Forum - Golf 6 (09-13) - Löser ett borrat hål i framskärmen problemet?

golf73
Kör: Golf 6 TSI 90 Variant Ort: Lysekil Medlem: 11 november 2018
Tor 15 nov 2018 19:09 Svara med citat
Har läst på nätet att Golf har ett konstruktionsproblem.
Att vatten läcker in ovanfrån och samlas innanför framskärmarna, nederst framför förar- och pasagerardörrarna. Skall medföra genomfostning och frostsprängning.

Jag har en Golf 6, årsmodell 2011, som det börjar synas brunt under framskärmen, framför förardörren.
Det skall visst vara jobbigt och dyrt att åtgärda.
Framskärmen mm behöver tas bort.

Mitt förslag är att utifrån borra ett hål nederst i framskärmen med en hålborr, 3-4 cm i diameter så jag kan rengöra i det hålrum som jag tror finns innanför skärmen. Sedan rostskydda inuti (dinitrol) och sist täppa igen hålet med en gummitätning ( efter att ha rostskyddat hålkanten).
Sedan skulle jag kunna lossa på gummipluggen några gånger per år, rengöra och dinitrola.

OK. En gummitätningen nederst på framskärmen är inte så vacker men det är inte framtida rosthål eller dyra rostlagningsfakturor heller.

Frågor: är detta en bra ide?
Och hur ser det ut innanför skärmen.
Hur skall man täta uppe så att inget vatten rinner in innanför skärmen?
Finns det bättre ställe att borra hål i än från utsidan för att komma åt utrymmet innanför skärmen?
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Tor 15 nov 2018 21:47 Svara med citat
Jag tror inte idén är så dum men det kanske finns enklare saker, jag lättade lite på innerskärmen mellan rakt upp "kl12" ochr till kl
bildock
Tor 15 nov 2018 21:54 Svara med citat
Jag tror inte idèn är så dum men det kanske finns ett enklare sätt att mota olle i grind, jag har många års erfarenhet och upptäckt vanlig smörjolja kan vara väldigt bra. Jag har själv öppnat lite på innerskärmen rakt upp kl.12 och till kl 3 det går lätta böja ut skärmen där och sprutat in olja och
bildock
Tor 15 nov 2018 21:59 Svara med citat
Ett förtydligande: jag har inte varit färdig me inlägget bara backat något ord men se det gick inte då gick inlägget iväg... men nu fortsätter jag och pumpa in så mycket så att det droppar ut lite grann under skärmen vitsen är att få en oljefilm därinnanför
golf73
Tor 15 nov 2018 23:02 Svara med citat
OK. Låter smidigare än att borra hål.
Men samlades det inte vatten längst ner, innanför framskärmen?
Eller dräneras det ut?
bildock
Tor 15 nov 2018 23:10 Svara med citat
Efersom jag redan provat och sett att det droppar olja så är det mest troliga att en spalt är öppen i nederkant samt tror jag att fartvinden torkar upp det våta som bildas. Använder man en torkande tectyl och får skikt av vaxliknande skydd tror jag man klarar sig ganska bra
Om man underhåller detta med jämna intervaller så gör det nog inget om lite vatten blir kvar men jag tror det droppar ut
golf73
Fre 16 nov 2018 16:39 Svara med citat
Tack för tipset. Skall pröva att lossa innerskärmen och spruta rostskydd.

Har du en Golf 5?
Jag har en Golf 6, årsmodell 2011.
Undrar om de är likadana innanför framskärmarna?
bildock
Fre 16 nov 2018 16:59 Svara med citat
Jag har en golf 5 från 04 och 08, jag har tittat idag hur det ser ut igen och när jag öppnar främre dörrar och tittar mot framskärmen så finns där flera öppningar på hela gaveln av framskärmen så det var lätt att få in en lång slang uppifrån och nedåt i utrymmet bakom framhjulet och jag sprutade in rostskyddsmedel uppifrån och ned i utrymmet.
Hålen på "gaveln" av framskärmen är nog just för fartvinden framifrån och ska blåsa torrt och ska ventileras ut där
.
Ett annat tips inför vintern jag har använt mig av, det är att försiktigt bända upp stänkskyddet som ligger an mot skärmen och föra in lite ren olja från en pip så utrymmet bakom kanten av stänkskyddet fylls med olja, det kanske inte ser så rent ut när överskottsoljan rinner ut vit tröskeln då smuts blandar sig i men det är mycket lätt att avlägsna med lite putsmedel eller l
acknafta på en sudd.

