Forum - Golf 5 (04-08) - Hackig gång och felkod p2293

teo
Kör: Golf 5 TSI-08 Ort: Stockholm Medlem: 18 september 2018
Tis 18 sep 2018 15:51 Svara med citat
Hej!
tänkt kolla om någon har tips att ge på detta fel: p2293 ger tre olika orsaker
antingen bränslefiltret, högtrycksbränslepumpen eller sensorn för samma pump.

Min golf variant kombi -08a TSI, ca 22000mil började ganska plötsligt att hacka vid hårdare gaspådrag, och när motorlampan tändes så stryper den vid 3000RPM. Motorn hackar/får ingen soppa våldsamt oavsett varvtal om jag gasar rejält. gasar jag snällt så är det som vanligt. Blir det belastning i form av starkare uppförsbacke så börjar den hacka också.

Finns det någon som haft samma fel om som kan säga vilken orsak som är troligast/kan uteslutas innan jag börjar riva. själva slangarna runt högtrycksbränslepumpen ser okej ut vad jag kan se. bränslefiltret bytt för ca 8000mil sedan.
bilen doftar alltid starkt bensin när den stått ett tag och man sätter igång den, oavsett yttre miljö, detta har kommit på senare år. När jag googlar runt kan lyftaren/kamaxelgrejen som ger pumpen kraft vara en bov, men känns mer som tidigare golfmodeller.

mvh teo[/img][/gallery]
tomas andersen
Kör: Golf 5 Ort: Huddinge Medlem: 06 december 2015
Lör 29 sep 2018 14:34 Svara med citat
teo skrev:
Hej!
tänkt kolla om någon har tips att ge på detta fel: p2293 ger tre olika orsaker
antingen bränslefiltret, högtrycksbränslepumpen eller sensorn för samma pump.

Min golf variant kombi -08a TSI, ca 22000mil började ganska plötsligt att hacka vid hårdare gaspådrag, och när motorlampan tändes så stryper den vid 3000RPM. Motorn hackar/får ingen soppa våldsamt oavsett varvtal om jag gasar rejält. gasar jag snällt så är det som vanligt. Blir det belastning i form av starkare uppförsbacke så börjar den hacka också.

Finns det någon som haft samma fel om som kan säga vilken orsak som är troligast/kan uteslutas innan jag börjar riva. själva slangarna runt högtrycksbränslepumpen ser okej ut vad jag kan se. bränslefiltret bytt för ca 8000mil sedan.
bilen doftar alltid starkt bensin när den stått ett tag och man sätter igång den, oavsett yttre miljö, detta har kommit på senare år. När jag googlar runt kan lyftaren/kamaxelgrejen som ger pumpen kraft vara en bov, men känns mer som tidigare golfmodeller.

mvh teo[/img][/gallery]

teo
Kör: Golf 5 TSI-08 Ort: Stockholm Medlem: 18 september 2018
Tis 16 okt 2018 12:48 Svara med citat
Tack, yes hade faktiskt inte tittat på just den filmen, men en hel del andra.
Den var inne för första felsökning och då bytte dom bränsefiltret för att utesluta, och sedan sensorn för att den är lätt att byta, och att dom inte tyckte de hörde några missljud från pumpen.

Sedan inlämnad på annan verkstad för ytterligare felsökning, de säger byte av bränslepumpen och kamlyftaren. de skulle ta ca 7000 för jobbet varav 5000 för pumpen. ska ta hem bilen och riva/köpa och byta själv och återkommer med om det löste problemet. (i sånna fall till en kostnad av 3047kr istället)