Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Passat-post-Dieselgate

Röret
Kör: Passat 7 Ort: Stockholm Medlem: 01 maj 2018
Ons 02 maj 2018 13:58 Svara med citat
Hej,

Vet inte riktigt i vilket underforum denna fråga hör hemma, så ber om ursäkt för att tråden kan dyka upp på flera ställen.

Jag är spekulant på en Passat TDI 2013, 2.0/170 4motion, som har gått drygt 10k mil. Den har enligt uppgift blivit uppdaterad med ny mjukvara efter dieselgate. Efter att ha läst ett stort antal artiklar (främst kopplade till tester genomförda av Teknikens Värld) har jag blivit tveksam. Har samtliga uppdaterade bilar fått sämre prestanda efter fixen, eller finns det ngn som inte är missnöjd? Hur kan jag på enklaste sätt verifiera att fixen inte har försämrat prestandan, innan köp?

Mvh
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 06 jun 2018 19:54 Svara med citat
Röret skrev:
Hej,

Vet inte riktigt i vilket underforum denna fråga hör hemma, så ber om ursäkt för att tråden kan dyka upp på flera ställen.

Jag är spekulant på en Passat TDI 2013, 2.0/170 4motion, som har gått drygt 10k mil. Den har enligt uppgift blivit uppdaterad med ny mjukvara efter dieselgate. Efter att ha läst ett stort antal artiklar (främst kopplade till tester genomförda av Teknikens Värld) har jag blivit tveksam. Har samtliga uppdaterade bilar fått sämre prestanda efter fixen, eller finns det ngn som inte är missnöjd? Hur kan jag på enklaste sätt verifiera att fixen inte har försämrat prestandan, innan köp?

Mvh

Provkör bilen en bra stund mer än typiska halvtimmen de flesta provkör...

Tanka fullt, kör din 'vanliga' till jobbet väg eller liknande några gånger och tanka igen. Kolla om förbrukningen är acceptabel för DIG.
Mät 0-100km/h 5-6 gånger och jämför mot fabriksuppgifter, ligger tiden högst en halv sekund sämre än fabriksuppgifter har du den prestanda som utlovas.

Det är ju du som ska köra med bilen, känns den för trött välj en annan bil med mer effekt. Känns det acceptabelt eller bra köp skiten.