker jag!?

/Tobbe, Passat Alltrack -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00