Forum - Golf 2 (83-91) - Dålig tomgång kall motor. RP

friradikal
Kör: Golf 2 1.8 -91 RP Ort: Norrtälje Medlem: 09 april 2018
Mån 09 apr 2018 13:35 Svara med citat
Hej,

Motorn som är en RP har gått bra på tomgång även när den varit kall och dessutom med trasig förgasarfot.

Men nu när jag bytt förgasarfotspackningen igen som var spräckt så har motorn svårt runt på tomgång när den är kall, man får hjälpa till själv på gasen upp till ca 1200-1500 varv i nån minut annars kan den t.o.m dö, och man får starta om. Jag har blåst ur luftfiltret, gjorde rent i förgasaren när jag ändå var på.

Röd och blå tempgivare är bytta sedan något år tidigare.

Min tanke är att motorn inte får tillräckligt med syre i blandningen, men varför? bara en gissning.

Varvtalet ligger på ca 1100 varv när den är kall, går sen ner till 900-1000 när den är varm. Tomgången har fluktuerat litelite tidigare men det kan berott på förgasarfoten.

Jag ska testa att byta lambdasond när jag får hem den.

Mvh Daniel
Jon@s
Kör: Golf 2 1.8 CL -90 x3 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Mån 09 apr 2018 19:41 Svara med citat
Har du kollat så att båda soppapumparna lever, förpumpen sitter i tanken (åtkomst via lucka i skuffgolvet) och så har du en vid bakaxeln på höger sida.
kolla även sprukna vacumslangar runt motorn så den inte suger luft, sist så har du tomgångsmotorn/gasspjäll framför förgasaren som brukar krångla https://www.skruvat.se/Kontroll-gasspjall-P19256.aspx
friradikal
Mån 09 apr 2018 21:35 Svara med citat
Jag kan titta närmare på pumpen i tanken, men det låter som den fungerar när jag slår på tändningen, bränslefiltret framför bakaxeln har jag bytt. Så det ska finnas en pump där också? jag får titta i morgon.
Japp såg att de hade spjällkontroll på skruvat, ser det som en sista lösning på det här så småningom.
Nu är det byte av däck och glapp i länkarmar som gäller den här veckan, så jag uppdaterar mig nästa vecka och efter byte av lambda, tack Jonas, så länge!
Jon@s
Kör: Golf 2 1.8 CL -90 x3 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Tis 10 apr 2018 17:09 Svara med citat
Japp, det sitter en till pump alldeles vid soppafiltret Thumbs up
Om du ska lyssna dig fram vilken som låter när du vrider på tändningen så kan du behöva hjälp av någon så att man är intill pumpen och lyssnar.
friradikal
Fre 13 apr 2018 13:57 Svara med citat
Bilen verkar fungera bättre nu, kan ju vara väderberoende. Men jag justerade ut skruven för luft/bränsleblandning. Tror jag skippar o byta lambdan nu den kan ju sitta fastbränd som attan om den aldrig är bytt sen tidigare. Bilen gick igenom ombesiktningen ua, för omätbara avgasvärden och glapp i länkarm fixat.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 14 apr 2018 16:25 Svara med citat
Tänk på att det kan behövas några mils körning så den justerar in sig, nya besiktningsregler från 20 maj förkunnar att bilar <1992 år modell kommer att få en CO-haltgräns på 4,5 % https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54.pdf
sidan 104 (108)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera