Forum - Golf 4 (98-04) - Lyktinsats (justerskruv för helljus ur funktion)

sussi6705
Kör: Golf 4 1,4 Ort: Piteå Medlem: 28 maj 2012
Sön 28 okt 2018 10:39 Svara med citat
Har problem på min golf att ställa in helljuset. dom två vita plastskruvarna på ovansidan av lyktinsatsen ser ok ut, när jag skruvar på den som hör till helljuset snurrar den och även det lilla vita drevet i bakkanten men lyktan förändras ej. Min teori är att någon har hakat ur på insidan. Måste jag byta hela lyktinsatsen ? eller går det på något sätt att komma åt på insidan, hittar inga reservdelar, typ styr eller justerpinne . /Susann
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Tis 30 okt 2018 16:32 Svara med citat
Visst kan det vara som du säger att något har hoppat ur, men då båda dreven snurrar så borde strålkastaren ändra sig, jag tror att det är utväxling på skruvandet vilket innebär att du får skruva rätt mycket för lite ändring.
Prova ex.vis att räkna varven du skruvar åt ena hållet då har du koll på vad som händer, märk drevet med någon färg eller som tjej kanske har lite nagellack ta det med en liten dutt och sedan räkna ex.vis 1eller 2 varv drevet ska gå runt och titta om ljusbilden ändrar sig lätt för dig att återgå om du vill.
Att ta bort strålkastaren är omfattande stötfångaren måste visst bort men jag har gjort som så att borra hål i stötfångaren så fästskruven blev synlig och den andra genom strålkastarspolaren men det är natuligtvis lite svårt kanske ett jobb för verstaden
mvh
sussi6705
Tis 30 okt 2018 17:12 Svara med citat
Jag har fått anmärkning på de två sista besiktningarna, enligt dom måste jag byta hela lyktan Sad dom kunde ej justera på skruven.Märker även när jag kör i gupp att ljuset svajar upp och ner, man försöker ju komma undan så billigt som möjligt Smile men det är ju inte alltid att det går. Har googlat runt lite på nätet, eller rättare sagt mycket och har sett att det är ganska mycket jobb med att byta hela lyktan. Tack så mycket för ditt svar/Susann
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 okt 2018 18:21 Svara med citat
Här finns insatster till ganska bra pris
https://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data[id_make]=587 &data[id_model]=1995&data[id_model_detail]=14591&data[id_part]=10533&d ata[sort]=&data[name_group]=

sök med ditt reg nummer bara .
sussi6705
Tor 01 nov 2018 10:05 Svara med citat
Tack för tipset Smile
bildock
Tor 01 nov 2018 22:45 Svara med citat
Jag kom att tänka på ratten på instrumentbrädan som kan ändra strålkastarna i höjdled om någon pillat på den och vridit den till et ändläge så mekanismen glappar i infästningen vistrålkastarna eftersom du skriver att ljusbilden flaxar vid ett gupp.
Kanske värt att kolla innan du köper och monterar nya strålkastare
bildock
Tor 01 nov 2018 22:46 Svara med citat
Jag kom att tänka på ratten på instrumentbrädan som kan ändra strålkastarna i höjdled om någon pillat på den och vridit den till et ändläge så mekanismen glappar i infästningen vistrålkastarna eftersom du skriver att ljusbilden flaxar vid ett gupp.
bildock
Tor 01 nov 2018 22:47 Svara med citat
sussi6705
Fre 02 nov 2018 12:01 Svara med citat
Tack för ditt tips Smile