Forum - Golf 2 (83-91) - Golf, Hög kylar temp

Wahlberq
Kör: Golf 2 1.6 Ort: Skellefteå Medlem: 17 februari 2013
Lör 10 nov 2018 20:01 Svara med citat
Hej, har problem med tempen på min golf 2 1.6 -87
Bilen går lite för varmt och tempen stiger sakta uppåt om man står stilla i nån minut, den kokar dock inte.
Under körning ligger nålen till tempmätaren just förbi lampan på mätaren, och den ligger kvar där så länge jag rullar.

Märkte att fläkten inte snurrade så tog lös kontakten till termokontakten och bryggade, då startade fläkten, både på hög och låg fart. Så då bytte jag termokontakten men fläkten gick endå inte igång. Kände på termokontakten när bilen var varm och märkte att den var kall så tror inte att varmvattnet når termokontakten av någon anledning.
Bytte därefter termostaten.. utan framgång.
Sen provade jag ta bort termostaten helt och körde utan, då höll tempen sig nere, dock för mycket, bilen kom aldrig upp i arbetstemp.

Kan det vara stopp i någon del av kylaren eftersom inget varmvatten tar sig till termokontakten?... men då borde väll bilen även gå varmt när jag kör utan termostat??
Jag börjar få slut på idéer så vänder mig till er Pray
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 10 nov 2018 20:44 Svara med citat
Om du har tömt och fyllt på glykol så kan det vara luft kvar i systemet (får du värme inne i kupe´n?)
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 20:48 Svara med citat
Joo får värme till kupén. Det luftas väll av sig själv när man kör, eller? Har även stått en stund på tomgång utan kylarlock
Jon@s
Lör 10 nov 2018 20:49 Svara med citat
Du kan känna på övre och undre kylarslangen, blir båda varma så har du cirkulation.
Jon@s
Lör 10 nov 2018 20:52 Svara med citat
Det är ett tryck system så full värme och locket ska vara på, sen får man hålla koll på när nivån i glykolbehållaren sjunker, då stänger man av och fyller på.
Så gjorde i alla fall jag Smile om det är 100% rätta vägen att göra det ska jag hålla osagt.
Jon@s
Lör 10 nov 2018 20:54 Svara med citat
Jag har även borrat ett 1,5mm hål i termostatens kant så att luft enklare kan komma förbi, vatten har svårt att ta sig igenom hålet.
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 21:00 Svara med citat
Joo, var precis så jag gjorde efter jag hade bytt termostaten.
Övre slangen är varm nedre är ljummen, gissar att det ska vara så, för i nedre slangen är det väll kylt vatten som går tillbaka till motorn?
Jon@s
Lör 10 nov 2018 21:04 Svara med citat
Ja precis, så är det.
Då kan man börja lura på att det är givar fel du har.
Att det är normaltemp i motorn men att givaren visar för mycket.
Den givaren borde sitta där övre kylarslangen går in i motorn.
Jon@s
Lör 10 nov 2018 21:08 Svara med citat
Sorry, läste att mätaren var bra under körning men stiger vid tomgång.
Då känns det som vattenpumpen eller remmen till pumpen som slirar.
Har faktiskt inga mer ideér nu Smile
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 21:08 Svara med citat
Joo det har jag funderat på också. Men tempen ligger ju stadigt på "lite för varmt" under körning men efter några minuter på tomgång så stiger den ganska rejält.

En annan grej jag funderar på är lilla returslangen som går från kylaren till expansionskärlet, det ska väll bara rinna lite vatten där när motorn är riktigt varm? I mitt fall så har jag en konstant stadig stråle från kylaren tillbaka till kärlet
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 21:14 Svara med citat
Tror jag ska prova spola ur kylaren imorgon och se om det blir någon skillnad, en vild chansning men kan inte komma på så mycket annat just nu Confused
Jon@s
Lör 10 nov 2018 21:14 Svara med citat
Nej, då är något galet.
Ska bara rinna där när bilen går varm, inte hela tiden.
Jon@s
Lör 10 nov 2018 21:18 Svara med citat
Men du menade tvärt om va? det ska inte rinna i returen från kylaren till behållaren, det ska vara åt andra hållet.
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 21:25 Svara med citat
Nää, lilla slangen längst upp på behållaren är väll retur från kylaren?
Jon@s
Lör 10 nov 2018 21:29 Svara med citat
Du har rätt, det är jag som dribblar bort mig.
Wahlberq
Lör 10 nov 2018 21:36 Svara med citat
Haha okej, blev lite fundersam Very Happy Jag får gå ut i morgon och undersöka lite mer. Tack för svaren förresten! Very Happy
Wahlberq
Sön 11 nov 2018 11:49 Svara med citat
Nu har jag spolat ur kylaren, var rent och fint vatten som kom ut, och det rann igenom utan problem även genom hålet för termokontakten. Men har fortfarande samma problem.
Kopplade in fläkten manuellt så den gick på hög fart konstant, sen for jag ut och körde. Den höll tempen ganska bra under körning om man även har kupé fläkten+värmen igång, men går endå lite för varmt enligt mätaren. Men när jag står på tomgång en stund så stiger tempen ännu mer.

Kan det vara vattenpumpen som är dålig? finns det något sätt att kolla så att pumpen funkar som den ska??
Har värme in i kupén och en konstant stråle i expansionskärlet från kylar returen så det verkar ju pumpa på bra...

