Forum - Volkswagen Passat - Parkeringsbroms som låser sig, inte ofta, men ibland.

mpl
Kör: Passat 6 Ort: Höganäs Medlem: 09 oktober 2018
Tis 09 okt 2018 22:11 Svara med citat
Hej!

Som ämnet antyder så händer det (sådär 2 gånger om året) att parkeringsbromsen låser sig. Samtidigt dyker en symbol upp på displayen (har glömt vilken). Vad jag minns så låser den sig när jag skall starta och köra iväg, inte när jag stannar och stänger av motorn.
Felet brukar försvinna om man tar ur nyckel och mixtrar lite med att låsa//låsa upp bilen.
Ganska irriterande, men än så länge har det gått att låsa upp parkeringsbromsen efter ett tag. Har inte blivit stillastående. Ännu. Tänker lite på frun som kör bilen ibland. Har bett henne att för säkerhets skulle inte använda p-bromsen i onödan. Men förr eller senare kommer hon sitta i bilen och p-bromsen låser sig.

Så jag tänkte se om detta är något känt problem och det finns en lösning som man kan ge sig på.
Tacksam för alla svar!

Fabrikat
VW PASSAT TDI 140 DPF 4M

Fordonet tillverkat
200705
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tor 11 okt 2018 23:39 Svara med citat
Börja med att läsa av felkoder..

Vanligt är att Parkeringsbromsknappen börjar bli sliten med tiden men även krångel med bakre bromsoken, el motorerna där.
Oken har huset till parkeringsmotorn i plast, den plasten brukar spricka med tiden och fukt letar sig in och ställer till problem.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00