Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Rocco!

Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 04 jun 2018 21:31 Svara med citat
Idag kom så äntligen Sciroccon hem till mig där den ska bo efter att ha stått hos mina föräldrar en månad. Det är en GT från 1977 som jag ska helrenovera och göra precis som jag vill ha den - klassiskt stuk, stilrena detaljer, bra puts, rätt fälgar och kanske även en modernare motor. Jag har sagt att tidsramen är tio år så får vi se hur snabbt jag får ihop allt. Jag kommer dock inte att stressa utan det får ta den tid det tar, huvudsaken är att allting blir rätt gjort. Mycket nöjd med att äntligen även ha en Scirocco i min lilla samling och nu är min trio komplett - alla bilar jag äger är ritade av Giugiaro vilket var min plan.

Bilen, som ännu ej har fått något namn, verkar trivas bra bredvid Henrietta i sitt nya hem.

Bild

Efter en snabb tvätt och dammsugning var jag bara tvungen att provmontera laxtrappa och reflexramp. Kommer att bli kanon!

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tor 14 jun 2018 23:13 Svara med citat
Sciroccon har fått namnet Rosetta. Men just nu kallas hon för Rustetta, och anledningen ser vi här:

Bild

Bild

Bild

Som tur är fick jag med en hel del NOS-plåt som kommer att komma till användning när det väl är dags för rostlagning. Fick även med en bättre frontplåt (dock utan läpp), en bättre bakplåt och plåten nedanför rutan. Naiv som jag är vill jag även tro att det ser värre ut än vad det är, och att bilen överlag faktiskt klarat sig ganska bra. Den är rak i plåten och undertill är det nog bara på ett ställe lite golv behöver bytas.

Bild

Men rost är tråkigt så jag funderar mest på vilka fälgar jag vill ha sen, 15 tum lutar det åt och jag vill att det ska se retro ut. Har dock inte hittat något som känns klockrent än.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 24 jun 2018 18:41 Svara med citat
För tillfället har jag en motorlyft hemma så idag passade jag på att lyfta ur motorn ur bilen. Gick rätt smidigt och det var inte så många saker som bråkade faktiskt.

Bild

Bild

Motorn med låda är till salu för 500 kronor om någon är intresserad.
opyx
Donator 50 Golf 2 1.8 -88 Ort: Göteborg
Sön 24 jun 2018 20:41 Svara med citat
Kommer bli kanon! Smile
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 24 jun 2018 23:09 Svara med citat
Jag hoppas också på det Regular Smiley
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Fre 06 jul 2018 13:09 Svara med citat
Fortsatte att riva lite i helgen som var. Tycker ändå inte att det är katastrof rostmässigt men det är väl också eftersom jag aldrig har rostlagat en bil.

Bild

Bild

I helgen ska jag fortsätta och då blir det nog till att riva bort resterande grejer i motorutrymmet.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 08 jul 2018 21:21 Svara med citat
Efter mycket bråkande fick jag äntligen bort bromsservot. Muttrarna sitter verkligen tokdumt till men trots rostfest var det bara en som gick av, de andra gick faktiskt att skruva bort. Fick även petat in all el i kupén också, vilket också tog sin lilla tid.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 25 jul 2018 9:00 Svara med citat
Igår var en kunnig kompis förbi och tittade på bilen och gav mig lite härligt pepptalk på vad jag bör fokusera på, i vilken ordning och hur jag ska tänka med olika saker. Det var nyttigt för att inte bara stirra sig blind på rosten och att det här projektet är ganska så stort. På kvällen rev jag ut instrumentpanelen och all el så nu är det klart i alla fall. Lite mer saker ska rivas ut men sen ska jag faktiskt börja slipa lite.

Bild

Bild
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 25 jul 2018 10:03 Svara med citat
Ge inte upp, finns så få scirocco kvar.
Istället för att se på hela bilen så kan man ta en del i taget, typ som att idag så ska jag slipa ena hjulhuset plåtrent och hinner man mer så är det bara bonus.
Sätt mindre mål men det blir många bäckar små, till slut så har man gått igenom allt.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 25 jul 2018 11:37 Svara med citat
Nejdå, ska absolut inte ge upp Regular Smiley Jag vet ju att detta är ett stort projekt men alltid kul att höra lite pepp på vägen när man funderar på hur man ska gå vidare. Min kompis rekommenderade också att fokusera på ett område i taget så att man ser framstegen och inte är och gräver på flera ställen samtidigt.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tor 02 aug 2018 20:07 Svara med citat
Sakta men säkert går det vidare framåt. Har plockat ut bakrutan, tagit av bakluckan och rivit ut innertaket. Mögligt på insidan, har ett nytt liggande som ska in sen.

