Forum - Golf 3 (92-99) - Airbag och SRS

P2
Kör: Golf 3 Ort: Stockholm Medlem: 10 juni 2018
Sön 10 jun 2018 18:39 Svara med citat
Min Golf 3 -93 fick en anmärkning (en tvåa) att SRS lampan inte är tänd vid start. Detta är lampan för airbagen (det finns endast en på förarsidan). Problemet är jag aldrig har haft en lampa för detta. Har haft bilen i mer än 20 år.
Besiktningspersonen kunde inte heller peka ut var den skulle sitta. Hen hävdar envist att finns det en lampa så ska det finnas en SRS indikering. Jag har förstått att den borde sitta till vänster om ljusknappen, men där är det tomt
Jag undrar om det är någon mer som har en airbag utan lampa?
Tips är också välkomna
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Tor 14 jun 2018 13:51 Svara med citat
Har en Golf 3 - 95'a utan airbag samt en 97'a med airbag.
När jag köpte 97'an så var det ett fel på passagerarairbagen.

Tidigare ägare hade "lagat" felet genom att ha sönder lampan och bytt "locket" till lampan.

Gick att besiktiga några år men efter att de började koppla in sig på OBDII kontakten så fick jag också en 2'a.
Fick skaffa ny lampa, fixade ett nytt "lock" från skroten och lagade felet på airbagen.
Siljanstrand
Kör: Golf 3 TDI- 97 Ort: Leksand Medlem: 15 februari 2013
Mån 07 jan 2019 10:48 Svara med citat
niclast skrev:
Har en Golf 3 - 95'a utan airbag samt en 97'a med airbag.
När jag köpte 97'an så var det ett fel på passagerarairbagen.

Tidigare ägare hade "lagat" felet genom att ha sönder lampan och bytt "locket" till lampan.

Gick att besiktiga några år men efter att de började koppla in sig på OBDII kontakten så fick jag också en 2'a.
Fick skaffa ny lampa, fixade ett nytt "lock" från skroten och lagade felet på airbagen.

Intressant Niclast!
Jag har en Golf 97 diesel och det sitter en ODB-kontakt i den och jag ABS-lampan lyser så jobb behövs för att få igenom den i besiktningen. Glad om jag kan få tips om ODB-läsare som är lämpad att både läsa att det är fel utan och vilket fel det är på - Airbagsystemet. Kan noll och intet om ODB-läsare men har inte tummen mitt i handem. Är det ODB1 vi pratar om på en Golf från 97?
Tacksam för tips!
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Tor 10 jan 2019 10:54 Svara med citat
Jag använder VCDS. Dyrt men väldigt bra.

Du borde kunna använda nästan vilken VAG-specifik OBD2-läsare som helst för att se och radera felkoder för ABS.

Vanligaste felen som gör att ABS-lampan lyser är trasiga ABS-givare eller ABS-ringar.