Forum - Golf 6 (09-13) - Byta kamrem 1,6 CMXA

75tbo
Kör: Golf 6 Multifuel Ort: Örebro Medlem: 09 april 2018
Mån 09 apr 2018 9:39 Svara med citat
Hej!
Bilen är en Golf 2011 1.6 Multifuel, motorkod CMXA. Har gått drygt 11tusen mil, då jag tänker behålla bilen är det lämpligt att byta kamrem....

Är det något speciellt med kamremsbyte? Specialverktyg eller hemliga knep?
Ja, jag kan meka;-) har dock inte bytt rem på denna modell.... Har bytt kamrem på Golf MK2 16V Gti, det är dock inte alls samma motor....
Har tillgång till bra lokal med lyft.

Tänker byta kamrem, multirem, vattenpump, glykol. Är det lämpligt byta spännrullar också?
Fabrikat "Gates" är det original? tänker att det är bra val...

Mycket tacksam för input och ideer
//Anders
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Mån 09 apr 2018 10:45 Svara med citat
Det ska nog inte behövas specialverktyg, bara se till att pilen pekar i gapet

delarna köps med fördel från tyskland:
https://www.autoteileservice24.de/vw_b121/golf-vi-5k1_m7873/1-6-multif uel_v4535/wasserpumpe--zahnriemensatz_l104319?ga=3096

en böjd låsringstång kan dock underlätta, när man ska justera spännhjulet

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
75tbo
Kör: Golf 6 Multifuel Ort: Örebro Medlem: 09 april 2018
Sön 29 jul 2018 9:38 Svara med citat
Hej igen!
återkopplar om någon annan går i samma funderingar...
Kamremmen är nu bytt!! köpte sats från tyskland: kamrem, spännrulle, vattenpump samt multirem.
Finns gott om guider på nätet...
tillgång till lyft underlättar!!
-bort med höger framhjul, plastskydd innerskärm, plast under motor.
-tappa ur glykol (om vattenpump byts)
-lossa kolkanister, påfyllning spolarvätska, expkärl. vik dessa åt sidan, jag band upp med buntband..
-bort med multirem och spännare. stor skiftnyckel att lossa remspänning, låsa med en borr.
-lyft motorns högra sida- demontera motorfäste. lite lurigt...
-lossa kåpor över kamrem.
-lossa remhjul vevaxel- de 4 insex!
-dra runt motorn- nolla kamdrev. Lite dumt här att nollmarkering för vevaxel sitter på remhjul samt nedre kåpa som just demonterats.... blir att plocka av och åter några gånger..
-lossa mutter kamspännare, vrid till lös
-lirka bort rem och spänrulle
-byt vattenpump nu- enkelt, tre skruvar. OBS det kommer mycket kylarvätska när pumpen lossas, lägg papper el liknande över nedre kamdrev!
-ta ett djupt andetag;)
-återmontera... häng på rem nere på vevaxel, vattenpump, kamdrev, spännare- i den ordningen alltså! sätt bara på ca 1/3 av remrembredd, blir lättare så...
-lite lirkigt att få på rem- ta det lugnt;)
-skjut på hela remmen- in med spännare i botten.
-OBS! spännare måste passa i uttag i motorblock!
-återmontera nedre kåpa och remskiva- kolla att märkningar stämmer!! annars demontera rem och börja om....
-spänn remmen... dra åt mutter spännare löst. vrid justeringen. finns mängder av teorier om just detta på nätet.... kolla att pil och skåra ligger mitt för varandra.
-(kolla igen att märkningar stämmer)
-dra runt motorn två kamaxelvarv. dra på vevaxeln.
-stanna exakt på nollmarkering. kolla igen att nollor stämmer. kolla och justera remspänning. detta får göras några gånger.
-när allt ser bra ut- tryck på remmen mellan vattenpump och kamdrev- kolla att pil remspännare rör sig och fjädrar åter.
-plocka ihop allt igen.... ja, det är många muttrar....

svårighetsgrad: nä, lite lurigt- krävs skruvvana men inte svårt.
tidsåtgång. ja! jag la ca 6timmar inkl två fikaraster. då gjorde jag även service med olje/filterbyte.

ca 1000kr i delar. min tid ”gratis”
märkesverkstaden ville ha ca 8000kr.
attitude.partille
Kör: Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille Medlem: 28 mars 2016
Sön 29 jul 2018 21:28 Svara med citat
Låter ändå fullt rimligt med 8000 då Wink
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 09 sep 2018 16:35 Svara med citat
Bytte igår/idag kamremmen på min bil med. Gjorde ungefär som TS gjorde men lite annorlunda på min men i princip samma tillvägagångssätt. Lurigaste var att få till nollpunkterna på motorn och justera in allt där. Eller det var väl där man var mest nervös över att göra fel. Gör man så går det åt helvete med motorn.Smile

Hade väl även längre tidsåtgång än TS. Det tog mig 15 h totalt. Men då ingick mycket raster/lunch. Sen dubbelkollade jag allt flera gånger så att jag gjorde rätt. Alla muttrar åtdragna med exakt rätt moment och så vidare. Bytte även flerspårsremen. Ingick även tid till att plocka fram/bort liften och städa allt och tillbaks med verktygen på rätt platser. Är extremt pedant så tar lite tid Smile

Vette fan om jag gör det själv nästa gång om jag har kvar bilen då. Just kamremsbytet är ändå rätt "prisvärt" på verkstaden. Särskilt med tanke på att motorn kan rasa om man gör fel. Gör verkstaden det har man även garanti därifrån vilket också kan vara värt en del.