Bild

Bild

Bild

Har även varit och pratat med en blästerfirma om att blästra hela motorrummet och undersidan av bilen för att ha ett blankt papper att börja med, dock verkar det svårt även för dem att få bort den tjocka skyddsmassan undertill på dessa bilar.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 08 aug 2018 19:36 Svara med citat
Den arkeologiska utgrävningen fortsätter. Allt som är lagat på bilen är tyvärr dåligt utfört, och det som har gett sig först typ. Bakskärmarna är fult skarvade på insidan och vissa svetsar är inte vackra någonstans. Det är nog dags att jag köper mig en svets och börjar lära mig att sy ihop plåt. Det bästa hade ju givetvis varit att låta någon som är erfaren göra jobbet, men då lär jag mig inget på vägen. Att byta golvet borde jag väl i alla fall klara av, de mer känsliga bitarna kanske jag står över.

Bild

Bild

Bild
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 08 aug 2018 19:44 Svara med citat
Golvplåt, mellanplåt bak, rambalk längsgående, plåt vid tanklock och trösklar finns på mekonomen.se till din bil.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 08 aug 2018 20:17 Svara med citat
Tack för tipset, det hade jag koll på Regular Smiley Finns även en del brittiska sidor som säljer grejerna men nu när jag kollar priser var faktiskt inte Mekonomen så blodigt mycket dyrare med tanke på att frakten från Storbritannien lär gå på en del. Trösklar, dörrsidor och lite annan NOS-plåt fick jag med i köpet så det finns redan hemma.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 12 aug 2018 21:11 Svara med citat
Började att slipa bakluckan lite i veckan och upptäckte då att den troligtvis behöver lappas på fler ställen än jag först hade räknat med. Men så är det ju tyvärr alltid med såna här stora projekt. Det som göms under tjocka lager med spackel kommer fram med ståltrissan heter det väl...

Bild

Idag tänkte jag ge mig på att slipa bort massa underredsmassa men när jag väl hade hissat upp bilen ordentligt och rullat omkring där under en stund insåg jag att det är rätt onödigt just nu eftersom jag kommer behöva byta hela golvet bak till baksätet ändå. Tar och slipar efter att jag har kapat ur istället så jag inte gör massa jobb förgäves. Något var jag ju dock tvungen att göra när jag låg där så jag tog ner tanken och tankröret. Bakaxeln är ju tvungen att komma ner för detta och då upptäckte jag att ena fästbulten i karossen för denna var avdragen. De andra tre lyckades jag dock att lossa utan att göra samma tabbe. Själva fästet såg inte roligt ut och måste bytas, kanske på bägge sidor för ju mer jag gräver desto mer rost hittar jag på denna bil.

Bild

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 15 aug 2018 22:21 Svara med citat
Blev en kort stunds mysmeck idag. Plockade ut sidorutorna bak och ville göra det utan att skada tätningslisten eller spräcka glaset, gick bra som tur var. Blir väl till att köpa nya tätningar sen men ändå bra att ha kvar originalet om det går. Använde mig av flera stycken stämjärn som jag tvingade in mellan listen och plåten och sakta jobbade mig runt med.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 19 aug 2018 20:07 Svara med citat
Jag har ju redan två stycken jalusi till bakrutan men kan man få för många? Nej. Så idag blev det ett till och även två till sidorutorna bak. Bilen ska få så många klassiska attribut det bara går och jag får tag i, så detta var ett trevligt tillskott.

Bild

Bild

Bild

I övrigt så har jag bestämt med kompisen att jag och han kommer att rostlaga bilen tillsammans. Han har en bättre lokal än vad jag har för den typen av arbete, dessutom kan han svetsa vilket inte jag kan. Så han ska få ta sig an de svåra partierna medan han ska lära mig där det är lite enklare. Kommer att bli kul och förhoppningsvis kan vi dra igång redan i vinter.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Sön 19 aug 2018 20:16 Svara med citat
Fasiken va cooolt med jalusi, dom på sidorutorna har jag aldrig sett

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 19 aug 2018 20:19 Svara med citat
Hehe ja jag diggar jalusi på bakrutan stenhårt. De på sidorna har jag sett på bild någon gång men aldrig i verkligheten, så det var kul att köpa ett set som matchade Regular Smiley
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 22 aug 2018 22:08 Svara med citat
Ni vet när man "ska bara peta runt lite för att se om det finns några fler ställen det är mjukt på"? Det gjorde jag idag och fick mig några mindre trevliga överraskningar, och två nya hål höger bak som jag verkligen inte vill ha där. Flera ställen har varit uppenbart dåliga men dessa gömde sig faktiskt ganska bra tills jag var framme och pillade. Det blir en lång vinter minst sagt.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tor 30 aug 2018 14:21 Svara med citat
Idag kom lite välbehövlig plåt till bilen. Golv och infästningen för bakaxeln på bägge sidor. Passade på att handla nu när Mekonomen hade rabatt i helgen, så grejerna får ligga i bilen fram tills det blir dags att sy dit dem vilket förhoppningsvis blir i vinter någon gång.

