Forum - Volkswagen Passat - Passat-post-dieselgate

Röret
Passat 7 Ort: Stockholm
Tis 01 maj 2018 23:42 Svara med citat
Jag är spekulant på en Passat TDI 2013, 2.0/170 4motion, som har gått drygt 10k mil. Den har enligt uppgift blivit uppdaterad med ny mjukvara efter dieselgate. Efter att ha läst ett stort antal artiklar (främst kopplade till tester genomförda av Teknikens Värld) har jag blivit tveksam. Har samtliga uppdaterade bilar fått sämre prestanda efter fixen, eller finns det ngn som inte är missnöjd? Hur kan jag på enklaste sätt verifiera att fixen inte har försämrat prestandan, innan köp?

Mvh
Röret
Passat 7 Ort: Stockholm
Ons 02 maj 2018 20:29 Svara med citat
Ingen som är nöjd efter mjukvarufixen? Ingen som är missnöjd? Alla kommentarer, tips & råd uppskattas och är välkomna.

Mvh
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 maj 2018 3:33 Svara med citat
Röret skrev:
Jag är spekulant på en Passat TDI 2013, 2.0/170 4motion, som har gått drygt 10k mil. Den har enligt uppgift blivit uppdaterad med ny mjukvara efter dieselgate. Efter att ha läst ett stort antal artiklar (främst kopplade till tester genomförda av Teknikens Värld) har jag blivit tveksam. Har samtliga uppdaterade bilar fått sämre prestanda efter fixen, eller finns det ngn som inte är missnöjd? Hur kan jag på enklaste sätt verifiera att fixen inte har försämrat prestandan, innan köp?

Mvh

Eftersom du inte vet hur den var innan eller efter, varför bryr du dig?
Röret
Passat 7 Ort: Stockholm
Tor 03 maj 2018 10:08 Svara med citat
För att en märkbar förändring i prestanda eller uppträdande åtminstone i teorin kan ge upphov till en framtida påverkan av bilens hårdvara? Jag har tidigare varken ägt en VW eller en diesel, och min uppfattning av dieselgate har jag bara läst mig till. Jag bryr mig för att jag i möjligaste mån vill veta vad jag köper, och hade hoppats på kommentarer och inputs direkt från "drabbade" VW-användare. Men, fel forum, uppenbarligen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 03 maj 2018 11:02 Svara med citat
Röret skrev:
För att en märkbar förändring i prestanda eller uppträdande åtminstone i teorin kan ge upphov till en framtida påverkan av bilens hårdvara? Jag har tidigare varken ägt en VW eller en diesel, och min uppfattning av dieselgate har jag bara läst mig till. Jag bryr mig för att jag i möjligaste mån vill veta vad jag köper, och hade hoppats på kommentarer och inputs direkt från "drabbade" VW-användare. Men, fel forum, uppenbarligen.

Gör en motoroptimering for 3000:- så får du en grym kärra http://www.gdmperformance.se/trimsatser/1008-volkswagen-passat-b7-14-t si-122hk-2011-.html
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 07 maj 2018 10:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Gör en motoroptimering for 3000:- så får du en grym kärra http://www.gdmperformance.se/trimsatser/1008-volkswagen-passat-b7-14-t si-122hk-2011-.html


Vi har en Passat Mügelwagen -13 där vi har valt att inte byta programvara pga de oberoende testerna som klart visar att bilen blir tröttare och törstigare, vi köpte bilen med en viss redovisad bränsleförbrukning/prestanda.

Vore livet rättvist så skulle det betalats ut skadestånd till oss som köpte dessa bilar nya eller beg före man blev påkommen med myglet.

Aldrig mer en VW!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 07 maj 2018 10:37 Svara med citat
candyweiss skrev:
Gör en motoroptimering for 3000:- så får du en grym kärra http://www.gdmperformance.se/trimsatser/1008-volkswagen-passat-b7-14-t si-122hk-2011-.html


Är detta godkänt vid besiktning?
Är det lätt att installera?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 07 maj 2018 11:46 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är detta godkänt vid besiktning?
Är det lätt att installera?

Det är inte lagligt, men har aldrig hört talas om någon som fått nedslag på bilprovningen.
Firman som utför det gör det oftast via OBD.
fishbone
Passat 7 2.0 Tdi 4-motion Ort: Östhammar
Mån 07 maj 2018 20:49 Svara med citat
är också misstänksam som fan.

Verkstaden har pushat på att jag ska göra uppdateringen men varenda gång säger jag "nej tack, Inte intressant"