Forum - Golf 4 (98-04) - Flexröret är nog på väg att bli utslitet.På avgassystemet.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Ons 18 jul 2018 18:03 Svara med citat
Det låter konstigt under bilen. Måste nog vara flexröret. Jag bytte det en gång för flera år sedan. Det var bland det jobbigaste jag varit med om..Jag fick ihsssa upp bilen högt på pallbockar..Sen var det skitsvårt att får det böjda röret på plats. Jag var tvungen att såga av fästena för att lyckas få röret på plats. Sen svetsade en bilfirma fast de 2 fästena.. Det ville de ha över 800kr för.Det var dyrare än själva röret.

Finns det något sätt att få ihop det utan krångel? måste man hissa upp bilen så högt? Att bara byta flex-biten är nog skitsvårt. Måste nog svetsas fast.

Jag har 2 veckor ock 3 dagar till semestern.,skulle det börja låta väldigt illa, kan man då vira runt sånt där band från Biltema så länge? tills jag blir ledig. Jag får kolla efter youtubefilm. Synd att att de inte gör de där rören i 2 delar.ock skruva ihop,det skulle inte vara så åbäkigt att montera då antar jag.

Ingen som har nåt tips på att undelätta jobbet? Skruvat har i alla fall billigare rör än Mekonomen...Ett begagnat originalrör gör väl inte saken lättare? I värsta fall får jag ta en verkstad på detta jobb. Fast det är ju semestertider nu.. Jag vill gärna skruva själv.
rostful
Ons 18 jul 2018 18:44 Svara med citat
Jag fick fram en väldigt intressant film på Youtube...byte av flexrör på Golf 4 (mackans garage)

Killen bytte bara flexröret ,inte hela avgasröret under motorn.. Om man skulle prova det.Jag har ju mig svets nu. ,Men det är jäkligt trångt att ligga under bilen. Det är inte min favoritplats att vara på. Liksom bara köpa själva flexröret på Biltema, Killen visade vilket nummer det var på det.
Han använde en rörskärare. Så grovt verktyg för rör har jag inte sett innan. Sen induktionsvärmare? till avgasmuttar. Aldrig sett en sådan grej. Muttrarna borde väl lossa ändå om man sprayar dem med rostolja i tid..

Jag blev rätt hoppfull av att se denna film. Vad korkad jag var som slängde mitt gamla rör när jag bytte sist.Det hade kunnat återanvändas.

Nu måste jag hitta röravskärare. Sen fundera på hur jag ska få upp bilen ganska högt. Jag kan inte vara på garagets cementgolv...Jag vågar inte svetsa i garaget ,det är för brandfarligt bland allt grejs där.

Hm, jag har en del att tänka på nu.Måste vara svårt med att svetsa runtom röret på bakre delen..men det kan ju gå att smaska nåt avgastätningsmedel där?

Det här kommer att bli billigare än att köpa ett helt nytt rör.
rostful
Tor 19 jul 2018 21:43 Svara med citat
Jag har kollat den där filmen igen... Varför ska man överhuvudtaget svetsa på 2 ställen? Öppenbarligen håller inte de där flexrören i en evighet.(jag ska kolla i mina noteringar när jag bytte sist. Men jag har haft bilen i 6 år så det kanske är 5 år sedan jag bytte) Det skulle bli jobbigt att byta nästa gång om man svetsar.

Varför inte slitsa upp flexröret i var ände ,sen trä på det ock dra åt med 2 eller 4 ? avgasklämmor. Det skulle gå snabbare än att svetsa.Man får ju täta med avgaspasta med. Skulle det bli väldigt sladdrigt tro? alternativt kunde man svetsa en eller 2 strängar ner mot backen för att fixera allt lite bättre. Men det är ju inte säkert att det är nödvändigt.

Tyvärr hittar jag ingen rörkapare på nätet. Jag såg väl någon men den var svindyr. Allt skulle gå relativt fort om man fick röret kapat på ett bra sätt ock sen utesluta svetsningen..Men jag tänker inte ge mig på detta jobbet föränn på semestern.
k49
Kör: Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla Medlem: 15 maj 2011
Fre 20 jul 2018 17:00 Svara med citat
Om röret går sönder så ofta så låter det nästan som motorbussningarna är slut, motorn rör sig när man gasar och motorbromsar.
rostful
Fre 20 jul 2018 17:46 Svara med citat
Jaha? Okey. Intressant.Inte ens tänkt i de banorna. Jag funderar om jag har någon asbestduk att vira om röret. sen ståltråd...sen åka en sväng ock lyssna om ljudet tystnat. något...Jag är inte helt 100 på att det är flexröret som låter illa. man skulle kunna tro att det är en skyddsplåt som skramlar.

