Forum - Golf 7 (13-19) - Rost på bakre bromsskivor

carsj116
Kör: Golf 7 GT Ort: Göteborg Medlem: 30 augusti 2018
Tor 30 aug 2018 21:36 Svara med citat
Har fått rost på bakre skivbromsar, dock tar bromsarna bra och den besiktades för ett år sedan utan anmärkning på detta. även bilfirman kollade nyligen på bromssträcken och den var ok.

Behöver jag fudnera på detta eller är det bara estetiskt?

/Users/carl-henriksjostrand/Downloads/forumfrdiskuterabil/IMG_0757.jpg  [/gallery]
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 31 aug 2018 6:54 Svara med citat
carsj116 skrev:
Har fått rost på bakre skivbromsar, dock tar bromsarna bra och den besiktades för ett år sedan utan anmärkning på detta. även bilfirman kollade nyligen på bromssträcken och den var ok.

Behöver jag fudnera på detta eller är det bara estetiskt?

/Users/carl-henriksjostrand/Downloads/forumfrdiskuterabil/IMG_0757.jpg  [/gallery]

Inget att bry sig om, det är helt normalt.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 31 aug 2018 8:50 Svara med citat
Bromsar du lugnt och försiktigt aktiverar du knappt bakre bromsarna. Du får se detta som tecken på att du har bra planering vilket gör att du undviker kraftigare inbromsningar.

Lösningen för detta är att då och då (någon gång varje eller varannan månad) göra en rejäl tvärnit så att abs:systemet också går in. Detta kommer också aktivera bromsarna bak vilket slipar bort rosten. Jag kan inte vara nog tydlig med att du så klart inte ska ha bilar bakom dig. Tänk också på att din tvärnit även kan skrämma mötande fordon till impulsiva handlingar så ha fritt framåt och bakåt och runt om.

Hitta en 70-väg med god sikt, se till att det är fritt och ha inga lösa föremål i bilen! Din Golf 7 kommer i tvärniten också spänna upp bältena vilket är normalt.

Kan krävas två-tre tvärnitar innan du fått bort det mesta. Fukt gillar rost och åker du runt med rostiga skivor rostar det ännu fortare så strunta inte bara i detta! Går det för långt sätter sig rosten djupare och då blir det till att byta både skivor och klotsar. Tänk på att parkeringsbromsen håller bilen bak så du vill inte ha rostiga skivor.

Ut och bromsa! Testa släpp ratten i tvärniten så får du uppleva ABS:ens kanske viktigaste funktion: tillse att bilen går rakt i tvärniten! Roooligt!

Tips: ta för vana att göra detta efter varje biltvätt eller innan du ställer bilen efter körning i regn. Gör du det ofta behöver du inte tvärnita utan bara göra en kraftigare inbromsning.

Återkom när du gjort detta så vi vet att du fick önskat resultat!

(Ps skivor bak är egentligen ett jäkla otyg just pga att de används sällan)
Gnestan
Kör: Golf 7 TSI -16 Ort: Härnösand Medlem: 25 oktober 2015
Mån 26 nov 2018 22:47 Svara med citat
Min mor var nyligen in och besiktade sin golf -17 för första gången - inga anmärkningar. Första servicen - inga anmärkningar. Nu vid andra servicen så påpekade de att bromsarna var nästintill helt slut och både skivor och bromsklossar måste bytas ut. Kan det vara rimligt? Visst att det är slitningsvaror, och kan förstå skivorna, men även klossarna?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 27 nov 2018 6:19 Svara med citat
Gnestan skrev:
Visst att det är slitningsvaror, och kan förstå skivorna, men även klossarna?

Tvärtom, skivorna ska klara många bromsklossbyten.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Tis 27 nov 2018 8:39 Svara med citat
Gnestan skrev:
Min mor var nyligen in och besiktade sin golf -17 för första gången - inga anmärkningar. Första servicen - inga anmärkningar. Nu vid andra servicen så påpekade de att bromsarna var nästintill helt slut och både skivor och bromsklossar måste bytas ut. Kan det vara rimligt? Visst att det är slitningsvaror, och kan förstå skivorna, men även klossarna?

Besiktiga en -17 nu? Första kontrollbesiktning är efter 3 år.

Slitaget har inte så mycket med ålder att göra utan mest med körsträcka. HAr bilen gått långt?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 27 nov 2018 10:23 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tvärtom, skivorna ska klara många bromsklossbyten.

Fel citerat.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 27 nov 2018 10:32 Svara med citat
Gnestan skrev:

Det låter som att din mor har en automatare och sitter och vänsterbromsar hela tiden, har hon kört rally tidigare?
bengtved
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors Medlem: 30 september 2010
Tis 27 nov 2018 11:07 Svara med citat
Bromsklossarna bak börjar att kärva när man kör på saltvägar, dom går alltså inte tillbaka när man bromsar och lägger in handbromsen, ligger på lite grann på bromsskivorna, om det är ränder på skivorna så har du fenomenet. Lösningen är att varje år ta isär bromsklossarna, skrapa bort rost och skit, och smörja upp bromsklossarna med kopparpasta. Min bil var 2 år gammal när skivorna och bromsklossarna var upp nötta. Efter det har jag varje år tagit isär klossarna och smörjt med kopparpasta, inga problem med nötta skivor och klossar, bilen är 18 år gammal