Forum - Golf 4 (98-04) - Flexröret är nog på väg att bli utslitet.På avgassystemet.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 18 jul 2018 18:03 Svara med citat
Högt ljud.


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:31, ändrad totalt 8 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 18 jul 2018 18:44 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:30, ändrad totalt 10 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 19 jul 2018 21:43 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:19, ändrad totalt 9 gånger
k49
Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla
Fre 20 jul 2018 17:00 Svara med citat
Om röret går sönder så ofta så låter det nästan som motorbussningarna är slut, motorn rör sig när man gasar och motorbromsar.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Fre 20 jul 2018 17:46 Svara med citat
Tack!


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:18, ändrad totalt 6 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 21 jul 2018 14:58 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:20, ändrad totalt 10 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 21 jul 2018 17:48 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:20, ändrad totalt 8 gånger
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Lör 21 jul 2018 19:24 Svara med citat
Kan du inte be en polare hålla för en handuk eller trasa på avgasröret bak med bilen igång .
Då borde du se om det läcker .
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 21 jul 2018 20:30 Svara med citat
Bra ide'!


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 10:58, ändrad totalt 2 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 04 aug 2018 22:58 Svara med citat
Monterat flexrör.


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:27, ändrad totalt 13 gånger
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Mån 06 aug 2018 22:34 Svara med citat
Vet hur det känns det där när man gör en ansträngning i hopp om att lösa problemet .

Men du löser det nog . Du verkar inte va nån som ger upp i första taget . Lycka till
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Fre 17 aug 2018 12:44 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:21, ändrad totalt 6 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Fre 17 aug 2018 15:33 Svara med citat
...


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:22, ändrad totalt 7 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Fre 17 aug 2018 20:04 Svara med citat
Vibration kvar.


Senast ändrad Lör 18 aug 2018 13:29, ändrad totalt 7 gånger
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 17 aug 2018 22:45 Svara med citat
Jaa...undrar om detta kommer ut i pocketform eller inbunden bok. Hur som helst, läsvärda tankar. Som kanske växt fram vid köksbordet under intagande av nybryggt kaffe som dricks på fat med bit till.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 17 aug 2018 22:50 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jaa...undrar om detta kommer ut i pocketform eller inbunden bok. Hur som helst, läsvärda tankar. Som kanske växt fram vid köksbordet under intagande av nybryggt kaffe som dricks på fat med bit till.
Laughing Thumbs up
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Lör 18 aug 2018 11:10 Svara med citat
rostful skrev:
Jag bytte klämma till en på 51 mm. Jag satte den lite snett så det nöp om båda rören ordenligt. Jag kletade på avgasreparationspasta från Biltema.
Nog blev bilen tystare. Men ljudet från vibrerande plåten? är kvar.. Det sitter en plåt bakom motorn där nere. Ena fästet har rostat av men jag har satt om ståltråd. Kan det vara den tro? En avlång plåt över spindellederna..de kanske heter nåt annat. De om driver hjulen runt.

Jaja. jag letar vidare. Sen var det olja bak tråget.Jag ska känna på insexskruvarna. Bara jag hittar en tunn förlängare. Jula hade nåt i en flaska som tätar motorn.Är det nåt att ha? Kan man ju undra. Jag får väl tvätta den på macken innan jag besiktigar.

Jag hade också ett plåtljud som jag undra vad det kom ifrån .
Det sitter en plåt över styrväxeln . den hade rostat av på ena sidan för mej .
Sen vibrerar det från växel reglaget med i mitt fall . tog en stund att fatta var ljudet komifrån där med .

Jag har motortvätt från biltema som jag brukar spraya under på motorn innan besikning på gamla bilar .
sen skölja av med vatten
Det fungerar bra tycker jag.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 18 aug 2018 11:31 Svara med citat
Intressant ! Det kanske är den plåt jag misstänkt. Tack!
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Mån 20 aug 2018 15:21 Svara med citat
Bilen gick igenom besiktning med blankt papper. Killen trodde det var en värmeplåt som skramlade.

Jag har kapat ner texten till ett minimum. Fråga om det är nåt

22/8 Ljudet är kvar. Även då bilen står still.ock man gasar. Har fäst ännu en värmeplåt till med nya fästbrickor + tryckte upp dem med domkraften+en grov hylsa oppanpå.

23/8 Jag kollade om förvärmningsskyddet var löst, nä det var det inte. Jag har bytt olja ock filter. Hällde i det sista av Rustas Syntetiska olja. Funderar på 10 liter av Biltemas olja. Bra pris.469kr för 10 liter. Kan man få billigare tro?
Möjligen från Tyskland då. Men det brukar vara frakt ock typ expeditionsavgift på Bildelar 24.Men värt att kolla upp.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 30 aug 2018 15:18 Svara med citat
rostful skrev:
Bilen gick igenom besiktning med blankt papper. Killen trodde det var en värmeplåt som skramlade.

Jag har kapat ner texten till ett minimum. Fråga om det är nåt

22/8 Ljudet är kvar. Även då bilen står still.ock man gasar. Har fäst ännu en värmeplåt till med nya fästbrickor + tryckte upp dem med domkraften+en grov hylsa oppanpå.

