Forum - Golf 3 (92-99) - Dörrar som inte går att öppna

Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Sön 04 feb 2018 17:00 Svara med citat
Jag har en fyradörrars 95:a och problem med båda framdörrarna; förardörren går upp när man har ryckt i handtaget några gånger men passagerarsidan får jag inte upp.
Jag trodde först att det var pga. kylan men det verkar snarare som att någonting i mekanismen är helt utslitet.

Är det någon som vet vilken del som behöver bytas och går det att lösa tillfälligt genom att bryta bort handtaget och sätta en ståltråd på mekanismen?
Jon@s
Kör: Golf 2 1.8 CL -90 x3 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 04 feb 2018 17:09 Svara med citat
Har du testat med att ställa in bilen i värme på avtining? kan bli märkliga fel pga kyla och fukt.
Andreas H
Sön 04 feb 2018 18:01 Svara med citat
Hej Jonas!
Jag läste ditt svar och gick ut med hårtorken (inte min, så mycket hår har jag inte längre) och värmde på passagerarsidan som jag inte lyckats få upp, efter ett tag fick jag upp dörren och passade på att vräka på med 5-56 både på låsklykan och in genom handtaget sen gick det att öppna och stänga dörren ett antal gånger i följd utan problem. Thumbs up

Jag antar att 5-56 inte är optimalt, jag får väl spruta i smörjmedel med PTFE istället.

Tack för tipset, jag tyckte att allt tydde på slitage. Smile
Jon@s
Kör: Golf 2 1.8 CL -90 x3 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 04 feb 2018 18:10 Svara med citat
Kul att det funkade och det är inget att skämmas över för att du använder 5-56 .....det gör vi alla Wink
Andreas H
Mån 05 feb 2018 17:31 Svara med citat
Hej igen, det blev totalt fiasko i morse när det var -14.
Jag börjar tidigt och tanken var att jag skulle ta Saaben som stod upptinad i garaget och koppla in värmaren i Golfen som min tjej skulle ha senare, kände på dörrarna för att se om de fortfarande gick att öppna men då gick inte högra dörren att stänga medans förardörren gick att öppna en gång sen var det stopp.

Jag fick ta Volvon som stod ute utan värmare och hon fick ta Saaben, nu när jag kom hem körde jag in Golfen i garaget, blev instängd och fick klättra ut på passagerarsidan.

Jag får väl plocka bort dörrklädseln och försöka spreja in i låskistan antar jag? Finns det nåt bättre än 5-56, silikonsprej kanske?
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Tis 06 feb 2018 12:54 Svara med citat
Ta bort låskistan, blås bort all fukt. Fyll med fett. Så slipper du problemet.
Andreas H
Ons 07 feb 2018 18:48 Svara med citat
Tack för tipset, jag lyckades inte få ut låskistan ur dörren men när den var lös kom jag iaf åt att spruta i en massa PTFE-sprej så nu är det bara att vänta och se hur det funkar.