Forum - Volkswagen Polo - VW polo går dåligt går dåligt och rycker.

Dennispaketet
Kör: Polo 3 1.6 -99 Ort: Gävle Medlem: 09 april 2018
Mån 09 apr 2018 15:18 Svara med citat
Hej idag upptäckte jag när jag körde att bilen plötsligt dog när jag tryckte ner kopplingen, utan att tänka startade jag bilen och körde vidare.
En stund senare dog den igen, denna gång när jag stannat och försökte starta, skillnaden var att jag såg att alla mätare åkte tillbaka till sitt avstängda läge.
Alltså hastighetsmätaren, varv mätaren och tempmätaren låg på 0 tills jag startade bilen igen, klockan nollställs även efter varje gång.
När körde och försökte gasa mer än kanske 20 procentent började bilen hacka och alla mätare hoppade fram och tillbaks konstant, går inte heller att gasa under dessa hackningar. Att starta normalt blev till sist omöjligt så blev tvungen att göra riktiga rivstartar. Luktade även riktigt mycket avgaser och när jag kom hem och startade så upptäckte jag ett stort rökmoln när motorn var i gång.

Vad är det som har hänt? Jag har aldrig sett något liknande förut.

Bilen är en polo variant från 99
Tack på förhand mvh Dennis
Dennispaketet
Mån 09 apr 2018 18:39 Svara med citat
Uppdatering
Körde bilen en längre sträcka och den gick väldigt bra. Närmare mig hemåt och bilen började bete sig som jag tidigare beskrivit tills den tillslut dog på parkeringen, försökte starta 2 gånger och nu går inte ens startmotorn runt.

// Dennis
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 13 apr 2018 14:40 Svara med citat
Låter som att du kanske har problem med din laddning.
Får alla delar inte nog med ström så kan de konstiga elfel och motorn hackar pga motorn ej får så mkt bränsle den behöver.

Kan du skruva själv så prova starta med startkablar och mät laddningen.
Den bör ligga kring 13.5-14.3volt när du har bilen på tomgång.
Även ligga på likvärdigt volt antal om du håller ett högre motorvarvtal.

Annars lämna in den till ngn mindre verkstad i närheten av där du bor.
Är en gammal bil så allt kan ju hända!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Dennispaketet
Fre 13 apr 2018 15:42 Svara med citat
Jag pluggar till mekaniker och är ganska kunnig. Har mätt och bilen laddar som den ska. Däremot hällde jag i rengöringsmedel för tanken och nu har bilen gått felfritt i några dagar. Dock imorse så var klockan på 00:00. Så får vänta och se vad som händer

// Dennis
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 16 apr 2018 21:19 Svara med citat
Dennispaketet skrev:
Jag pluggar till mekaniker och är ganska kunnig. Har mätt och bilen laddar som den ska. Däremot hällde jag i rengöringsmedel för tanken och nu har bilen gått felfritt i några dagar. Dock imorse så var klockan på 00:00. Så får vänta och se vad som händer

De är bra Smile Thumbs up
Då har du ngt o bita i Dancing

Bara hålla tummarna att du fått nå skit i tanken då kanske?
Eller dåligt bränsle?

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 17 apr 2018 0:24 Svara med citat
Dennispaketet skrev:

Batteri som håller på och ger upp, eller någon jordsladd eller Högströms matningsladd mellan batteri, generator, elcentral som har 'vibrerat' av i princip alla kardeler. Några få kardeler leder ström, någon går av och ibland svetsas några ihop igen så fungerar det...
Händer med gamla kopparkablar, speciellt om de utsätts för värme och vibrationer i kombination
Dennispaketet
Tis 17 apr 2018 9:10 Svara med citat
Lämnade bilen hos min pappa eftersom jag inte har någon riktig parkering och då hade han även gjort rent vid fördelar lådan, den var visst väldigt kladdig av någonting. Gått felfritt efter det. Så att det skulle vara batteriet eller jordkablar tror jag inte riktigt. Men tack är hjälpen

// Dennis