23/8 Jag kollade om förvärmningsskyddet var löst, nä det var det inte. Jag har bytt olja ock filter. Hällde i det sista av Rustas Syntetiska olja. Funderar på 10 liter av Biltemas olja. Bra pris.469kr för 10 liter. Kan man få billigare tro?
Möjligen från Tyskland då. Men det brukar vara frakt ock typ expeditionsavgift på Bildelar 24.Men värt att kolla upp.


30/8
Ja, jag hällde i Biltemas olja sen.

Senan har jag varit under bilen i 2 dagar i rad...letade fel ..jag kapade avgasröret 1,5 cm för att se om bilen blev tystare. Tänkte det satt så tight att det gav oljud. Nä, det var inte det felet heller. Nu orkar jag inte mer på ett tag. Jag skiter i det. Det får låta så där skramligt.


31/8
Ja, jag har funderat med om nåt i katalysatorn släppt. Som en medlem nedanför här har skrivit. Men jag vill inte greja nu när semestern är slut.. Undrar om en superstark magnet kunde låsa fast ev. plåtbit som ligger i katalysatorn?? Jag fick den konstiga ide'n nu. Jag la en rätt stark magnet i en avklippt strumpa ock drog om en ståltråd till en ögla.,ska sätta den längst bak på katalysatorn..sen flytta framåt allteftersom. Ja ock provköra..nä, den neodym magneten var för mesig. Orkar bara 0.9 kg. Skulle ha en sådan som sitter i datorer.de är starka.

1/9

Har varit under bilen ock bonkat med en liten gummiklubba...en plåt satt lite slappt på 2 ställen . Men de hade ju bricka som var ny. Så jag kollade vidare.

Men på sista stället jag bytte bricka hoppa värmeplåten upp ock ner en del. Så jag satte i 2 planbrickor först innan den där stjärnlåsbrickan..

Men jag borde använt mer planbrickor på lite andra ställen. Jag får kolla mer en annan dag. Ja, för plåtarna var lite rassliga då man slog på dem..

Men lite bättre inbillar jag mig att det blev.

Måste köpa mer brickor från Ebay...har 2 kvar av 10 nu. En del gör brickor av gammaldags drickakapsyl i plåt..Borrar ett hål i dem. ock tvingar på dem med klubba. Såg det på en film.

Sen en annan sak. Fästpiggarna till avgasröret hänger lite slappt...Kanat ur gummibussningarna en del framför .katalysatorn. Men jag hoppas det hänger kvar till nästa semester. För det är en del jobb med klämmor osv..ock rostigt är det.

Att det kanat ut kan bero på att jag kämpade med att få på flexröret då jag började greja. .Allt kanade bakåt antar jag? ja, ja, det kan bli så med ihopaplock av olika fabrikat.

Ursäkta att jag skriver så långt. Men jag tvingar ingen att läsa det.


Senast ändrad Lör 01 sep 2018 19:03, ändrad totalt 4 gånger
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Tor 30 aug 2018 19:46 Svara med citat
rostful skrev:
30/8
Ja, jag hällde i Biltemas olja sen.

Senan har jag varit under bilen i 2 dagar i rad...letade fel ..jag kapade avgasröret 1,5 cm för att se om bilen blev tystare. Tänkte det satt så tight att det gav oljud. Nä, det var inte det felet heller. Nu orkar jag inte mer på ett tag. Jag skiter i det. Det får låta så där skramligt.

Lägg dej under bilen med en större platsklubba eller dylikt .
Sedan slår du på olika platser tills du framkallar skrammlet .
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 30 aug 2018 20:54 Svara med citat
Tack för svar! Det där har jag inte ens tänkt på. Ja, varför inte?

2018-09-05.
Jag tror det är katalysatorn. Det skramlar till då jag slår på den med klubban. Jag får kolla upp begagnat priser osv.

Har någon lyckats få på ett typ grenrör från motorn ock bakåt medans bilen står upp-pallad? Jag kunde det inte då jag försökte för några år sedan. Jag var tvungen att såga av de där 2 tapparna på gren-avgasrör eller vad det kallas..de som ska in i gummimuff-hålen.. Sen fick jag lämna det på svetsning av de där tapparna.


Sen får jag ju inte av muttrarna vid motorn. De sitter ju stenhårt. Kör man mutterknackare kan väl pinnbultarna gå av.

Att köpa en induktionsvärmare blir ju skitdyrt.

Lämna på en firma att de lossar muttrarna kanske?

Jag har lite att tänka på alltså.


Senast ändrad Ons 05 sep 2018 19:27, ändrad totalt 1 gång
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 31 aug 2018 9:05 Svara med citat
Jag hade en Volvo 740 en gång i tiden. På väg hem från Vallåkra gick det undan (med Volvo-mått mätt), 3 x helljus i grillen resulterade i att tempmätaren gick upp på rött. Dagen efter började det skramla. Blev värre och värre. Efter en hel del efterforskning medelst gummiklubba kunde oljudet härledas till katalysatorn. Tog bort denna och kunde skaka ut en hel del brända bitar. Bilen gick ändå igenom besiktningen med nöd och näppe så hela katalysatorn var nog inte bränd. Jag köpte ny katalysator på skroten.