Forum - Golf 4 (98-04) - Mkt bränsle

Skitbeaver
Kör: Golf 4 1,6 Ort: Lycksele Medlem: 25 januari 2015
Sön 07 okt 2018 23:17 Svara med citat
Har en 1,6 med azd-motorn. Håller på att bli tokig på att den drar mkt bensin. Kör visserligen mkt korta körningar, men nu snittar den på lite drygt 1lit/mil. Så här har det varit senaste året nu. Innan tog den ca 0,75-0,8 samma körning så jag vet ju att nåt är fel, frågan är bara vad?

Har gjort dessa saker utan skillnad.
- Lufttrycken i däcken
- Regelbundet bytt olja/filer/luftfilter
- Bytt tempgivare (båda)
- EGR ventil
- Bytt stift
- Bytt motorvärmare
- Tändspolar

Börjar vara måttligt less nu. Har någon något fler bra förslag på möjliga orsaker till den förhöjda förbrukningen?
Bilen har gått ca 21 000 mil nu
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 08 okt 2018 1:21 Svara med citat
Felsök bilen och se om det finns några felkoder .
Lamdasonderna är också nåt du kan titta på
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Mån 08 okt 2018 8:23 Svara med citat
Termostaten?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tor 11 okt 2018 23:44 Svara med citat
Som sagt går bilen upp i rätt arbetstemperatur, dvs 90 grader?
Den bör nå 90 grader inom 10 minuters körning..

annars kanske de är dags att byta termostat som Olof nämnde.
Eller läsa av felkoder och felsöka därifrån..

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Sön 14 okt 2018 8:32 Svara med citat
Har samma motor. 23700 mil, större däck (205/55r16) min drar ungefär 0,7 -0,8 blandad, mindre på vintern med smalare och mindre däck. Så 1l/milen känns riktigt knas

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 14 okt 2018 17:04 Svara med citat
Man kan kolla så främre lambdasondens jobbar som den ska att strömmen vadrar mellan -3mA till +3mA med ett diagnostikintrument (och att den bakre sonden ligger runt 500-600mV)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera