Forum - Andra Volkswagen-modeller - Caddy -03 1.4 AUA gasen slutade fungera

vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Ons 28 mar 2018 23:26 Svara med citat
Helt plötsligt när jag körde gick motorn ner på tomgång och inget hände när jag trampade på gasen. Stängde av motorn och sedan gick den inte igång igen, och min OBD2-läsare fick ingen kontakt med bilens dator, förrän jag lossat båda batt.kablarna och lät dom nudda varandra. Nu går bilen igång som vanligt med normal tomgång men gaspedalen är död. När varvet gått ner till ca 1300 rpm börjar tomgången bli mycket ojämn. Ingen EPC-lampa eller motor-lampa har tänts men har 3 st felkoder:
P 0170
P 0227
P 0638
Misstänker kabelbrott/jordfel i kablaget till gaspedalgivaren G79 eller till trottelhusets sensor G69 men vet inte var EPC-enheten finns i bilen så att jag kan mäta kablarna.
Finns det någon här som vet var den sitter och kan tala om det för mig?

Tack på förhand
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tor 29 mar 2018 12:22 Svara med citat
vajnis skrev:
Helt plötsligt när jag körde gick motorn ner på tomgång och inget hände när jag trampade på gasen. Stängde av motorn och sedan gick den inte igång igen, och min OBD2-läsare fick ingen kontakt med bilens dator, förrän jag lossat båda batt.kablarna och lät dom nudda varandra. Nu går bilen igång som vanligt med normal tomgång men gaspedalen är död. När varvet gått ner till ca 1300 rpm börjar tomgången bli mycket ojämn. Ingen EPC-lampa eller motor-lampa har tänts men har 3 st felkoder:
P 0170
P 0227
P 0638
Misstänker kabelbrott/jordfel i kablaget till gaspedalgivaren G79 eller till trottelhusets sensor G69 men vet inte var EPC-enheten finns i bilen så att jag kan mäta kablarna.
Finns det någon här som vet var den sitter och kan tala om det för mig?

Tack på förhand

Epc enheten . menar du ecm då eller ?
Bild
Bild
Här är Kontakten så du kan hitta kablarna med hjälp av diagram bilden ovan
Bild

Edit : Kanske du ska ta bort gasspjället och rengöra det också . Sen grundinställa det när du rengjort
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Tor 29 mar 2018 18:50 Svara med citat
Wow, tre bilder som säger allt! Har letat som en dåre på nätet efter den här infon. Tusen tack ska du ha!
Det ska nog vara ECM, jag skrev EPC för att jag trodde att det var en styrenhet enbart för gaspedal och spjäll.
Jag kollade ner i spjället häromdan utan att skruva bort den och det var rent och fint. Bara en minimal svart sotkant
runt själva spjället. Ska ta bort den med aceton tänkte jag. Något annat finns väl inte att rengöra på spjällhuset, eller?
Ska mäta lite på kablarna i kväll. Smile
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Fre 30 mar 2018 13:31 Svara med citat
vajnis skrev:
Wow, tre bilder som säger allt! Har letat som en dåre på nätet efter den här infon. Tusen tack ska du ha!
Det ska nog vara ECM, jag skrev EPC för att jag trodde att det var en styrenhet enbart för gaspedal och spjäll.
Jag kollade ner i spjället häromdan utan att skruva bort den och det var rent och fint. Bara en minimal svart sotkant
runt själva spjället. Ska ta bort den med aceton tänkte jag. Något annat finns väl inte att rengöra på spjällhuset, eller?
Ska mäta lite på kablarna i kväll. Smile

Spjället kan vara lite missvisande när man kollar på ovan sidan så att säga . Det kan vara skit sotigt på andra sidan . Så var det på min Golf .
Tänk på att du måste grundinställa med tex : vagcom om du monterar bort det o gör rent .
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Fre 30 mar 2018 14:34 Svara med citat
Ok. Mätte kontinuitet på kablarna till spjället och alla utom nr. 6 var bra. Fattar jag rätt om att kabel nr 3 och 6 till spjället ska ha 5 volt och kabel nr. 2 och 5 till pedalgivaren likaså? Med tändning på eller motorn igång? Snurrigt när man inte har hållit på med elscheman tidigare. Men rätt kul ändå.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Fre 30 mar 2018 21:12 Svara med citat
vajnis skrev:
Ok. Mätte kontinuitet på kablarna till spjället och alla utom nr. 6 var bra. Fattar jag rätt om att kabel nr 3 och 6 till spjället ska ha 5 volt och kabel nr. 2 och 5 till pedalgivaren likaså? Med tändning på eller motorn igång? Snurrigt när man inte har hållit på med elscheman tidigare. Men rätt kul ändå.