Vitsen är att få något bakom skrymslen som står emot saltslasket som är boven i det hela och det är lätt att i förväg skydda med en oljekanna
golf73
Fre 16 nov 2018 17:42 Svara med citat
Thumbs up
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 16 nov 2018 18:55 Svara med citat
Det enda riktiga är att lossa på bakdelen av inneskärmen och spola rent, låta torka, sedan på en tunnflytande rostskydd, låta torka, på med ett tjockflytande rostskydd, har gjort något liknande med platskydden framför bakhjulen

det bästa är en komplett rostkyddning av hela bilen

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
bildock
Fre 16 nov 2018 21:17 Svara med citat
Självklart är det bästa sättet kanske t.o.m ta bort skärmen och göra så men det var väl inte det som trådskaparen frågade om utan försöka sig på en någorlunda fungerande genväg med minimalt mekande
golf73
Fre 16 nov 2018 22:31 Svara med citat
Till A128 Thumbs up

Jag är tacksam för alla bra förslag!
bildock
Sön 18 nov 2018 14:26 Svara med citat
Jag kunde inte släppa tanken på skräpet bakom skärmen, tittade med lyse ordentligt så här är det: det är två olika saker som har varit problem nr 1) det är smältvatten som rinner ner vid skärmens baksida mot dörren och fryser till is längst ner och då dörren öppnas viker sig hörnet och skada uppstår. VW vet om detta och använder
bildock
Sön 18 nov 2018 14:38 Svara med citat
Fortsätter här: två skumplastbitar varför vet jag ej den enda nyttan dessa gör är att täppa till hålet längst ner på gaveldelen
på skärmen, jag har köpt dessa men jag tog bort dem och OJ-OJ vad med gegga det var bakom.
Jag tänker på trådskaparen som tänkte borra hål för att rensa-behövs ej använd detta stora hål, fick in rör till dammsugaren.
Jag rensade ordentligt fick en stor stor hög med fuktig sand då dessa plastlappar täppte hålet för genomströmning. Nu är allt
skräp borta rent och fint och nu behandlat hela spalen från motorhuven ner till tröskeln med rostskyddsvax.
Fortsättningsvis hindras rosten ligga och gro där bakom och lätt att spruta in lite för varje vintersäsong.

Detta har aldrig gjorts tidigare så därför mängden och dessa skumplastbitar som motade åtminstone något av sanden att
komma ut
golf73
Sön 18 nov 2018 15:04 Svara med citat
Tack bildock!. Nu har jag lärt att det är två olika problem; frostsprängningen och rost inne i framskärmens nederdel.
Mitt problem är rosten.
Jag skall försöka hitta hålet så jag kan göra rent på skärmens baksida.
Sitter hålet åtkomligt underifrån bilen eller ?
Vad använde du för rostskyddsvax?
Använde du kompressor för att kunna spruta rostskyddsvaxet så långt in under skärmen?
bildock
Sön 18 nov 2018 15:15 Svara med citat
Jag kan inte tänka mig att det är skillnad på Golf 5 och 6 så att du ska hitta ett stort hål jag fick in munstycke till dammsugaren
det är på gaveln av framskärmen längst ner under nedre dörrgångjärn och skulle denna skumplast finnas där tag bort den och du finner hålet
Det går nog bra med vilket rostskydd som helst men jag har använt rostskyddsvax ett flytande på spray med en lång tunn slang med spridar-
munstycke längst ut så vaxet sprider sig i utrymmer, jag tycker det är bra för om det blir fukt eller kondens så förhindrar
vaxet at rost uppstå och skulle du hitta något bättre då är det lätt att spraya om utrymmet då och då.
golf73
Sön 18 nov 2018 15:45 Svara med citat
Jag bugar och tackar ännu en gång Thumbs up
golf73
Sön 25 nov 2018 17:30 Svara med citat
Jo det är skillnad på Golf 5 och 6.

På min Golf 6 sitter det en lång svart hårdplastlist ( syns om jag öppnar framdörren och tittar där dörrgångjärnen sitter.
Men det finns gott om plats för att föra in en slang längst upp ovanför plastlisten för att rostskyddsspruta framskärmens innersida.
Dessutom finns ett stort hål under bilen, framför tröskellådan. Så det går att spruta nedifrån också.
Det har jag gjort idag.

Enkelt och utan att ha behövt borra upp ett hål ,i framskärmen!

Gör jag så här en gång om året så slipper jag genomrostade nederkanter på framskärmarna! Very Happy

Tack för ni tagit er tid att diskutera mitt problem.