Forum - Golf 7 (13-19) - Felmeddelande p-läge

SeNiD
Kör: Golf 7 1.4 -16 Ort: Stockholm Medlem: 13 november 2007
Tis 06 mar 2018 11:38 Svara med citat
Hej, jag har en golf 7 1.4 tsi -16 dsg.

Får upp ett meddelande i instrumentet något med p-läge kontakta service, felet kommer upp i 1 sec sen så försvinner den, händer inte hela tiden.

Lämnat in bilen för kontroll, och det var ett ganska vanligt fel, och dom lagade bilen med laga knappen "radera felkoder" och att problemet är fixat, felet återkommer.

Någon med samma problem ?

Ja, Jag Kör Golf
Jonnish
Kör: Golf 7 1.6 Ort: Borås Medlem: 27 april 2018
Fre 04 maj 2018 10:19 Svara med citat
Jag har samma problem. Några nyheter i ärendet?
Vette
Kör: Golf 7 SC 1,4 TGI-16 Ort: Karlstad Medlem: 31 oktober 2015
Lör 05 maj 2018 9:04 Svara med citat
Samma här, min verkstad hittade inga felkoder, konstigt nog.
Jonnish
Kör: Golf 7 1.6 Ort: Borås Medlem: 27 april 2018
Lör 05 maj 2018 9:05 Svara med citat
Dock så har jag en 1.6 TDI -15. Har ni några andra symptom? Jag lurar på om start batteriet kan vara boven.
fiddejoh
Kör: Golf 7 SC 1.4 GT DSG7 Ort: Kungsbacka Medlem: 15 mars 2015
Tor 10 maj 2018 8:46 Svara med citat
Har också råkat ut för detta ett par gånger (2-3 ggr under senaste året). Det blinkar till så snabbt att jag aldrig riktigt hunnit läsa vad som står, mer än "Kontakta verkstad". Har för mig att det stod något om auto-hold en gång, men är inte helt säker... Bad VW kolla det på senaste servicen, men de kunde inte hitta något. Verkar inte ens som att någon felkod loggats.

Bilen är en Golf 7, 1.4 TSI -16 (DSG7)
Jonnish
Kör: Golf 7 1.6 Ort: Borås Medlem: 27 april 2018
Tis 15 maj 2018 10:12 Svara med citat
Pratade med vw verkstad och dem trodde på ratt läges givare.
carsj116
Kör: Golf 7 GT Ort: Göteborg Medlem: 30 augusti 2018
Tor 30 aug 2018 21:34 Svara med citat
Har nån här fått problemet löst eller är det bara och vänja sig vid att det kommer tillbaka? ska lämna in bilen för detta på måndag då jag har garanti från återförsäljaren. frågan är om garantin kommer ersätta felsökning om det ändå inte verkar vara något fel som ni säger...
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 31 aug 2018 8:59 Svara med citat
När min 7:a lämnades in för service i april fixade de också handbromsen. Aldrig haft problem med den (vilket förvånade dem) men tydligen fanns det en recall för den. Brev skickas inte ut utan det fixas kostnadsfritt vid nästa service.