Bild

en till bild sista fick inte plats

Bild

Bild

Bild

och pedalen också
Bild
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Sön 01 apr 2018 0:44 Svara med citat
Jag mätte APP-sensorn enligt bilden här ovan men fick högre Ohm-värden än "Typical value", allt från 230 till 740 Ohm mer. Vet inte om det spelar någon roll, det var iaf smooth när jag tryckte pedalen i botten. Efter mätandet stoppade jag i OBD2-läsaren och raderade felkoderna och vips, gaspedalen var inte längre död. Bilen funkar igen, men det känns inte bra att inte ha lokaliserat det som utlöste hela problemet. Vet inte om ryckandet i kablarna eller elektroniksprayandet i kontakterna fick igång gasen igen eller om det var raderingen av felkoderna kanske. Hur som helst tänker jag rengöra spjället och mäta vidare, tror jag, och tack igen, @rolly, för bilderna med alla värden.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 01 apr 2018 12:53 Svara med citat
vajnis skrev:
Jag mätte APP-sensorn enligt bilden här ovan men fick högre Ohm-värden än "Typical value", allt från 230 till 740 Ohm mer. Vet inte om det spelar någon roll, det var iaf smooth när jag tryckte pedalen i botten. Efter mätandet stoppade jag i OBD2-läsaren och raderade felkoderna och vips, gaspedalen var inte längre död. Bilen funkar igen, men det känns inte bra att inte ha lokaliserat det som utlöste hela problemet. Vet inte om ryckandet i kablarna eller elektroniksprayandet i kontakterna fick igång gasen igen eller om det var raderingen av felkoderna kanske. Hur som helst tänker jag rengöra spjället och mäta vidare, tror jag, och tack igen, @rolly, för bilderna med alla värden.

Så kul att du fick fart på bilen .
Det brukar stå vilken temp som Ohm-värdet gäller men det gjorde inte det i det här fallet .( Det kan variera typ 0 grader och 20 grader kan skilja massor)
Angående gasspjället så gäller det att du kan grundinställa det med obd utrustning , så tänk på det . det ska inte finnas några felkoder för att grundinställningen ska fungera .
Men med lite tur så kanske det var en dålig kontakt nånstans som du löste med elekroniksprayen.

Edit : Är inte säker angående ohm värdet . Men en tempgivare har olika ohm värden beroende på omgivnings tempen . Vet inte säkert angående gaspedalen . Det kanske är Typical value i alla tempreaturer . Så kanske du har hittat felet om problemet kommer tillbaka .
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Tis 03 apr 2018 15:57 Svara med citat
rolly skrev:
Så kul att du fick fart på bilen .
Det brukar stå vilken temp som Ohm-värdet gäller men det gjorde inte det i det här fallet .( Det kan variera typ 0 grader och 20 grader kan skilja massor)...


Bilen står ute och det var -1 när jag mätte Ohm-värdena.
Dom fyra första skulle ha, "Typical value" 970, 1020, 1650 och 1700. Jag mätte 1380, 1480, 2390 och 2460.

I kontinuitets-läge på min multimeter får jag en pipande signal och ett värde, vanligast 0.001, när det är kontinuitet
men på en del kablar uteblir pipandet men ett värde dyker upp som t ex. i kablaget till pedalsensor .722, .621, och till spjällsensor 1.605. Vad betyder det? Att kabeln ifråga är skadad eller glapp i kontakten? Har försökt hitta info om det men inte lyckats.

Körde en sväng igår och allt kändes bra vid normal körning men tryckte gasen i botten på 2:an och 3:ans växel och ett larm började tjuta(typ oljevarningslarm) och EPC-lampa lysa och gasen slutade fungera igen. Hade bara tomgång. Vred av tändningen och startade igen efter nån minut och allt var bra igen. Fast nu surrar soppapumpen hela tiden. Funderar på att lyfta på locket till ECM och öppna dom två ECM-kontakterna för att se om vatten har trängt in kanske. Täckplasten över ECM var trasig precis över kontakterna.
Har under en fyraårsperiod, till och från, haft skumma problem med bl a. backljus som inte slog av utan fortsatte lysa när jag körde som vanligt. Höger bromsljus gick sönder/slutade funka 3-4 gånger inom några månader. Kupebelysningens dörrkontakter funkar inte, bara bakdörrens. Fjärrlåsning/öppning funkar inte längre. Vet inte om det pekar mot något speciellt, typ jordfel.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 04 apr 2018 1:27 Svara med citat
Kolla om du kan hitta en beg del, på delen som ohm värdet inte stämde . Du har ju felsökt och värdena stämmer inte riktigt så det kan ju vara värt ett försök .

Men testa du o se om det trängt in vatten innan .

