Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3, oljelampa lyser vid tomgång

halvar89
Golf 2 1.6 mk2 -91 Ort: Lycksele
Lör 13 jan 2018 14:22 Svara med citat
Tjena nu är det så här att lampan lyser vid tomgång men vid lite ökning i varv så slutar lampan lysa. Kan det vara en av givarna eller Är det pumpen som inte gillar läget? Det är 5w30 helsyntet olja i motorn. Skulle vara tacksam att få tips om den är körbar eller om de är bara skrot kvar av den Whistle
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 13 jan 2018 18:30 Svara med citat
är inte det lite fel olja, i min golf 2a som har typ lika motor så kör jag 10w40 delsyntet, jag tror du har för tunn olja.

You can drink my beer, but you can never take the last one
tbonnevier
Vento
Mån 22 jan 2018 18:30 Svara med citat
Om den orange'a plastbiten som man sticker ner oljestickan i är sprucken o trasig så skulle jag lyft ner tråget och kollat så att inte oljesilen är igensatt. Hade på min 1.8t att jag tappade oljetryck titt som tätt och då va silen igensatt utav alla plastbitar från oljestickröret.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 22 jan 2018 23:50 Svara med citat
halvar89 skrev:
Tjena nu är det så här att lampan lyser vid tomgång men vid lite ökning i varv så slutar lampan lysa. Kan det vara en av givarna eller Är det pumpen som inte gillar läget? Det är 5w30 helsyntet olja i motorn. Skulle vara tacksam att få tips om den är körbar eller om de är bara skrot kvar av den Whistle


ring en sierska och fråga, eller anslut en oljetrycksmätare och MÄT vad du har för oljetryck... Är trycket bra är det givare, kabelhärva eller instrument troligen som krånglar, är trycket dåligt så kan det vara pumpen, eller fel olja i en gammal och sliten motor, eller något annat fel i motorn.