Forum - Golf 7 (13-19) - Park assist

kristian_zacka
Ingen VW Ort: Mölndal
Ons 13 jun 2018 15:04 Svara med citat
Jag är inne på att köpa en Golf Alltrack ett par år gammal. Jag försöker se i annonserna om det park assist på de men verkar vara väldigt få som har det. Så förstår att det är inte standard. Jag tycker det är konstigt att nybilsköparen har snålat in på denna grymma funktion enligt min mening.

Jag har lyckats hittat några få på marknaden i alla fall med park assist, så nu till min fråga. Om bilen är utrustad med park assist är det då även trailer assist?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 13 jun 2018 15:18 Svara med citat
kristian_zacka skrev:
Jag är inne på att köpa en Golf Alltrack ett par år gammal. Jag försöker se i annonserna om det park assist på de men verkar vara väldigt få som har det. Så förstår att det är inte standard. Jag tycker det är konstigt att nybilsköparen har snålat in på denna grymma funktion enligt min mening.

Jag har lyckats hittat några få på marknaden i alla fall med park assist, så nu till min fråga. Om bilen är utrustad med park assist är det då även trailer assist?

Park assist och Trailer assist är två olika utrustningar.
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/p .html
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/t .html

Jag har haft min VW i två år, jag testade Park assist för första gången för två veckor sedan, den fungerar perfekt.
Men, jag använder inte den mer, jag parkerar snabbare och smidigare utan. Jag känner dessutom många personer som har detta i sina VW, Soda eller Audi och ingen använder denna funktionen.
Men helt klart, är man osäker eller inte vågar och kan, då är Park assisten kanon.
Man får ju fortfarande sköta gas, broms och växellåda manuellt. Man måste även hålla uppsikt i speglar och eventuellt kameran för att vara på säkra sidan.
Men en hjälp är Park assisten verkligen. Trailer assist har jag ingen koll på.
kristian_zacka
Ingen VW Ort: Mölndal
Ons 13 jun 2018 15:28 Svara med citat
candyweiss skrev:
Park assist och Trailer assist är två olika utrustningar.
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/p .html
https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/t .html

Jag har haft min VW i två år, jag testade Park assist för första gången för två veckor sedan, den fungerar perfekt.
Men, jag använder inte den mer, jag parkerar snabbare och smidigare utan. Jag känner dessutom många personer som har detta i sina VW, Soda eller Audi och ingen använder denna funktionen.
Men helt klart, är man osäker eller inte vågar och kan, då är Park assisten kanon.
Man får ju fortfarande sköta gas, broms och växellåda manuellt. Man måste även hålla uppsikt i speglar och eventuellt kameran för att vara på säkra sidan.
Men en hjälp är Park assisten verkligen. Trailer assist har jag ingen koll på.


Är det en gissning eller vet du att om bilen är utrustad med park assist att det då inte ingår trailer assist? Vad jag förstått så brukar trailer assist på samma funktion som park assist.

Jag kör själv Skoda Superb -12 idag och kan fickparkera utan problem själv men använder ändå park assist flitigt tycker den är grym. Men det är mest trailer assist-funktionen jag är ute efter faktiskt, gått och blivit husvagnsägare och tänkte då när jag ändå ska byta bil så skulle jag vilja ha den funktionen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 13 jun 2018 15:33 Svara med citat
kristian_zacka skrev:
Är det en gissning eller vet du att om bilen är utrustad med park assist att det då inte ingår trailer assist? Vad jag förstått så brukar trailer assist på samma funktion som park assist.

Jag kör själv Skoda Superb -12 idag och kan fickparkera utan problem själv men använder ändå park assist flitigt tycker den är grym. Men det är mest trailer assist-funktionen jag är ute efter faktiskt, gått och blivit husvagnsägare och tänkte då när jag ändå ska byta bil så skulle jag vilja ha den funktionen.

Nu har jag ju en Tiguan, så vet inte hur det är med Golfen.
Jag har Park assisten och kunde även välja till Trailer assist, men kunde inte enbart välja Trailer assist.
kristian_zacka
Ingen VW Ort: Mölndal
Ons 13 jun 2018 16:18 Svara med citat
Ok candyweiss Sökte upp broschyrer från 2016 och 2017 nu under tiden och verkar som trailer assist inte fanns till Golf förrän år 2017.
Där finns ett paket som heter Dragpaket Easy Park, då ingår Trailer assist inkl Park assist. Så vill jag ha Trailer assist så verkar det som jag får köpa en fr 2017-
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 13 jun 2018 16:23 Svara med citat
kristian_zacka skrev:
Ok candyweiss Sökte upp broschyrer från 2016 och 2017 nu under tiden och verkar som trailer assist inte fanns till Golf förrän år 2017.
Där finns ett paket som heter Dragpaket Easy Park, då ingår Trailer assist inkl Park assist. Så vill jag ha Trailer assist så verkar det som jag får köpa en fr 2017-

Verkar stämma, jag kollade lite på vw.se om Trailer assist och kom fram till samma sak.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Ons 13 jun 2018 21:42 Svara med citat
kristian_zacka skrev:
Jag är inne på att köpa en Golf Alltrack ett par år gammal. Jag försöker se i annonserna om det park assist på de men verkar vara väldigt få som har det. Så förstår att det är inte standard. Jag tycker det är konstigt att nybilsköparen har snålat in på denna grymma funktion enligt min mening.

Jag har lyckats hittat några få på marknaden i alla fall med park assist, så nu till min fråga. Om bilen är utrustad med park assist är det då även trailer assist?


Jag har en Alltrack 2016 års modell med dragpaket och då fanns inte trailer assist att beställa till Golfen men den fanns till Passat.Jag tror att trailer assist blev tillval först efter faceliften (2018 års modell)

Jag valde till park assist mest som en rolig grej. Tillägget var bara 1800 kr, vill jag minnas. Den funkar perfekt när man ska backa in i en p-ficka längs med vägen, speciellt när luckan är i kortaste laget. Den ska även klara av att backa in 90 grader men då kör man ju in i p-fickan och backar ut
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 14 jun 2018 13:23 Svara med citat
Park assist är superbra i vissa lägen.
Kommer ihåg i höstas när det var mörkt och regnigt så man knappt såg nått, då var det jäkligt skönt att ha det, funkar speciellt bra med dsg Smile