Forum - Golf 4 (98-04) - Fästet för rullhjul på drivremmen har gått av. Vad göra?

dsrg
Kör: Golf 4 Variant 1.6 BCB Ort: Stockholm Medlem: 17 augusti 2018
Fre 17 aug 2018 17:34 Svara med citat
Har en Mk4 Variant 1.6 från 2003, motorkod BCB, gått ca 25 000 mil. Kamrem byttes förra sommaren.

Igår gick fästet för rullhjulet(?) på drivremmen rakt av. Alltså inte spännrullen utan det frihjul som sitter mellan styrservopumpen och generatorn.

Jag hörde missljud från drivremmen ca 20 min innan, men det minskade sedan, fram tills att det klonkade till, hjulet lossnade och drivremmen föll av. Som tur var hade jag saktat in och var stillastående när det small.

Utöver missljudet straxt innan: För ca 2 månader sedan slutade motorn plötsligt driva (men stannade inte helt) i ca 90 km/h, laddlampan tändes och styrservot slutade fungera. Jag lyckades stanna, stängde av motorn, och startade sen på nytt utan problem. Försökte hitta orsaken men kunde inte återskapa felet. Har gått utan problem sen dess. Anar nu att detta var en föraning till totalhaveriet.

Såvitt jag kan se sitter detta fäste på motorblocket bakom generatorfästet, eller i alla fall på ett separat fäste, dvs inte tillsammans med spännrullen. Se förhoppningsvis förklarande bilder:

Bild

Bild

Fråga 1:
Vad kan ha hänt? Alla övriga delar (Servopump, generator, AC-kompressor, spännhjul) verkar snurra ohindrat nu, och jag kan inte se några skador på de andra hjulen. Är det bara materialutmattning eller har nånting annat kärvat ihop?

Fråga 2:
Går det att ta bort/byta detta fäste? Det verkar som sagt sitta ihop med motorblocket och isf blir det nog mycket som måste tas bort för att komma åt. Finns det ens som reservdel? Har inte lyckats hitta det nånstans.

Tacksam för alla svar!
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 18 aug 2018 19:33 Svara med citat
dsrg skrev:
Har en Mk4 Variant 1.6 från 2003, motorkod BCB, gått ca 25 000 mil. Kamrem byttes förra sommaren.

Igår gick fästet för rullhjulet(?) på drivremmen rakt av. Alltså inte spännrullen utan det frihjul som sitter mellan styrservopumpen och generatorn.

Jag hörde missljud från drivremmen ca 20 min innan, men det minskade sedan, fram tills att det klonkade till, hjulet lossnade och drivremmen föll av. Som tur var hade jag saktat in och var stillastående när det small.

Utöver missljudet straxt innan: För ca 2 månader sedan slutade motorn plötsligt driva (men stannade inte helt) i ca 90 km/h, laddlampan tändes och styrservot slutade fungera. Jag lyckades stanna, stängde av motorn, och startade sen på nytt utan problem. Försökte hitta orsaken men kunde inte återskapa felet. Har gått utan problem sen dess. Anar nu att detta var en föraning till totalhaveriet.

Såvitt jag kan se sitter detta fäste på motorblocket bakom generatorfästet, eller i alla fall på ett separat fäste, dvs inte tillsammans med spännrullen. Se förhoppningsvis förklarande bilder:

Bild

Bild

Fråga 1:
Vad kan ha hänt? Alla övriga delar (Servopump, generator, AC-kompressor, spännhjul) verkar snurra ohindrat nu, och jag kan inte se några skador på de andra hjulen. Är det bara materialutmattning eller har nånting annat kärvat ihop?

Fråga 2:
Går det att ta bort/byta detta fäste? Det verkar som sagt sitta ihop med motorblocket och isf blir det nog mycket som måste tas bort för att komma åt. Finns det ens som reservdel? Har inte lyckats hitta det nånstans.

Tacksam för alla svar!


1, ja det är nog de två rimligaste orsakerna... Finns ju även en risk att någon mekaniker någon gång i historien använt felaktigt våld på denna del av någon anledning, motorn har bytts och kommer från en krockad bil. Men delen ser ganska ärgad ut, så utmattning känns inte orimligt. Alternativt kan fjädern ha rostat fast så istället för att spänna remmen och ta ut 'impulser' har fästet fått mer stryk än det borde ha.

2, har du frågat vw? De råkar sälja reservdelar till sina bilar också. Är inte menat att vara spydig, men för många ägare glömmer att möjligheten finns.
En bra början är att kolla med vw, de har oftast sprängskisser som de kan skriva ut åt dig.... och du kan ofta få bra tips hur du gör själv också. Känns priset rimligt på delen köper man bara, ibland är det löjligt både billigt och dyrt.
Känns priset för dyrt eller som i detta fall att kanske en begagnad del kan användas använder man det artikelnr man fått och kollar tex bildelsbasen, skroten efter ett billigare alternativ.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 19 aug 2018 12:28 Svara med citat
Jag kolla lite och hitta oem nummer 032145167H
Sök på google och kolla detta oem nummer