Forum - Golf 7 (13-19) - Gnirkande ljud vid rattutslag?

Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tis 03 jul 2018 19:07 Svara med citat
Har en Alltrack 17. När jag vrider på ratten i lägre farter, typ när man ska svänga in på en parkering så uppstår ett ljud som närmast kan likna det som blir när bilar står stilla inne hos en handlare på ett nybonat golv med sån där glansig smörja på däcksidorna och man vrider på hjulen. Kan det vara den elektriska servopumpen som framkallar detta lite gnirkande ljudet?
AlltrackJonas
Golf 7 Alltrack Ort: Uppsala
Mån 15 okt 2018 15:34 Svara med citat
Jag har en Alltrack från 2016 som strax gått 5000 mil. Det senaste halvåret (kanske längre) har jag också hört något ljud som jag misstänker kommer från servopumpen. (Kan nog beskrivas som gnirkande)
Ljudet hörs när man står still eller kör långsamt och vrider på ratten. Samtidigt tycker jag att styrningen blivit mycket trögare. Den är absolut inte lika lätt-rattad som bär bilen var ny.
Har du märkt någon förändring med trög styrning?
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Mån 15 okt 2018 17:36 Svara med citat
Nej inget annat än det gnirkande ljudet. Tror det kommer från vänster sida. När jag sätter mig på huk och tar tag i överkant på vänster framhjul och trycker/drar om vartannat så är det samma ljud. Funderar på om det är nån bussning eller stötdämparlagringen eller nått.