Forum - Golf 7 (13-19) - Service intervall byte av DSG olja

mawe
Kör: Golf 4 GTI 1,8TS Ort: Malmö Medlem: 17 maj 2006
Sön 04 nov 2018 20:56 Svara med citat
Hej.

Köpte mig en Golf GTD 2014 års modell i helgen med DSG 6. Underbar bil att köra med lite nervös om man verkligen har skött servicen intervallen korrekt.

Första servicen gjordes 2015 vid 3384 mil och då byttes longlife oljan.
2016 vid 5000 mil gjordes en inspektionsbesiktning med endast byte av bromsvätskan.
2017 vid 6300 mil byttes longlifeoljan på nytt.

Kan inte se någon notering om att DSG oljan har bytts. När ska oljan bytas? Hittar inte det någonstans.

//Martin
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Sön 04 nov 2018 21:26 Svara med citat
I den servicehandbok som jag har står det att DSG oljan ska bytas varje 6000 mil.
mawe
Mån 05 nov 2018 20:14 Svara med citat
Blåbäret skrev:
I den servicehandbok som jag har står det att DSG oljan ska bytas varje 6000 mil.

Tack. Verkar stämma bra då jag pratade med Din Bil idag och de nämnde samma intervall.

Tyvärr verkar det som att man inte har bytt DSG oljan vid förra servicen (dvs vid 6300 mil). Med andra ord kan jag då tipsa er om att Tullinge Bil i Stockholm har dålig koll på hur VW ska servas. Pratade med de över telefon och de bekräftade att de missat byta oljan. Pinsamt.

//Martin
calymar
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 06 maj 2011
Tor 08 nov 2018 9:13 Svara med citat
mawe skrev:
Hej.

Köpte mig en Golf GTD 2014 års modell i helgen med DSG 6. Underbar bil att köra med lite nervös om man verkligen har skött servicen intervallen korrekt.

Första servicen gjordes 2015 vid 3384 mil och då byttes longlife oljan.
2016 vid 5000 mil gjordes en inspektionsbesiktning med endast byte av bromsvätskan.
2017 vid 6300 mil byttes longlifeoljan på nytt.

Kan inte se någon notering om att DSG oljan har bytts. När ska oljan bytas? Hittar inte det någonstans.

Har samma motor och växellåda fast i en Seat Leon, bytte DSG oljan vid 5700 mil, ser dessutom att första oljebytet till motorn är försent (3384mil), 2 år eller 3000 mil vilket som inträffar först är det som gäller med longlifeoljan.

Att åka omkring i ett par månaders tid med bilen där du vid varje körning blir påmind om att bilen ska in på service säger väl en hel del om den tidigare ägarens prioriteringar.

Hur långt har bilen rullat idag utan att dsgoljan är bytt?.
Pensionären
Kör: Golf 7 GT R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Tor 08 nov 2018 10:03 Svara med citat
calymar skrev:
Har samma motor och växellåda fast i en Seat Leon, bytte DSG oljan vid 5700 mil, ser dessutom att första oljebytet till motorn är försent (3384mil), 2 år eller 3000 mil vilket som inträffar först är det som gäller med longlifeoljan.

Att åka omkring i ett par månaders tid med bilen där du vid varje körning blir påmind om att bilen ska in på service säger väl en hel del om den tidigare ägarens prioriteringar.

Åka två år på oljan i motorn skulle jag aldrig göra oavsett hur många mil man kör och trots att det kallas longlife olja. Jag byter olja en gång om året på min bil.
mawe
Tor 08 nov 2018 21:50 Svara med citat
calymar skrev:

Den har rullat 7600 mil nu. Din Bil ska koppla in sin dator i bilen imorgon för att se hur servicen är gjord tidigare. Fattar inte varför man slarvar så mycket med servicen på en så pass ny bil.

//Martin