Forum - Golf 4 (98-04) - Felkoder 17961 samt 17912, Golf 1.6 -03, BCB-motorn

Kenarr
Kör: Golf 4 1.6 -03 (bcb) Ort: Köping Medlem: 19 januari 2018
Fre 19 jan 2018 13:23 Svara med citat
Hej alla VW vänner.
Min Golf ger mig gråa hår på hela kroppen. Bilen svajar i tomgång mellan 1000-1200rpm, EPC lyser samt motorlampan. Motorn kan vara igång men det går inte att gasa.
Har sökt genom de mesta nu ang dessa felkoder. Gått igenom hela forumet men inte hittat någon direkt lösning. Jag har rengjort allt i motorn, bytt EGR-ventil, bytt insugningstryckgivaren, bytt alla fyra tändspolarna, bytt tändstift, bytt packningar på insugningsröret, nollställt felkoderna men dom kommer lika glatt tillbaka igen.

Jag har än så länge inte bytt spjällhus eller ECU. Dom är lite dyra. Ibland skrivs det om en kolfilterbehållare med någon sorts ventil för bränsleåtervinning? Jag har lokaliserat den men inte hittat några reservdelar att köpa till vettiga priser.

När jag surfat runt på nätet så finns det många som har samma bekymmer som jag men lösningarna verkar vara olika och ibland saknas själva slutklämmen på tråden. För tillfället är risken stor att jag tar med mig bilen ut i skogen och avlivar den på ett humant sätt...

17961 - Signal höjdgivare/tryck i insugningsrör: orimlig signal

17912 - Luftinsugningssystem: läcka har registrerats

Någon som eventuellt kan rädda livet på min Golf med ett bra tips eller någon stark medicin till ägaren.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Fre 19 jan 2018 14:00 Svara med citat
Kolla så du inte har en läcka på slangen som går till bromservon .
Sen när du byter ut egr ventil så ska den grundinställas , men det kanske du gjort .
Det vore kanon om du tog bort gasspjället och rengör det . Men var noga med att inte vrida på flärpen när du rengör för det kan göra så det går sönder .
När du rengjort gasspjället så ska du grundinställa det också .
Ventilen du prata om finns här

https://www.ebay.com/itm/Activated-Carbon-Canister-Purge-Solenoid-Valv e-For-VW-Bora-Golf-MK4-1-4-1-6-16V/232299113532?epid=743907935&hash=it em36161b2c3c:g:hsQAAOSwmgJY30BY&vxp=mtr

Kolla vevhusventilationen , så att alla slangar är hela

Jag hade också problem med dessa två koder under en period och det är som du skriver . slutklämmen saknas i dom flesta forum jag sökt om dessa två koder . Hitta i ett polskt forum och då visa det sig att det var gasspjället .

För mej blev det til slut bättre när jag beställde en sån här till vevhusventilationen
https://www.ebay.com/itm/OIL-SEPARATOR-SEAT-SKODA-VW-GOLF-III-GOLF-IV- LUPO-POLO-VENTO-036103464G/282396663950?epid=676405680&hash=item41c027 208e:g:NsUAAOSw4YdYyTwk

När jag plocka bort den andra så var det en spricka ( läcka ) som jag missat . Efter bytet så har inte dessa koder dykt upp

Senast ändrad Fre 19 jan 2018 14:23, ändrad totalt 1 gång
Kenarr
Fre 19 jan 2018 14:22 Svara med citat
Hej Rolly
Tack för tipsen. Spjället och allt annat som var sotigt har jag putsat så det glänser. Det är precis en sådan ventil som du länkat till. Innan bilen bestämde sig för att ta en time out så klickade det i den där ventilen. Den klickade hela tiden som motorn var igång. Nu är den helt tyst. Fast om jag kopplar ur den och sedan sätter i kontakten så klickar den i 5 sekunder och sedan blir det tyst igen.
Jag ska definitivt kontrollera slangen till bromsservon ett extra varv. Har gått igenom alla slangar men det är nog lika bra att ta en vända till. Gör man något särskilt vid en grundinställning? Har läst lite men vet ej om jag gör rätt eftersom motorn tjurar ihop.
rolly
Fre 19 jan 2018 14:27 Svara med citat
Det är väldigt lätt att missa en spricka så kolla supernoga . Grundinställning görs snabbt med tex vagcom eller autocom .

