Forum - Golf 7 (13-19) - Allmänna köptips Golf

ugotabanana
Kör: Ingen VW Ort: Lidingö Medlem: 22 november 2018
Tor 22 nov 2018 9:41 Svara med citat
Hej! Jag är rätt färsk på bilar och i synnerhet Golf. Hoppas det är ok att be om köptips.

Vi söker en ”andrabil” som ska komplettera en XC60 och valet har fallit på Golf. Vad tycker ni jag ska snäva ner sökningen på med följande kriterier:

- Bilen ska köras till dagis/arbete max 1 mil i stöten. Ca 400 mil per år.

- Två bakåtvända bilstolar måste få plats

- Automat

- Budget <120.000:-

Är det vid något miltal en service är extra dyr? Bör man prioritera ålder före antal körda mil eller tvärtom?

Alla tips och råd mottages tacksamt!
golfers
Kör: Golf 7 GT -14 Ort: Sala Medlem: 06 september 2016
Tis 27 nov 2018 19:42 Svara med citat
Jag personligen är lite rädd för DSG lådan. Någon här kanske vet om den är bättre vid visst tillverkningsår
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 27 nov 2018 21:37 Svara med citat
golfers skrev:
Jag personligen är lite rädd för DSG lådan. Någon här kanske vet om den är bättre vid visst tillverkningsår

Det är väl DQ200 lådan som är skit, alltså 7 stegs med torrlamellkoppling, den sitter väl bara på de med lite klenare motorer fortfarande.
Masi
Kör: Golf 7 TGI SC - 15 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 29 nov 2018 23:06 Svara med citat
Vi sålde frugans VW Up! i våras och letade efter en bensindriven Golf med värmare. Hon kör så lite så diesel var inte att tänka på. Men att hitta en bensinGolf med värmare i samma prisklass som ni kikar på var inte helt enkelt, för att inte säga omöjligt. Nu hade jag gärna köpt en med dsg men dottern har börjat att övningsköra så det fick bli en manuell. Det slutade faktiskt med att vi köpte en TGI, dvs en biogasbil. Inte så knäppt som det kanske låter. I princip alla TGI startar sitt liv som någon form av tjänstebil då man har 40% rabatt på förmånsvärdet. Det i sin tur gör att man ofta stoppar i lite extra utrustning. Golfen har till skillnad från tex Passat en fullstor bensintank på 50 liter och gastankar på 15kg. Det enda utrymmet du offrar är reservhjulsbaljan. Skatten är låg, 5 år befriad och sedan 360kr / år. Den går billigt, det har blivit så att jag har den som pendlar il och då kostar den ca 7kr/mil i bränsle. Jo, det är tätare service på dem (1500mil) men vem vill köra längre på samma olja?
Marknaden är fortfarande skeptisk mot dessa vagnar så dem går att köpa till hyfsad kurs, leta efter ett välutrustat exemplar.
Jag har tex bränslevärmare med fjärr, ergo-activ stolar i halvskinn med massage, automatisk klima (oftast sitter det bara manuell med AC), backkamera, parkeringssensorer fram och bak, utfällbar dragkrok etc. Kommer någonstans runt 35-40 mil på gas. Nu rör jag mig mest runt Linköping där det är tätt mellan gasmackarna iofs.
Det som var tänkt som en andrabil blev den bilen som rullar mest. Har en A6 diesel som mest står hemma i garaget och skäms...
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Audi A6 avant, 2.0tdi. Multitronic.' 14
maxmsm
Fre 30 nov 2018 13:34 Svara med citat
Masi skrev:
Vi sålde frugans VW Up! i våras och letade efter en bensindriven Golf med värmare. Hon kör så lite så diesel var inte att tänka på. Men att hitta en bensinGolf med värmare i samma prisklass som ni kikar på var inte helt enkelt, för att inte säga omöjligt. Nu hade jag gärna köpt en med dsg men dottern har börjat att övningsköra så det fick bli en manuell. Det slutade faktiskt med att vi köpte en TGI, dvs en biogasbil. Inte så knäppt som det kanske låter. I princip alla TGI startar sitt liv som någon form av tjänstebil då man har 40% rabatt på förmånsvärdet. Det i sin tur gör att man ofta stoppar i lite extra utrustning. Golfen har till skillnad från tex Passat en fullstor bensintank på 50 liter och gastankar på 15kg. Det enda utrymmet du offrar är reservhjulsbaljan. Skatten är låg, 5 år befriad och sedan 360kr / år. Den går billigt, det har blivit så att jag har den som pendlar il och då kostar den ca 7kr/mil i bränsle. Jo, det är tätare service på dem (1500mil) men vem vill köra längre på samma olja?
Marknaden är fortfarande skeptisk mot dessa vagnar så dem går att köpa till hyfsad kurs, leta efter ett välutrustat exemplar.
Jag har tex bränslevärmare med fjärr, ergo-activ stolar i halvskinn med massage, automatisk klima (oftast sitter det bara manuell med AC), backkamera, parkeringssensorer fram och bak, utfällbar dragkrok etc. Kommer någonstans runt 35-40 mil på gas. Nu rör jag mig mest runt Linköping där det är tätt mellan gasmackarna iofs.
Det som var tänkt som en andrabil blev den bilen som rullar mest. Har en A6 diesel som mest står hemma i garaget och skäms...
/Mats

Hej, är det en manuell eller automat du har köpt?
Hur är förbrukningen om du bara kör på bensin?
Masi
Fre 30 nov 2018 21:11 Svara med citat
maxmsm skrev:
Hej, är det en manuell eller automat du har köpt?
Hur är förbrukningen om du bara kör på bensin?

