Forum - Golf 5 (04-08) - Varför går inte kolven skruva in bakre ok

bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Fre 21 sep 2018 23:10 Svara med citat
Är det någon som vet den riktiga orsaken att kolven inte går att skruva in? köpte mig en 08 och visst satt kolvarna fast fick byta ok men varför? skulle väl kunna räck längre om det inte läcker, 10 år verkar vara måttet lika med min Golf4:a där gick oken 10 år.
Jag skruvade ut kolvarna till golf4:an och där var skruven inuti kolven rostig så där fick jag svaret men på min 08 gjordes samma sak och dess skruv felfri och frisk ut men vad var orsaken då?
Jag har lättat på damasken och tryckt in silikonolja men det når ju inte in i kolven då o-ringen skrapar av det jag haft på, det verkar vara ett känt problem för alla vw-ägare
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Lör 22 sep 2018 9:35 Svara med citat
Är bilden servad enligt bok? Är bromsvätskan bytt vartannat år?
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 22 sep 2018 9:54 Svara med citat
Alldeles ett för enkelt svar,, även om oljan bytes varje år så finns väl ingen smörjverkan i den typen av vätska, och vad service beträffar finns väl inget som i servicen för att underlätta för kolvens arbete, beläggens tjocklek ska väl kollas men det görs ju inte, ang service såg jag protokoll vad som skulle ha gjorts det blev en stecilerad kopia i många ex då skärpan var jättedålig men där var allt ikryssat t.o.m. soltaksluckans glidskenor smorda då det inte finns någon sollucka så det där med service hjälper nog inte bromskolvarna
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Lör 22 sep 2018 12:12 Svara med citat
Bromsvätskan drar till sig vatten och det kan vara bra att byta ut den ibland .
Det jag kan tänka mej är att kolven på något sätt har slagit sig lite och då inte kan flytta sig smidigt .
Kanske det har blivit för varmt och kolven slagit sig .
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 22 sep 2018 13:14 Svara med citat
rolly skrev:
Bromsvätskan drar till sig vatten och det kan vara bra att byta ut den ibland .
Det jag kan tänka mej är att kolven på något sätt har slagit sig lite och då inte kan flytta sig smidigt .
Kanske det har blivit för varmt och kolven slagit sig .


Du tycker det är alldeles för enkelt svar, men tyvärr är det en delorsak.

Bromsvätska drar åt sig fukt, om du har en bil där bromsvätskan inte bytts på några år och börjar byta bromsvätska så är det en svart gegga som kommer ur oken först innan det börjar komma bromsvätska.

Om du tror svart gegga med vatten i är bra för de interna delarna i ett bromsok så fortsätt....


Sedan skriver du att service inte är mycket värt, då de kryssat i att taklucka är smord på en bil som inte har taklucka. Då byter du verkstad till en verkstad som faktist gör den service de påstår sig göra.
Det går ju alltid att kolla upp olika punkter på bilen i förväg och kontrollera om verkstaden gjort sitt jobb.
Själv visste jag att det fanns två felkoder lagrade när jag lämnade in bilen på en enkel service där de i protokollet skriver att de kollat och redovisat felkoder.
Då det inte fanns några felkoder uppskrivna på protokollet hade de ju fuskat eller slarvat.
Bilen åkte på minuten in på verkstaden igen och fick en ny service efter protokollet. Huruvida de även denna gång missade någon liten detalj spelar mindre roll, alla mina kontrollpunkter var åtgärdade.
Och för 1800 med oljebyte, filter och servicen klagade jag inte. Lika som det hade kostat mig i material och delar om jag gjorde det själv.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 22 sep 2018 20:33 Svara med citat
Nja varför jag nämnde det där med takluckan var att man verkligen använde sig av metoden att använda färdigkryssade protokoll som sedan masskopieras och kunden får betala.
Ang oken då man pratar med verkstäder är alla överens det är problem med VW:s för att funktionen med handbromsen finns där som drar åt beläggen.
Ang den svarta sörjan har jag aldrig sett då jag jobbat med mina bilar i så många år, nu bytte jag oken och ren och fin bromsvätska rann ut ung.4 dl. fylldes på.
Det är trevligt att fler har spekulerat i orsaken men jag tycker att allt det där har jag själv funderat på jag undrade mest om någon VET orsaken
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Lör 22 sep 2018 21:03 Svara med citat
Min förra bil var en Ford Mondeo och där hade jag samma problem. Bakre oken fick bytas för att kolven var skit. Så inte är det enbart VW som har problem med detta. Tror det sker eftersom man inte använder bakre oken så mycket, som jag skrev innan.