Ventilen ska klicka på tomgång , så är den tyst så kan du prova byta ut den . kolla även slangen från ventilen till gasspjället så att den är hel
rolly
Fre 19 jan 2018 14:59 Svara med citat
Eftersom du har gjort rent gasspjället och inte grundinställt det efteråt , så är det sannolikt det som gör så att den går pissit .

Så innan du byter ut ventilen så kanske du ska testa med grundinställning innan .

Ventilen ska nog inte ticka hela tiden , så den kanske inte är trasig . Så börja med grundinställning.
Kenarr
Lör 27 jan 2018 15:10 Svara med citat
Hej igen Rolly
Det har gått några dagar. Jag har inte hunnit med bilen utan varit tvungen att jobba. Nu har jag varit på den igen och gått igenom varenda slang samt testat med startgas. Inga trasiga slangar och ingen effekt av startgasen. På väg ut till garaget igen för att kontrollera ECU:n. Eventuella rostiga kontakter eller något annat uppenbart. Jag har iallafall konstaterat att min felkodsläsare inte kan göra en grundinställning. Antingen får jag köpa en grej till min bärbara dator eller lämna in bilen.
Intressant med vevhusventilationen. Jag ska genast gå ut och plocka bort min. Tack för tipset!
Kenarr
Lör 27 jan 2018 18:09 Svara med citat
Inne igen efter en vända i garaget. Blåst igenom alla slangar, plockat bort vevhusventilationen och inspekterat den nogsamt. Hittar inga sprickor eller något trasigt. Kollat på ECU:n men inte sett något uppenbart. Det enda som återstår är en grundinställning hos någon som har en sådan pryl samt att byta spjällhus. Såg att det fanns på ebay för strax under 1000:- inklusive frakt.
Snart är bilen billig.
rolly
Sön 28 jan 2018 11:45 Svara med citat
Hej . Ovan för insugtrycksgivaren sitter det en vakuumslang med en svart litet plaströr på . Du har bcb motorn men jag tror det finns där med .
Kolla att det är helt o blås med tryckluft genom plaströret.

Sen finns det grejer o köpa till din bärbara dator .
Kenarr
Sön 28 jan 2018 12:00 Svara med citat
Hej. Jodå, det finns ett sånt litet plaströr med mjuk vacumslang i varje ände. Ser ut att vara tyg på utsidan på dom där mjuka slangarna. Jag blåste med tryckluft men det var inte något som kom ut. Det var förmodligen rent från början. Det hade varit bra om det var igensatt. Blir nog en sväng till verkstan där dom får göra en grundinställning. Om det inte fungerar så köper jag ett nytt spjällhus. Hittade ett nytt på eBay för 800:- inklusive frakt från Tyskland.
https://www.ebay.com/itm/Drosselklappe-Drosselklappensteller-f%C3%BCr- Skoda-Fabia-1-4-Ref-Nr-036133062M/263419328443?ssPageName=STRK%3AMEBID X%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
rolly
Sön 28 jan 2018 12:11 Svara med citat
Kenarr skrev:
Hej. Jodå, det finns ett sånt litet plaströr med mjuk vacumslang i varje ände. Ser ut att vara tyg på utsidan på dom där mjuka slangarna. Jag blåste med tryckluft men det var inte något som kom ut. Det var förmodligen rent från början. Det hade varit bra om det var igensatt. Blir nog en sväng till verkstan där dom får göra en grundinställning. Om det inte fungerar så köper jag ett nytt spjällhus. Hittade ett nytt på eBay för 800:- inklusive frakt från Tyskland.
https://www.ebay.com/itm/Drosselklappe-Drosselklappensteller-f%C3%BCr- Skoda-Fabia-1-4-Ref-Nr-036133062M/263419328443?ssPageName=STRK%3AMEBID X%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Så bra , då har du en plan .

