Forum - Golf 4 (98-04) - 2.0 variant drar mycket bränsle

KentD
Kör: Golf 4 2.0 variant Ort: Hudiksvall Medlem: 12 januari 2018
Fre 12 jan 2018 17:47 Svara med citat
Hej.
Har köpt en golf variant 2.0 som drar väldigt mycket 1.2 liter milen ungefär men när jag hämtade den låg den på cirka 0.7. Alla filter är bytt och de finns inga felkoder samt att bilen går bra förutom att den är lite orolig på tomgång samt luktar väldigt illa av avgaserna.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 12 jan 2018 20:03 Svara med citat
KentD skrev:
Hej.
Har köpt en golf variant 2.0 som drar väldigt mycket 1.2 liter milen ungefär men när jag hämtade den låg den på cirka 0.7. Alla filter är bytt och de finns inga felkoder samt att bilen går bra förutom att den är lite orolig på tomgång samt luktar väldigt illa av avgaserna.

Kan ju vara helt normal förbrukning då du inte beskriver vilka olika körcykler/körsätt den har den förbrukningen vid.

Korta sträckor, kallstarter så kan den nog dra ännu mer.

Men använd tex vcds och logga värden från motorn, kolla att lambdasonder 'jobbar' , att tempgivaren ger ett värde som kan tänkas stämma med motortempen, kolla värden från luftmassemätaren vid fullgasaccelleration och tomgång etc.

Vissa fel kommer inte upp som felkoder förrän efter väldigt lång tid, men när du loggar värden kan man se att något värde ändå avviker från vad det borde vara.
KentD
Fre 12 jan 2018 20:28 Svara med citat
Okej. det är långkörning med värmare oftast 5 mil 80 väg.
r o l l e
Fre 12 jan 2018 20:34 Svara med citat
KentD skrev:
Okej. det är långkörning med värmare oftast 5 mil 80 väg.

Då var det klart saftigt...

Men använd tex vcds och logga värden från motorn, kolla att lambdasonder 'jobbar' , att tempgivaren ger ett värde som kan tänkas stämma med motortempen, kolla värden från luftmassemätaren vid fullgasaccelleration och tomgång etc.

Vissa fel kommer inte upp som felkoder förrän efter väldigt lång tid, men när du loggar värden kan man se att något värde ändå avviker från vad det borde vara.

Om du nu inte själv vill göra eller kan, så är det ju verkstad.
KentD
Fre 12 jan 2018 20:37 Svara med citat
Ska prova å mäta upp lambasonder å lmm i helgen får ja se.
KentD
Lör 13 jan 2018 15:09 Svara med citat
Har dragit ur lmm och kört både med å utan ett par gånger men märker ingen skillnad på bilen kan de vara den som är boven
?
r o l l e
Sön 14 jan 2018 11:54 Svara med citat
KentD skrev:
Har dragit ur lmm och kört både med å utan ett par gånger men märker ingen skillnad på bilen kan de vara den som är boven
?

kan vara, men logga värden för den vid tex tomgång, fullgaskörning vid vridmomentstoppen på motorn etc så vet du bättre.
KentD
Sön 14 jan 2018 12:00 Svara med citat
Okej går de med en vanlig multimeter eller måste man ha en vagcom till de. försökt att kolla lambdasonden nu men den visar inga värden
KentD
Sön 14 jan 2018 17:32 Svara med citat
Har nu mätt lambdasonden och den ligger stilla på 0.10 ibland 0.11 den ska väll röra sig runt 0.05?
Kloge
Kör: Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp Medlem: 13 januari 2008
Ons 17 jan 2018 13:43 Svara med citat
KentD skrev:
Har nu mätt lambdasonden och den ligger stilla på 0.10 ibland 0.11 den ska väll röra sig runt 0.05?

Lambdan ska pendla snabbt mellan 0,1 - 0,9 v eller liknande. Står den still är den död

Kör Golf Variant -03 och Toyota Auris -15
KentD
Tor 25 jan 2018 22:00 Svara med citat
Kloge skrev:
Lambdan ska pendla snabbt mellan 0,1 - 0,9 v eller liknande. Står den still är den död

gjorde fel första gången nu när jag mätte står den stilla på 0.44 både vid tomgång och 2000varv. har beställt en ny får vi se om de är det som är felet.
KentD
Sön 04 feb 2018 21:27 Svara med citat
Har lånat en felkodsläsare nu och loggat värden på lmm och lambdasonden. lmm låg på 3.5 g/s vid tomgång och vid max belastning 83g/s. lambdasonden pendlar mellan 0.070 och 0.680. tog även lös lambdasonden innan och prova med en blåslampa då verkade allt vara som de skulle. kan tillägga att jag köpt och bytt tempgivaren då de inte var nån större utgift även värdet från den verkar rätt. men problemet kvarstår.
r o l l e
Mån 05 feb 2018 10:23 Svara med citat
KentD skrev:
Har lånat en felkodsläsare nu och loggat värden på lmm och lambdasonden. lmm låg på 3.5 g/s vid tomgång och vid max belastning 83g/s. lambdasonden pendlar mellan 0.070 och 0.680. tog även lös lambdasonden innan och prova med en blåslampa då verkade allt vara som de skulle. kan tillägga att jag köpt och bytt tempgivaren då de inte var nån större utgift även värdet från den verkar rätt. men problemet kvarstår.

Då har du ju kommit lite längre i felsökningen, tyvärr inte några helt uppenbara konstiga värden du redovisar. Men inte helt bra heller...

Det blir lite praktiska uppfattningar om hur vissa av dessa komponenter fungerar etc, har fler åsikter om värdena eller liknande fyll i eller rätta Thumbs up

Du har väl 115 hästar maxeffekt enligt papper i din bil? Då borde du ha 96g/s i uppmätt luftmassa.

Nu har jag ett koncernsyskon och fick hög bränsleförbrukning, lite småbluddrande gång ibland, samt att den vid fullgastest inte gick som den skulle. Inga felkoder sattes på 3 veckor. Jag loggade lambdasonder, tempgivare, insugstemper, luftmassemätare etc. Och vid fullgas visade luftmassemätaren 10-15% för lite mot vad den borde visa, de flesta gångerna men inte alla. Då hade jag bytt luftmassemätaren för drygt ett år sedan mot en bosch... Nytt fint pappersfilter, rör och slangar urdiskade och torkade innan montage etc.
Nu köpte jag billigaste ebaygivaren för mindre en en femhundring med frakt och 3 månader senare fungerar den i alla fall. På årspris om den nu lägger av blir det billigare än dyr bosch Shocked

lambdasonder är lite av färskvara, även om de svänger runt 0.4V så blir de med tiden långsamma. Bör bytas någonstans runt 16-20 tusen mils intervall. Samma där, en lambdasond kostar inte så mycket. På liknande motor gick bränsleförbrukningen ner 7% vid blandad körning och 4% vid landsvägskörning efter byte av lambdasond, utan att det var (direkt märkbart) fel på den gamla sonden.

Kolla även luftbälgar, vevhusventilation så du inte har något läckage som orsakar fel värde för luftmassemätaren.