Eller kan det vara tempgivaren som spökar? tror inte det jag själv men man vet aldrig...

Varför är det 2 givare? och vilken av dom är tempgivaren?
Bild
Wahlberq
Sön 11 nov 2018 12:02 Svara med citat
Kan tillägga att det tar ca 5-10 minuters körning innan tempen stiger över mitten på mätaren. Borde väll gå betydligt fortare om pumpen hade varit dålig.
Har även lagt ner en termometer i expansionskärlet när motorn är igång och tempen där ligger på ca 85° och då är mätaren i bilen en bit över mitten.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 11 nov 2018 23:22 Svara med citat
Wahlberq skrev:
Nu har jag spolat ur kylaren, var rent och fint vatten som kom ut, och det rann igenom utan problem även genom hålet för termokontakten. Men har fortfarande samma problem.
Kopplade in fläkten manuellt så den gick på hög fart konstant, sen for jag ut och körde. Den höll tempen ganska bra under körning om man även har kupé fläkten+värmen igång, men går endå lite för varmt enligt mätaren. Men när jag står på tomgång en stund så stiger tempen ännu mer.

Kan det vara vattenpumpen som är dålig? finns det något sätt att kolla så att pumpen funkar som den ska??
Har värme in i kupén och en konstant stråle i expansionskärlet från kylar returen så det verkar ju pumpa på bra...

Eller kan det vara tempgivaren som spökar? tror inte det jag själv men man vet aldrig...

Varför är det 2 givare? och vilken av dom är tempgivaren?
Bild

Kan den ena ha med kallstart att göra?

Prova att koppla ur en åt gången och se vilken som går till tempmätaren.
Wahlberq
Mån 12 nov 2018 5:24 Svara med citat
maxmsm skrev:
Kan den ena ha med kallstart att göra?

Prova att koppla ur en åt gången och se vilken som går till tempmätaren.

Har googlat runt lite och verkar som den undra är tempmätaren, ska prova koppla ur den och se vad som händer.
Wahlberq
Tis 13 nov 2018 11:45 Svara med citat
Den som sitter under var tempgivaren, så jag bytte den och som förväntat så gjorde det ingen skillnad.

Tog in termostaten och kokade den, vet inte hur mycket den ska öppnas men tycker det här borde väll duga?
Bild
Wahlberq
Tis 13 nov 2018 12:59 Svara med citat
Verkar som kylaren inte kyler som den ska, kör jag med kupe fläkten på max så håller sig tempen i ok nivå men endå lite för varmt. Kopplar jag in kylfläkten på max så gör det typ ingen skillnad på tempen.
Samtidigt så har jag ju spolat ur kylaren och det rinner igenom utan problem, och om jag kör utan termostat håller sig tempen nere, dock för mycket så vill inte köra utan....
Har läst gamla trådar här på forumet och verkar finnas flera som har/haft samma problem, och då har dom bytt toppackning,kylare,pump,termostat osv utan framgång, och alla trådar slutar utan någon lösning på problemet.
Tror jag skiter i det här och kör bilen med full värme/fläkt i kupen, kommer nog gå fint i vinter men kan bli svettigt i sommar Applause Very Happy
Petrolhead
Kör: Golf 2 GT-85 Ort: Västerås Medlem: 28 januari 2008
Ons 14 nov 2018 21:42 Svara med citat
På min 85:a MED 1.8 L Så var det tvärtom att tempmätaren(nålen) inte gick upp alls så jag bytte bara tempmätaren i instrumenthuset o nu visar den rätt.
Kan det kanske vara så att de är fel på den kanske med tanke på att du bytt de mesta redan...

Jag rullar.
Wahlberq
Tor 15 nov 2018 15:02 Svara med citat
Petrolhead skrev:
På min 85:a MED 1.8 L Så var det tvärtom att tempmätaren(nålen) inte gick upp alls så jag bytte bara tempmätaren i instrumenthuset o nu visar den rätt.
Kan det kanske vara så att de är fel på den kanske med tanke på att du bytt de mesta redan...

Måste var nått sånt.
Körde bilen på tomgång idag, tills nålen på mätaren låg nästan längst till höger(varmast) Först då kunde jag känna att termostaten öppnade och även fläkten gick igång en stund. Bilen kokade inte vilket jag tycker den borde göra om tempmätaren hade visat rätt, varningslampan i tempmätaren blinkade inte heller. Men övre slangen blev rejält varm gick knappt att ta i den.... kanske är så det ska vara?
Får se om jag lyckas få tag i ett nytt mätarhus eller bara mätaren.
Jon@s
Tor 15 nov 2018 17:06 Svara med citat
Sen finns det olika öppningstemperaturer på termostater också (71, 75, och 87 grader), typ sommar och vinter termostater.
Petrolhead
Tor 15 nov 2018 19:28 Svara med citat
Tror jag har ett mätarhus ligger från en 90 eller 91:a som inte passade i min 85:a jag har 2 kontakter på baksidan denna hade bara en.

Jag rullar.
Wahlberq
Fre 16 nov 2018 8:24 Svara med citat
Vet inte vilka årsmodeller det passar ifrån, min är en -87
Petrolhead
Fre 16 nov 2018 13:43 Svara med citat
Jag har inte så bra koll på de heller tyvärr.

Jag rullar.