Jag har kollat flexröret. det yttre vävda skyddet har försvunnit en del. Jag förstår inte riktigt hur det är uppbyggt. Om man vrider på det blir det då en glipa där avgaserna åker ut eller vad?

Det brötar ju inte direkt, mer metalliskt skrammel....eller vad man ska säga. Jag köpte ett flexrör på biltema. Hoppas bara det är rätt dimension.Så det går att trä över avgasaröret..avgasaröret med gamla flexröret är från Skruvat ock inte orginal..

Måste under å kolla mer.Göra en diagnos. Ska kolla med vad avgasband kostar. Det kunde dämpa ljudet tills jag har tid att ställa bilen för reparation.
rostful
Lör 21 jul 2018 14:58 Svara med citat
Det blåste hysteriskt där avgasaröret sitter in mot motorn. Men jag vet inte om det var avgaser. Jag har sprayat med 556 olja...ska dra åt sen..Om det är lite löst.

Jag letade efter packning på Mekonomens sida..men det var hopplöst att hitta fram till en bild eller nummer. Affären hann stänga.

Biltemas sida är lika svår att söka på.,Fast man skriver regnummer så kör man fast. det hoppar fram en massa annat grejs.

Katalogen är skit med.Jag ser inga avgaspckningar.

Men den allra sämsta sidan på nätet har Jula. Jag sökte på röravkapningsverktyg. ock det kom upp en massa saker. bl.a toalettstol ock gräsklippare. Det måste varit en idiot som lagt upp den sidan.

Jag tar en fika ock en cykeltur. Nu är jag trött på det här.
rostful
Lör 21 jul 2018 17:48 Svara med citat
Nä, jag fattar ingenting. Håller jag handen intill flexröret så blåser det inget speciellt.

Men intill infästningen på avgasaröret blåser det. Men det kanske ska göra det? En pinnbult var lite lös..Den drog jag åt. Jag tycker bilen låter som innan.. Jag förstår inte konstruktionen på ett flexrör. Är det en spiral som är öppen emellan eller vad? Ock vad har väven utanför för uppgift?

Undrar om packningen har blåst sönder eller är det inbillning.Men det smattrar ju inte,Det är inte ett sånt ljud..

Jag får gå till Youtube ock leta svar.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 21 jul 2018 19:24 Svara med citat
Kan du inte be en polare hålla för en handuk eller trasa på avgasröret bak med bilen igång .
Då borde du se om det läcker .
rostful
Lör 21 jul 2018 20:30 Svara med citat
Bra ide' Att jag inte har kommit på det...man kan ju även hålla fast trasan med en svetstång skulle jag tro.

Jag har tittat på en massa filmer på Youtube
Så det måste nog vara det där flexröret.
Jag tycker det låter på samma sätt.

Tyyvärr köpte jag för grovt rör. Jag får åka ock byta mot ett mindre.
.Man ska inte vara för snabb då man handlar.
rostful
Lör 04 aug 2018 22:58 Svara med citat
Jag bytte flexrör till Biltemas flexrör 79-122 ock 2 st. 45 mm rörklammer. Det var lite pyssel. Jag fick såga av flexröret i båda ändar flera gånger,det var för långt. Sen kapa avgasarör på 2 ställen. . Sen tryckte ihop det.
Jag svetsade inte, ock jag tog inte av grenröret eller vad det kallas. De 4 muttrarna var fastrostade.Det funkar relativt bra med Tigersåg att såga av rören.Sen bände jag dit röret med en skruvmejsel ock tryckte med domkraften. + tätade jag med Avgastätning.

Skulle jag göra om det skulle jag köpt ett flexrör med mindre längd på spiralröret. Mekonomen har nog. Sen skulle jag använda 48 mm klämmor..45 mm var lite väl snäva.

Tyvärr låter bilen ungefär likadant. Ett burkigt rasslade ljud..som en plåtburk som skramlar eller nåt. Hörs speciellt då man släpper gasen. Jag provkörde cirka 3,5 mil. Jag får leta vidare efter felet.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 06 aug 2018 22:34 Svara med citat
Vet hur det känns det där när man gör en ansträngning i hopp om att lösa problemet .

Men du löser det nog . Du verkar inte va nån som ger upp i första taget . Lycka till