Forum - Golf 6 (09-13) - Dieselvärmare,hög förbrukning

Berra54
Kör: Golf 6 1,6 tdi -13 Ort: Ånge Medlem: 16 juli 2017
Sön 04 mar 2018 15:53 Svara med citat
Hej!
Jag har en Golf 6 tdi -13 med dieselvärmare, köpte den ifjol sommar och förbrukningen låg då på ca 0,5-0,55 per mil, ökade lite i höstas när det blev kallare, låg väl på ca 0,65 när det blev minusgrader, men sen i vinter har förbrukningen ökat mer, nu senast när jag tankade låg den på 0,85. Jag kör igång värmaren på fjärrkontrollen och den är inställd att gå en halvtimme innan jag ska åka. Har ingen vanlig motorvärmare på bilen så jag får använda dieselvärmaren. Min fråga är om det kan vara normalt att förbrukningen ökar med 3 dl vintertid? Temperaturen har varit mellan 5-15 när jag har kört. Ni kan väl höra av er om ni har nån synpunkt på detta. Tacksam för svar.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 06 mar 2018 0:07 Svara med citat
Berra54 skrev:
Hej!
Jag har en Golf 6 tdi -13 med dieselvärmare, köpte den ifjol sommar och förbrukningen låg då på ca 0,5-0,55 per mil, ökade lite i höstas när det blev kallare, låg väl på ca 0,65 när det blev minusgrader, men sen i vinter har förbrukningen ökat mer, nu senast när jag tankade låg den på 0,85. Jag kör igång värmaren på fjärrkontrollen och den är inställd att gå en halvtimme innan jag ska åka. Har ingen vanlig motorvärmare på bilen så jag får använda dieselvärmaren. Min fråga är om det kan vara normalt att förbrukningen ökar med 3 dl vintertid? Temperaturen har varit mellan 5-15 när jag har kört. Ni kan väl höra av er om ni har nån synpunkt på detta. Tacksam för svar.

En dieselsprakare på cirka 5 kW ( hur stor har du?) drar väl kanske en liter i timmen eller lite mer.

Värmen den motorn eller endast kupen?

Värmen den inte motorn (eller motor efter kupen är varm är nog en halvtimme lite knapert med tid för att få varm motor) och då drar motorn klart mer med kallstarter.

Sedan beror det på vad för körning du gör, korta resor blir det hög förbrukning med. Så kan vara helt normalt eller fel.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Tis 06 mar 2018 4:46 Svara med citat
Webastos dieselvärmare på 5kWh, drar ca 0,6l/h vid full effekt.
xjocke
Kör: Golf 7 1,4 GT - 2017 Ort: Växjö Medlem: 03 juni 2014
Tis 06 mar 2018 12:03 Svara med citat
Olof skrev:
Webastos dieselvärmare på 5kWh, drar ca 0,6l/h vid full effekt.

0,6 liter och 2 mil till jobbet.
Det blir 0,3 l/mil innan du ens startat bilen.

Jocke
Berra54
Ons 07 mar 2018 14:50 Svara med citat
Tack för svaren. Blir nog att montera en vanlig motorvärmare när jag absolut inte är i behov av en dieselvärmare, nu går väl den visserligen in och värmer lite extra under körning om det är kallt. Känns ändå bättre än en hög förbrukning.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Ons 07 mar 2018 17:31 Svara med citat
Ska du installera en extra värmare till så kostar den också pengar. Bättre att lägga de pengarna på lite högre förbrukning under vintern. Du kan nog köra din befintliga värmare många timmar på de pengarna det kostar att montera en ny värmare. Installerar du en värmare som drar el kommer din elförbrukning gå upp så jag förstår inte riktigt poängen med att köpa en sådan också.
Berra54
Ons 07 mar 2018 19:08 Svara med citat
Givetvis har du rätt, känns bara lite surt när man tankar.
FRS05
Tor 08 mar 2018 17:37 Svara med citat
Ja, det kostar att ha det bekvämt. Funderade på att sätta motorvärmare i min bil i höstas. Men räknande på vad det skulle kosta i el och beslöt mig därför att skita i det. Jag gör av med väldigt lite el och gör en sport i att försöka ha så liten förbrukning som möjligt. Så att ha en varm och skönt bil när man sätter sig i den kostar pengar. Oavsett om det förvärms med hjälp av el eller diesel.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 09 mar 2018 5:08 Svara med citat
FRS05 skrev:
Ja, det kostar att ha det bekvämt. Funderade på att sätta motorvärmare i min bil i höstas. Men räknande på vad det skulle kosta i el och beslöt mig därför att skita i det. Jag gör av med väldigt lite el och gör en sport i att försöka ha så liten förbrukning som möjligt. Så att ha en varm och skönt bil när man sätter sig i den kostar pengar. Oavsett om det förvärms med hjälp av el eller diesel.

För mig handlar det enormt mycket om att motorn mår bra.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.

Senast ändrad Fre 09 mar 2018 16:30, ändrad totalt 1 gång
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Fre 09 mar 2018 6:02 Svara med citat
Använder man motorvärmare/dieselvärmare, så brukar motoroljan må bättre, och med lite tur, så kanske bilen nöjer sig med service var 3000-mil.
Kan man montera motorvärmare och kupevärmare själv, så sparar man en del pengar.
Den största fördelen jag ser med motor/kupe-värmare, är att jag slipper skrapa rutorna från is.
Har man tur, som jag, att kunna använda motorvärmare på jobbets elräkning, så är valet enklare.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 09 mar 2018 16:29 Svara med citat
FRS05 skrev:

Snålheten hedrar visheten Wink

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
FRS05
Lör 10 mar 2018 15:48 Svara med citat
Haha....så kanske det är. Men för tillfället så fungerar det.