Forum - Golf 2 (83-91) - TJEJ I NÖD! Min älskade bil startar inte. Tändingsfel?

Idusan
Kör: Golf 2 1.8 Ort: Göteborg Medlem: 28 oktober 2011
Ons 08 aug 2018 8:54 Svara med citat
Hej!

Min lilla mk2 la av på motorvägen plötsligt. Den bara dog och det började smälla bak i avgassystemet. Motorn gick runt men den startade inte utan det fortsatte smälla bak. Fick hem den till garaget med hjälp av bärgare. Trodde först kamremmen gått men den såg bra ut. Kollade om den fick bensin vilket den också får. Startmotor är det inget fel på och kompressionsprovet är strålande. Han går som sagt runt och vill inte starta. Det låter som det är ett tändingsfel men hittar fan inte felet. Alla tändstiften funkar och tändfördelaren är nu utbytt.

Hjälp skulle uppskattas! Sad

// Ida
Golf 2-86, 1,6 förgasare och ingen katalysator
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Ons 08 aug 2018 19:16 Svara med citat
Har ni kollat kamremmens dödpunkter så att den inte har kuggat över (för slappt spänd kamrem)
Idusan
Tor 09 aug 2018 10:33 Svara med citat
Ja, jag kan ha sett fel så ska dubbelkolla. Tack!
Idusan
Fre 10 aug 2018 9:38 Svara med citat
Nope, har inte kuggat över. Kamremmen ligger rätt och kamaxeln ligger rätt iaf nu. Kamremmen kan ha hoppat men den var inte av.
Jon@s
Fre 10 aug 2018 17:15 Svara med citat
När kamremmens dödpunkter står rätt så ska rotorn i fördelaren peka mot 1ans tändstift.
(jag bollar med lite ideér för jag har inget svar på ditt problem bara sådär)
Sen kan ni kolla så att båda soppapumparna låter när ni vrider på tändningen, en sitter på höger sida framför bakaxeln (sitter även ett bensinfilter där som kan vara bra att byta ibland) och den andra pumpen sitter i tanken (åtkomst via lucka i skuffgolvet)
Jon@s
Fre 10 aug 2018 17:43 Svara med citat
Lite lur på att det är tändningsproblem som du har ändå, att det kommer oförbränt bränsle in i avgassystemet Därav smällarna i avgassystemet.
här är en billig tändningsprovare så man ser att det kommer fram gnista till tändstiften https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/ele ktroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037
Tändmodul, tändspole, tändkablar, tändstift, rotor och fördelare är sakerna i tändsystemet.
Idusan
Lör 11 aug 2018 23:47 Svara med citat
Tack för all hjälp. Efter en hel del felsökning så funkar bilen, tog bort fördelarlocket bland annat och när allt sattes ihop så funkade helt plötsligt bilen. Tändningen var på något sätt helt fel, kamremmen har kanske hoppat. Ingen aningen men nu funkar allt igen. Smile
Jon@s
Sön 12 aug 2018 0:07 Svara med citat
Kanon .....over and out Smile