Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Rocco!

Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Mån 04 jun 2018 21:31 Svara med citat
Idag kom så äntligen Sciroccon hem till mig där den ska bo efter att ha stått hos mina föräldrar en månad. Det är en GT från 1977 som jag ska helrenovera och göra precis som jag vill ha den - klassiskt stuk, stilrena detaljer, bra puts, rätt fälgar och kanske även en modernare motor. Jag har sagt att tidsramen är tio år så får vi se hur snabbt jag får ihop allt. Jag kommer dock inte att stressa utan det får ta den tid det tar, huvudsaken är att allting blir rätt gjort. Mycket nöjd med att äntligen även ha en Scirocco i min lilla samling och nu är min trio komplett - alla bilar jag äger är ritade av Giugiaro vilket var min plan.

Bilen, som ännu ej har fått något namn, verkar trivas bra bredvid Henrietta i sitt nya hem.

Bild

Efter en snabb tvätt och dammsugning var jag bara tvungen att provmontera laxtrappa och reflexramp. Kommer att bli kanon!

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Tor 14 jun 2018 23:13 Svara med citat
Sciroccon har fått namnet Rosetta. Men just nu kallas hon för Rustetta, och anledningen ser vi här:

Bild

Bild

Bild

Som tur är fick jag med en hel del NOS-plåt som kommer att komma till användning när det väl är dags för rostlagning. Fick även med en bättre frontplåt (dock utan läpp), en bättre bakplåt och plåten nedanför rutan. Naiv som jag är vill jag även tro att det ser värre ut än vad det är, och att bilen överlag faktiskt klarat sig ganska bra. Den är rak i plåten och undertill är det nog bara på ett ställe lite golv behöver bytas.

Bild

Men rost är tråkigt så jag funderar mest på vilka fälgar jag vill ha sen, 15 tum lutar det åt och jag vill att det ska se retro ut. Har dock inte hittat något som känns klockrent än.

Mvh Bobby
Bobby
Sön 24 jun 2018 18:41 Svara med citat
För tillfället har jag en motorlyft hemma så idag passade jag på att lyfta ur motorn ur bilen. Gick rätt smidigt och det var inte så många saker som bråkade faktiskt.

Bild

Bild

Motorn med låda är till salu för 500 kronor om någon är intresserad.

Mvh Bobby
opyx
Donator 50 Kör: Golf 2 1.8 -88 Ort: Göteborg Medlem: 28 november 2006
Sön 24 jun 2018 20:41 Svara med citat
Kommer bli kanon! Smile
Bobby
Sön 24 jun 2018 23:09 Svara med citat
Jag hoppas också på det Regular Smiley

Mvh Bobby
Bobby
Fre 06 jul 2018 13:09 Svara med citat
Fortsatte att riva lite i helgen som var. Tycker ändå inte att det är katastrof rostmässigt men det är väl också eftersom jag aldrig har rostlagat en bil.

Bild

Bild

I helgen ska jag fortsätta och då blir det nog till att riva bort resterande grejer i motorutrymmet.

Mvh Bobby
Bobby
Sön 08 jul 2018 21:21 Svara med citat
Efter mycket bråkande fick jag äntligen bort bromsservot. Muttrarna sitter verkligen tokdumt till men trots rostfest var det bara en som gick av, de andra gick faktiskt att skruva bort. Fick även petat in all el i kupén också, vilket också tog sin lilla tid.

Bild

Mvh Bobby