Bild

Har även köpt lite leksaker bara för att - en Raid-ratt och en snowcap från Kamei. Snowcapen är dock till Golf och därför för bred på Sciroccons huv, men jag kunde ändå inte låta bli.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 02 sep 2018 22:07 Svara med citat
Tog och frigjorde golvet från den längsgående balken som stolarna vilar på idag. Tyvärr är förarsidan lagad och eftersom det är Stewie Wonder som har svetsat alla lagningar på den här bilen ser det för taskigt ut. Får filéa lite på den sidan med vinkelslipen när det är dags att ta bort golvet på riktigt.

Bild

Nya golvet på plats! Det räcker så här va? Bilprovningen borde väl godkänna detta?

Bild

Passade även på att plocka ut vindrutan så nu är det bara dörrarna som ska rensas på grejer. Ingen som har rostfria dörrar liggandes? Vore skönt att slippa laga de jag har.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 26 sep 2018 12:42 Svara med citat
Till salu då jag har hittat ett bättre objekt att utgå från. https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Scirocco_GT_1977_reparatio nsobjekt_81469843.htm

Skambud mottages Regular Smiley
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Fre 28 sep 2018 15:36 Svara med citat
Sänkt pris, vore kul om någon räddade den!
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 08 okt 2018 22:42 Svara med citat
Då den röda är för dålig att fortsätta på kommer jag skrota den och bygga vidare på något som inte har så mycket rost istället. Igår hämtade jag bilen och även om den behöver en del jobb så är det mycket roligare att greja med saker som inte faller isär så fort man tar i dem. Det är en GTI från 1981 som jag kommer att bakdatera med tidiga framskärmar och kromade stötfångare. Jag kommer att bygga bilen precis som jag vill ha den och jag har en hel del idéer i huvudet som jag hoppas kommer att förverkligas.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 09 okt 2018 21:32 Svara med citat
Den röda kommer få donera sina framskärmar och när jag köpte den fick jag även med en bra huv som jag kommer att använda här. Flyttade över länkarmar och stötdämpare från rostliket idag då det saknades på den jag köpt, så att den i alla fall kan stå på fyra hjul. Rimlig offroadhöjd fram.

Bild

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Ons 17 okt 2018 8:14 Svara med citat
Har stuvat om lite hemma så nu står nyförvärvet äntligen i garaget. Ska transplantera frontplåten från en annan Scirocco då denna är modifierad och urkapad. Tanken är att jag i alla fall ska ta bort den gamla innan bilen får åka på svetsspa hos min kompis. Det kanske blir i vinter, om det inte blir det så har jag andra saker jag kan pyssla med också.

Bild

Gillar plåtemblemet som säger Volkswagen mer än det man brukar se. Detta följer ju samma typsnitt som modellnamnet mycket bättre, men är ju som sagt inte i samma material och piggarna stämmer inte i fästhålen. På vilka bilar satt dessa i plåt egentligen?
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 17 okt 2018 18:52 Svara med citat
På min 85ans golf gti så sitter det ett volkswagen emblem till vänster, dock plast.
så var ett metall emblem ska va på för fordon vet jag heller inte.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 23 okt 2018 23:13 Svara med citat
Idag kom den tredje och sista Roccon hem. Tre bilar ska bli en. Från denna kommer jag att ta frontplåten och lite annat smått och gott. Den röda ska få hamna på hjul igen och sen blir det skroten för den eftersom ingen vill ha den.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Lör 27 okt 2018 23:17 Svara med citat
Idag fick jag gjort en del faktiskt. Har dammsugit reservdelsbilen på små clips och andra bra-att-ha-saker. Rullade därefter ut den ur garaget, tackade den för den korta bekantskapen och plockade fram tigersågen.

Bild

Några minuter senare såg det ut så här och bilens bästa del var separerad.

Bild

Bild

Därefter filéade jag ut lite fler grejer jag ska ha och det tog sin lilla tid att tänka ut de smartaste sätten att kapa på. Efter det plockade jag ner hjulupphängningen fram och bak och ställde bilen på pallbockar. Den är såpass slut under att jag knappt visste var jag skulle ställa bockarna, och bakaxeln bara rasade ner på ena sidan när jag började lossa muttrarna. Upphängningen har jag nu monterat på bilen jag ska spara så att den går att rulla.

Jag tror ingen kommer att bli ledsen över att jag imorgon kommer kapa ner hela reservdelsbilen till smådelar. Om allt går som jag vill kör jag detta till återvinning i veckan och ser till att den röda blir hämtad för skrotning. Sen kan jag lägga allt fokus på bilen som inte är uppbyggd av rost.

Bild
Sida 1, 2  >