Forum - Golf 2 (83-91) - Golf 2 1988 GX Problem

marcusoaw
Kör: Golf 2 -88 Ort: Kristianstad Medlem: 01 februari 2018
Tor 01 feb 2018 3:46 Svara med citat
Hej, har införskaffat mig en Golf MK2 till sist och efter att ha lärt mig hur en gammal Volvo fungerar så är jag taggad för att lära mig denna bilen med Smile

Problemen jag har är följande.

-Motor tempen står lite smått över mitten men det kanske är normalt, kanske jag som är paranoid Very Happy

-Jag har en voltmätare som oftast visar på 12v, brukar börja på 14v men hoppar lite där imellan. Men brukar stanna vid 12v. När bilen är igång.

-Motorn går väldigt ojämnt på tomgång vid början av start och håller sig oftast där tills man kör iväg, sen brukar den hålla en normal tomgång. Men kan spika ibland.

-Vid början av start så känns det som att där finns mer att ge men den lyckas inte få kraften den behöver, som om den stryps lite grann, men sen kommer det.

-Det allvarligaste felet är att motorn närsomhelst kan bestämma sig för att dö, oftast om man börjar med lite hårdare körning i början, men den dör oavsett körstil, uppvärmd eller inte. Den bara dör.
Ett exempel är att jag har kört ett par km och stannar för att sedan gasa upp lite hastigt så kan den hacka till där med, eller döda sig själv.

Jag har inte hunnit börja felsöka mer än att jag har kollat batteriet som visade 12.72v/12.88v, inom det.
Jag märkte också att inloppet av bränslet vid toppen, slangarna, att själva "muttrarna" gick att snurra på förhand, jag vet inte om det är någon standard sak att dem ska kunna röra sig fritt eller om det ska vara spänt där, den läcker inte bensin där dock.

Har ni några idéer så är jag evigt tacksam.
Mvh Marcus
Gti_Gurra
Kör: Golf 1 Ort: Malung Medlem: 11 augusti 2009
Tor 08 feb 2018 11:17 Svara med citat
Motortempen ska stå lite över mitten inte mycket men lite märks rätt fort om det blir för mycket Wink

Är det mutttarna som sitter på spridarna du menar? Dom ska sitta fast å inte gå att skruva på.
Sen varför den dör kan jag tyvärr inte svara på.

Golf Gti -83, Golf C-Special -82, Golf Gti Special -84, Golf 2 CL "GTI".
marcusoaw
Tor 08 feb 2018 15:46 Svara med citat
Gti_Gurra skrev:
Motortempen ska stå lite över mitten inte mycket men lite märks rätt fort om det blir för mycket Wink

Är det mutttarna som sitter på spridarna du menar? Dom ska sitta fast å inte gå att skruva på.
Sen varför den dör kan jag tyvärr inte svara på.

Tack för svaret! Dem satt lösa, men utan läckage. Alltså inloppet av bränsle till motorn.
Jag löste varför bilen dog, jag provade ett annat bilbatteri och den har inte dött sedan dess.
Bilen går fortfarande dåligt på tomgång, särskillt i början av start när den är kall. Och den kan "strypa" sig vid hårt gas pådrag, till exempel när man startar vid ett rödljus.

Annars har resten varit kanon, bara lite kallt i bilen.
Och ett annat problem är att höger bak så är det lite för mycket camber på hjulet så att det tog i fjäderbenet. Jag har provisoriskt löst detta med en spacerplatta.
GTX
Kör: VW Jetta GTX Ort: Landskrona Medlem: 10 september 2009
Fre 09 feb 2018 8:09 Svara med citat
När bilen står på tomgång,prova spraya startgas runt alla vacum slangar,spridare,etc
på fram sidan av motorn sitter 3 st tempgivare,i en fläns
en större övre,en liten(troligen kylvatten temp tror jag),en större under till
dom 2 stora är ,kall start,och varmstartsventiler
Bråkar dom, blir bilen svår att starta

Fly low-Hit hard
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Fre 09 feb 2018 10:03 Svara med citat
Kolla bränsletrycket. Både kall o varm. Kan sitta skit i uppvärmningsregulatorn. För visst är det k-jet på den? O-ringarna till spridarna torkar upp också. Gissar att allt annat är ok, typ stift etc etc.
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Fre 09 feb 2018 21:14 Svara med citat
Tjuvluft, och rensa bränslepumpen och bränslefiltret ofc. Kan vara så att den inte orkar leverera nog med bränsle när du drar på.

H.J.L.H.
marcusoaw
Lör 17 feb 2018 13:33 Svara med citat
Tack för svaren! Har lite att testa. Jag fick den att gå bättre med det mest simpla. Då jag är ny på Golf så tänkte jag inte på att där skulle sitta slangklämmor på insuget så att det håller tätt. Tänkte inte alls på det bara. Det här med förra ägare som inte sätter fast allt eller gör det dåligt så att man bara kliar huvudet Laughing

Men men, nu går bilen betydligt bättre, fortfarande lite tråkig på tomgång vid kallstart med i övrigt mycket bättre. Bytte även fördelarlock och rotor, nya klämmor. Tomgångs skruven vet jag inte hur den ska ställas in dock om man kan få instruktioner på det.

Ett drygt problem är att höger bak lutade hjulet så pass mycket att däcket nuddade fjäderbenet, så en spacer satte jag där som temp fix. Kan det vara axeltappen som får hjulet att gå in så pass mycket där uppe eller är själva axeln dax att byta?
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Lör 17 feb 2018 13:53 Svara med citat
marcusoaw skrev:
Tack för svaren! Har lite att testa. Jag fick den att gå bättre med det mest simpla. Då jag är ny på Golf så tänkte jag inte på att där skulle sitta slangklämmor på insuget så att det håller tätt. Tänkte inte alls på det bara. Det här med förra ägare som inte sätter fast allt eller gör det dåligt så att man bara kliar huvudet Laughing

Men men, nu går bilen betydligt bättre, fortfarande lite tråkig på tomgång vid kallstart med i övrigt mycket bättre. Bytte även fördelarlock och rotor, nya klämmor. Tomgångs skruven vet jag inte hur den ska ställas in dock om man kan få instruktioner på det.

Ett drygt problem är att höger bak lutade hjulet så pass mycket att däcket nuddade fjäderbenet, så en spacer satte jag där som temp fix. Kan det vara axeltappen som får hjulet att gå in så pass mycket där uppe eller är själva axeln dax att byta?

Tjuvluft är k-jets ärkefiende, tomgångsskruven ställs in så att din tomgång ligger stabilt där du vill ha den när insuget är helt stängt, dock kan packningen i tomgångsskruven vara dålig, kolla den. Normalt är det dock bakaxeln som vrider sig på golf... Så lev med spacern ett tag Very Happy

H.J.L.H.
marcusoaw
Lör 17 feb 2018 15:02 Svara med citat
Antar att där inte finns mycket att göra mer än att byta axeln då Smile Men finns där fler bilar som har samma bakaxel som min, så att jag har fler donator bilar att välja mellan?