Hoppas du löser det i slutänden . Det kan va roligt o fixa , men det suger om man inte löser det
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Tor 05 apr 2018 14:06 Svara med citat
Läste någonstans om en "Capacitance discharge". 1. Lossa både plus och minuskabeln från batteriet och sätt ihop dom(jag tog en bit ståltråd). 2. Vrid på tändningen i 1 minut, utan att starta eller röra gaspedalen. 3. Stäng av tändningen och sätt tillbaka kablarna på batteriet. 4. Vrid på tändningen utan att starta eller röra gaspedalen i 15 sekunder. 5. Starta som vanligt.
Den här proceduren skulle återställa ECM och det verkar fungera på min bil. Båda varningslamporna slocknade.Gasen fungerar som den ska och tomgången har sjunkit vid kallstart(hade över 1400 rpm innan, nu cirka 1300). Har kört bilen i 2 dagar nu och ingen felkod har dykt upp än. Men det förklarar ju inte problemet med att gasen lägger av så jag fortsätter leta. Ska rengöra trottelhuset idag.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tor 05 apr 2018 21:19 Svara med citat
[quote="vajnis"]Läste någonstans om en "Capacitance discharge". 1. Lossa både plus och minuskabeln från batteriet och sätt ihop dom(jag tog en bit ståltråd). 2. Vrid på tändningen i 1 minut, utan att starta eller röra gaspedalen. 3. Stäng av tändningen och sätt tillbaka kablarna på batteriet. 4. Vrid på tändningen utan att starta eller röra gaspedalen i 15 sekunder. 5. Starta som vanligt.
Den här proceduren skulle återställa ECM och det verkar fungera på min bil. Båda varningslamporna slocknade.Gasen fungerar som den ska och tomgången har sjunkit vid kallstart(hade över 1400 rpm innan, nu cirka 1300). Har kört bilen i 2 dagar nu och ingen felkod har dykt upp än. Men det förklarar ju inte problemet med att gasen lägger av så jag fortsätter leta. Ska rengöra trottelhuset idag.[/quote
Glöm inte att du måste grundinställa gasspjället efter rengöringen .
Kanske en grundinställning löser problemet .
Du hade väl obd utrustning , så grundinställ efter ... Angel
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Fre 06 apr 2018 1:08 Svara med citat
Spjället var inte så skitigt som jag väntat mig men nu är det rent. Kladdigt med olja i luftfiltret(?) som droppat ner på spjället. Mätte också Ohm på spjällmotor + sensorstiften enl. din bild ovan och hade lite högre värden än "Typical value". Ska mäta om pedalgivaren APP vid varmare väder och se om värdena hamnar mer rätt. Gjorde en "Capacitance discharge" efter det och bilen och gasen fungerade väldigt bra. Inga felkoder än. Jag har en OBD2-läsare från Kjell & Co. och "Torque" i telefonen. Vet inte om man kan göra grundinst. med det. Annars har jag en stor VAG-verkstad i närheten.
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Fre 06 apr 2018 14:02 Svara med citat
Såg också att det var en spricka överst på tändspolen. Knappt synlig men den kanske utvidgas när den blir varm.
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Tor 12 apr 2018 1:55 Svara med citat
Inser att jag måste grundinställa spjället så jag köpte en VCDS-kabel från Ebay. Kommer nog i morgon.
Jag bytte EGR-ventil för ca 2 år sen, kan man grundinställa den i efterhand? Kanske inte behövs? Bilen funkar bra än så länge och efter byte idag av regulatorn i spridarrailen tycker jag att bilen är både piggare och starkare(?)
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tor 12 apr 2018 15:16 Svara med citat
Yes . du kan grundinställa i efterhand .
Så kul att den går bättre
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Lör 14 apr 2018 0:03 Svara med citat
Mätte kablar igår kväll och glömde sätta tillbaka kontakten till lambdasensor 1. Körde typ 4 km och parkerade hemma och stoppade i min OBD2-läsare. 7 felkoder! P 0107-MAP-sensorn,0113-insgugstempgivare, 0118-kylvätsketempsensorn, 0123-trottellägesensor, 0135-lambdasensorn, 0222-gaspedalgivaren och 0407-EGR-ventilen. Alla försvann när jag satte i kontakten till lambdan men fattar inte hur 1 sensor ur drift kan få 6 andra sensorer att "felanmäla." Dessutom gick bilen bra dom 4 km jag körde utan lambda, ingen motorlampa och ingen som helst skillnad på motorgången. Har inte fått min VCDS-kabel än.
vajnis
Kör: Caddy 1,4 16V -03 AUA Ort: Sundbyberg Medlem: 20 augusti 2015
Mån 16 apr 2018 1:19 Svara med citat
Hittade en bild på nätet som skulle kunna vara tagen på mitt luftfilter så jag passar på att dra en fråga om det här på forumet.
Precis så här oljigt är mitt luftfilter och jag undrar om någon vet vad man bör göra åt saken.
[img]Bild[/img]