Jag pm:a dej om vad för diagnos verktyg du kan använda .
Kenarr
Sön 28 jan 2018 12:16 Svara med citat
Kanon Very Happy
Kenarr
Fre 02 feb 2018 8:34 Svara med citat
Då var det dags för själva upplösningen. Trots många försök att grundinställa spjällhuset fungerade det inte.Koden 17912 (..läcka..) låg i vägen och blockerade grundinställningen. Jag fick hjälp av en listig mekaniker som misstänkte EGR-ventilen. Den var ju helt ny och hade fungerat, eller... Såklart var det fel sorts ventil jag hade monterat. Den var likadan på utsidan men till en annan VW-motor. EGR-ventilen skickade signaler som min ECU inte förstod och då blev det fel på allting. In med en ny EGR-ventil (rätt sort den här gången), en snabb grundinställning och vips, bilen blev som ny. Inga felkoder och motorn spinner som en katt. Mitt gamla spjällhus fungerar perfekt och inga läckor någonstans.
Om man köper reservdelar till sin bil på nätet måste man kolla supernoga att man beställt rätt del. Jag har köpt mycket på nätet till bilen och jag trodde att jag var ganska noga men det är lätt att bli övermodig.
rolly
Fre 02 feb 2018 12:20 Svara med citat
Kenarr skrev:
Då var det dags för själva upplösningen. Trots många försök att grundinställa spjällhuset fungerade det inte.Koden 17912 (..läcka..) låg i vägen och blockerade grundinställningen. Jag fick hjälp av en listig mekaniker som misstänkte EGR-ventilen. Den var ju helt ny och hade fungerat, eller... Såklart var det fel sorts ventil jag hade monterat. Den var likadan på utsidan men till en annan VW-motor. EGR-ventilen skickade signaler som min ECU inte förstod och då blev det fel på allting. In med en ny EGR-ventil (rätt sort den här gången), en snabb grundinställning och vips, bilen blev som ny. Inga felkoder och motorn spinner som en katt. Mitt gamla spjällhus fungerar perfekt och inga läckor någonstans.
Om man köper reservdelar till sin bil på nätet måste man kolla supernoga att man beställt rätt del. Jag har köpt mycket på nätet till bilen och jag trodde att jag var ganska noga men det är lätt att bli övermodig.

Så kul , vilken lycka för dej .
Egr ventilen är ju känd för o strula på dessa bilar och har du inte rätt sort så blir det inte bättre . kul att det löste sej .

När jag köper delar så försöker jag i första hand se om jag kan se orginal oem nummer på gamla delen , men ibland är det inte möjligt så då får jag leta på tex denna
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW

Sen använder jag denna sida ofta då dom har rätt del och oem nummer listat .(för det mesta) Dom listar även alla tänkbara tillverkares motsvarighets nummer (artikel nummer).
http://katalog.adcenter.nu/Katalog/tabid/62/PageID/CatalogView/RegNo/p ss831/language/sv-SE/Default.aspx?autologin=true
Orchid70
Kör: Golf 5 1,6 fsi Ort: Sjöbo Medlem: 08 december 2010
Lör 28 jul 2018 14:47 Svara med citat
rolly skrev:
Så kul , vilken lycka för dej .
Egr ventilen är ju känd för o strula på dessa bilar och har du inte rätt sort så blir det inte bättre . kul att det löste sej .

När jag köper delar så försöker jag i första hand se om jag kan se orginal oem nummer på gamla delen , men ibland är det inte möjligt så då får jag leta på tex denna
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW

Sen använder jag denna sida ofta då dom har rätt del och oem nummer listat .(för det mesta) Dom listar även alla tänkbara tillverkares motsvarighets nummer (artikel nummer).
http://katalog.adcenter.nu/Katalog/tabid/62/PageID/CatalogView/RegNo/p ss831/language/sv-SE/Default.aspx?autologin=true

TUSEN TACK FÖR FÖRSTA LÄNKEN!