Bilen inlämnad på Fokadoktorn i Saltsjö-Boo, reg nr FFD 058, om någon vill ringa dem och kolla vad som gjordes!
carsj116
Kör: Golf 7 GT Ort: Göteborg Medlem: 30 augusti 2018
Tis 04 sep 2018 19:52 Svara med citat
Jag har fått samma problem, har också Golf 7 TSI 1,4 2014-2015 med samma felmedelande. Inlämnad på service nu på mechanum, minns inte vad de se var fel, men fick kostnadsförslag på 30 000 kr för att åtgärda detta samt byta ut adaptiva farthållaren som lagt av. Bilen är 1 månad gammal och köpt på Hedin bil. Troligen går det hela på beg. garantin vilket känns bra.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tor 06 sep 2018 12:15 Svara med citat
Vi har haft ngn med liknande fel och bytt ut spakstället pga fel i mikrobrytaren i spakstället.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Urax
Kör: Golf 7 GT-R 140 -15 Ort: Södertälje Medlem: 01 juli 2018
Fre 07 sep 2018 15:37 Svara med citat
@carsj116. Det vore intressant att veta vad de byte på din bil och om det gick på garanti.
fiddejoh
Kör: Golf 7 SC 1.4 GT DSG7 Ort: Kungsbacka Medlem: 15 mars 2015
Ons 19 sep 2018 20:24 Svara med citat
Passade på att fråga idag när jag lämnade in bilen på inspektionsservice. (Har en Golf 7 2015, 1.4 TSI, DSG). Killen på VW i Göteborg hävdade att det är pga nån givare i växelspaken. Åtgärden är att byta växelspak, men eftersom jag ej längre har garanti så var detta inget jag ville göra utan vidare undersökning. Han sa att det var bäst att gå via försäkringsbolaget och sedan att chansen finns att VW tar på sig delar av kostnaden... Eftersom det inte är ett stort problem så är det inget jag tänker byta.
rline
Kör: Golf 7 Ort: Göteborg Medlem: 08 oktober 2019
Ons 09 okt 2019 10:33 Svara med citat
Bumpar den här tråden skamlöst ett år senare...står inför samma felkod, detta började häromveckan och min fråga är vad ni rekommenderar. har maskinskadeförsäkring kvar (gått ca 11000 mil) och önskar ju att försäkringsbolaget tar en del av kostnaden om det blir saftigt. Någon betalde 2400kr för byte av mikrobrytare (hittar inte tråden nu) en annan får 10-dubblat kostnadsförslag...vad är rimligt att betala? Bilen är en VII sportscombi-16.
Kire
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Vänersborg Medlem: 18 januari 2020
Lör 18 jan 2020 19:54 Svara med citat
rline skrev:
Bumpar den här tråden skamlöst ett år senare...står inför samma felkod, detta började häromveckan och min fråga är vad ni rekommenderar. har maskinskadeförsäkring kvar (gått ca 11000 mil) och önskar ju att försäkringsbolaget tar en del av kostnaden om det blir saftigt. Någon betalde 2400kr för byte av mikrobrytare (hittar inte tråden nu) en annan får 10-dubblat kostnadsförslag...vad är rimligt att betala? Bilen är en VII sportscombi-16.


Jag har fått samma fel på vår golf. Felmeddelandet kommer och går. Hittar flera trådar om felet och när jag ringde Toveks i Trollhättan visste de direkt vad det var för fel. En mikrobrytare i växelspakspaketet. De ville felsöka bilen för att veta om den kunde bytas eller om hala paketet behövde bytas.
Felsöktes vid servicen nu och kostnaden fick mig att smälla av.
3000 kr för felsökningen och 15 000 kr för att byta växelspakspaketet. VW tog inget utan han uppmanade mig flera gånger att ringa försäkringsbolaget.
Då jag arbetar på försäkringsbolaget gick jag och pratade med vår skadereglerare, som turligt nog tidigare var verkstadschef hos Toveks i Thn. Han ringde dom och plötsligt ändrades historien lite.
Felsökningen sjönk till 1650 kr. Han hade läst på fel rad. Det var min självrisk som var 3000 kr...
Sen sjönk även reparationskostnaden till 8000 kr. Totalt 9600 kr.
Jag skrev ett argt mail till VW Sverige där jag framförde att det borde gå på garantin. Bilen är 3,5 år och har gått 5500 mil. Min körstil har knappast slitit ut den brytaren. Det kan inte vara meningen att man ska räkna med att byta hela det paketet efter 3-4 år.
Väntar svar från VW Sverige även om försäkringsbolaget har godkänt kostnaden. Jag tycker inte att jag ska betala 3000 kr för deras dåliga kvalitet.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 19 jan 2020 0:14 Svara med citat
Kire skrev:
Jag har fått samma fel på vår golf. Felmeddelandet kommer och går. Hittar flera trådar om felet och när jag ringde Toveks i Trollhättan visste de direkt vad det var för fel. En mikrobrytare i växelspakspaketet. De ville felsöka bilen för att veta om den kunde bytas eller om hala paketet behövde bytas.
Felsöktes vid servicen nu och kostnaden fick mig att smälla av.
3000 kr för felsökningen och 15 000 kr för att byta växelspakspaketet. VW tog inget utan han uppmanade mig flera gånger att ringa försäkringsbolaget.
Då jag arbetar på försäkringsbolaget gick jag och pratade med vår skadereglerare, som turligt nog tidigare var verkstadschef hos Toveks i Thn. Han ringde dom och plötsligt ändrades historien lite.
Felsökningen sjönk till 1650 kr. Han hade läst på fel rad. Det var min självrisk som var 3000 kr...
Sen sjönk även reparationskostnaden till 8000 kr. Totalt 9600 kr.
Jag skrev ett argt mail till VW Sverige där jag framförde att det borde gå på garantin. Bilen är 3,5 år och har gått 5500 mil. Min körstil har knappast slitit ut den brytaren. Det kan inte vara meningen att man ska räkna med att byta hela det paketet efter 3-4 år.
Väntar svar från VW Sverige även om försäkringsbolaget har godkänt kostnaden. Jag tycker inte att jag ska betala 3000 kr för deras dåliga kvalitet.

Tror du att det hjälper med korspostning Brick wall
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52742

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.