Forum - Golf 5 (04-08) - Startar ej när motorn är varm.

Magnus-73
Kör: Golf 5 1,9 tdi Ort: Uppsala Medlem: 24 april 2018
Tis 23 okt 2018 5:50 Svara med citat
Hej. Försöker hjälpa sonen hitta felet på hans Golf, hoppas på hjälp härifrån.
Det är en Golf 1,9 tdi från 08. Problemet är att den inte startar vissa gånger när den är varm, tex om han stannar för att tanka så kan den bara vägra att starta förens den kallnat. Inga som helst problem med kallstarter. Nytt dieselfilter och den enda felkoden som hittas är fel på utetempgivaren (borde väl inte spela någon roll att instrumenteringen visar fel utetemp?)
Hoppas på tips här då det är lite bökigt att inte kunna stänga av bilen om man bara ska stanna till någonstans ett par minuter.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 23 okt 2018 12:54 Svara med citat
Vi har en äldre 1.9 tdi från 1999 . Bilen var svårstartad varm . jag försöker göra historien kort .
det visa sig att startmotorn var lite slö , så när bilen var varm så ska startmotorn snurra motorn så den kommer upp i minst 250 varv för datorn är mappad så från fabrik.. Den fick kämpa itag för att kunna komma upp i det och då hoppa den igång . orka den inte över 250 varv så hoppa den inte igång . stod man i en backe så gick det rulla i gång utan problem .
det skulle hjälpa med en ny startmotor men problemet skulle återkomma förr eller senare ändå .

jag stötte på att det är ett vanligt problem som vw inte hade brytt sig om .
jag hade kämpat och letat efter felet över 1 år och stötte på en fix till problemet .

använde en en knapp som kallas normaly closed och ett motstånd som jag satt fast ihop med tempgivaren . så nu tror datorn att det är kallare när man håller in knappen och bilen startar direkt när den är varm .

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=116576

jag läste alla sidor i länken och det visa sig att det var ett vanligt problem och där finns mer info .
Nu har du en 08 så jag säger inte att detta är ditt problem .

Du kan testa att nästa gång bilen inte startar att ta bort kontakten till tempgivaren och se om den hoppar igång då . då kan det vara liknande problem .men som sagt du har ju en 08
Magnus-73
Kör: Golf 5 1,9 tdi Ort: Uppsala Medlem: 24 april 2018
Tis 23 okt 2018 21:26 Svara med citat
Tack för tipset, ska testa detta😃
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 28 okt 2018 13:36 Svara med citat
Här finns en färdig fix om man inte vill fixa med motstånd o knapp själv

https://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Diesel-Start-Starting-Fix-VW-Audi-Seat- Skoda-1-9-2-0-2-5-TDI-/201433142178

kolla så eran bil finns med i infon vilka det passar på