Forum - Volkswagen Passat - Felkod P01589 airbag problem. Hjälp!!

Fredrik.H
Kör: Passat 5 1,8t Ort: Vetlanda Medlem: 17 januari 2014
Tis 06 mar 2018 18:52 Svara med citat
Hej alla ni som kan Passat. Hoppas på hjälp....Smile

Gäller en VW passat variant 1,8T 2004, manuell.

Får felkod 01589 "igniter for head-airbag passenger side (N252)". Vad jag förstår så har det med krockgardinen att göra. Airbagen i panelen är urkopplad.

Jag har tagit isär och smörjt kontakt under passagerarsätet, bytt krasch-sensorn som sitter på tvärbalken under sätet. tagit isär och smörjt kontakt bakom kickpanelen.

Har kört fast totalt och vet inte riktigt var jag ska leta, eller vad jag ska leta efter.

Sitter det någon kontakt i b-stolpe/c-stolpe??

Väldigt tacksam för svar och hjälp
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 12 mar 2018 12:06 Svara med citat
Har du tagit bort panelen vid förarbältet . Tror det sitter en kontakt där nedtill . Det är ju b stolpen, där hade du inte kollat kanske .
Fredrik.H
Kör: Passat 5 1,8t Ort: Vetlanda Medlem: 17 januari 2014
Tis 13 mar 2018 19:04 Svara med citat
Hej

Jag harkollat i b-stolpen men hittar ingen kontakt.. tagit bort rullen också men det finns ingen där.

jag kollade i D-stolpen och uppe i taket vid krockgardinen satt två kontakter. Jag har tagit isär dom och satt ihop men samma fel fortfarande. Jag provade att sätta motstånd, både 2 och 3 ohm men ingen skillnad. Nu har jag kört fast på riktigt.....

Har någon något förslag? Eller vet ni om någon riktigt bra vw-mek i småland. Alla tips mottages tacksamt
rolly
Ons 14 mar 2018 1:11 Svara med citat
Har sett andra med liknande kod fast det var felkod som härledde till kontakten under stolen . Då hjälpte det inte med att bara smörja kontakten då den var trasig . Så då satt dom kabelskor och sedan radera felkoden.

Tänker att din felkod har med krockgardinen att göra.Och den kontakten har du hittat .
Tror det är en trepolig kontakt , kanske det är fel på själva kontakten . Kanske du kan om det är möjligt att sätta tre kabelskor istället för kontakten . och sedan radera felkoden och hoppas på det bästa Laughing

edit : Det jag säger om detta ska du försöka kolla upp själv . Jag är inte någon expert på detta som du kanske förstår, och när det gäller airbags så ska man egentligen inte hålla på o labba själv . I fall du gör det ändå så ta bort batteriet medans du håller på .
rolly
Ons 14 mar 2018 13:07 Svara med citat
Kolla lite och det finns inte mycket om denna kod . Men jag såg en som hade en annan vw med samma kod .
Arturs hette medlemmen där och han hade en kortis i en sladd vid airbag modulen som han visar på bild.

https://www.briskoda.net/forums/topic/273959-airbag-light-on/

Om jag vore du så skulle jag försöka kolla kablar hela vägen till modulen från krockgardinen . Kontakten under sätet är tydligen vanligt att den strular och du kan ju sätta kabelskor där för att vara säker .

Så riv bort och ta fram förstoringsglaset och syna kablarna hela vägen . Så skulle jag gjort .

Synd ingen som jobbar på verkstad kunde göra ett inlägg . om han eller hon stött på detta fel .

Lämnar du in bilen så tror jag det kan bli dyrt , så försök syna kablarna först så har du gjort allt du kan
rolly
Ons 14 mar 2018 14:19 Svara med citat
Tänker att din felkod har med krockgardinen att göra.Och den kontakten har du hittat .
Tror det är en trepolig kontakt , kanske det är fel på själva kontakten . Kanske du kan om det är möjligt att sätta tre kabelskor istället för kontakten . och sedan radera felkoden och hoppas på det bästa Laughing

edit : Det jag säger om detta ska du försöka kolla upp själv . Jag är inte någon expert på detta som du kanske förstår, och när det gäller airbags så ska man egentligen inte hålla på o labba själv . I fall du gör det ändå så ta bort batteriet medans du håller på .[/quote]

är det här du kollat kontakten . ska sitta en tre polig kontakt där .
Bild

Så här ser kopplingsschemat ut på min passat 1.8 t awt . vet inte din motorkod men j
ag tror det är samma
Bild