Manuell då jag börjat övningsköra med dottern.
Kört väldigt begränsat på bensin så det är svårt att säga vad den drar på just bensin. Har kört 1200mil sedan vi köpte den i maj och har bara gjort av med en kvarts tank bensin än så länge. Det blir lite av en sport att bara köra på gas, sedan känns det ju faktiskt inte helt fel att veta att man knappt belastar miljön heller.
Nackdelen med denna motorn är att den saknar bottenvrid som man som gammal dieselåkare är van vid. Skulle säkert maskeras bättre i med en automat.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 30 nov 2018 21:46 Svara med citat
Med två bakåtvända barnstolar blir det inte roligt i framstolarna. Kan fungera att sätta båda barnstolarna på höger sida i bilen men det beror på vilka barrnstolar ni har?

Diesel går helt bort för er med så liten körsträcka. Håll er borta från 4motion, golfen tar sig fram fint ändå. Se till att ha en försäkring med låg självrisk på motor och drivlina. Vanlig motorvärmare är nästan ett måste och likaså en längre sträcka åtminstone en gång i veckan eller tätare oljebyten.
maxmsm
Lör 01 dec 2018 9:15 Svara med citat
Masi skrev:
Manuell då jag börjat övningsköra med dottern.
Kört väldigt begränsat på bensin så det är svårt att säga vad den drar på just bensin. Har kört 1200mil sedan vi köpte den i maj och har bara gjort av med en kvarts tank bensin än så länge. Det blir lite av en sport att bara köra på gas, sedan känns det ju faktiskt inte helt fel att veta att man knappt belastar miljön heller.
Nackdelen med denna motorn är att den saknar bottenvrid som man som gammal dieselåkare är van vid. Skulle säkert maskeras bättre i med en automat.
/Mats

Att automaten kan hantera dåligt vrid bra är ju riktigt men VAG använder tyvärr en låda som inte ens klarar av låga effekter till de klenare motorerna.
Jag gillar Golf 7 men alla konstiga fel som köparna själva får bekosta reparationerna på gör att jag efter 30 år som VW ägare håller på att kolla på annat märke nu när det börjar bli aktuellt att byta ut gamla Bettan.
Masi
Sön 02 dec 2018 9:24 Svara med citat
maxmsm skrev:
Att automaten kan hantera dåligt vrid bra är ju riktigt men VAG använder tyvärr en låda som inte ens klarar av låga effekter till de klenare motorerna.
Jag gillar Golf 7 men alla konstiga fel som köparna själva får bekosta reparationerna på gör att jag efter 30 år som VW ägare håller på att kolla på annat märke nu när det börjar bli aktuellt att byta ut gamla Bettan.

Vet faktiskt inte om jag håller med där. Just Golf7 är relativt problemfri skulle jag vilja säga. Jobbat med flera olika märken förr och kan väl säga att alla märken har sina för och nackdelar.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Sön 02 dec 2018 19:46 Svara med citat
Masi skrev:
Vet faktiskt inte om jag håller med där. Just Golf7 är relativt problemfri skulle jag vilja säga. Jobbat med flera olika märken förr och kan väl säga att alla märken har sina för och nackdelar.
/Mats

Vad jag läst på detta forum så finns det en del fel som kommer ganska snabbt tyvärr, DQ200 lådan var det någon som fått problem med redan efter 3000mil och det är många som fått in vatten vid baksätet tydligen någon packning vid dörrhögtalarna som släpper in vatten.
Jag tycker den är snygg och skulle gärna haft en men jag har lite för dålig erfarenhet av Din Bil i Helsingborg för att köpa fler VW.
Masi
Mån 03 dec 2018 11:54 Svara med citat
maxmsm skrev:
Vad jag läst på detta forum så finns det en del fel som kommer ganska snabbt tyvärr, DQ200 lådan var det någon som fått problem med redan efter 3000mil och det är många som fått in vatten vid baksätet tydligen någon packning vid dörrhögtalarna som släpper in vatten.
Jag tycker den är snygg och skulle gärna haft en men jag har lite för dålig erfarenhet av Din Bil i Helsingborg för att köpa fler VW.

Det med växellådan är ju givetvis inte bra men man kan ju givetvis inte utgå från att alla kommer få problem med lådan bara för att man vet om en bil som är drabbad.
Jo, det med högtalarna är ju givetvis inte bra men det är ju ett billigt problem, oftast gratis för kunden. Ser det inte som ett allvarligt problem egentligen. Ingen bil är bättre än verkstaden man anlitar, så problemet ligger snarare där än hos bilmodellen i fråga.
Ta vilket annat märke eller bilmodell som helst på marknaden så finns det garanterat modellspecifika problem, vissa av värre karaktär än andra.
På ett sådant här forum tar man upp problem när dem dyker upp, det är ju inte många som gör inlägg och talar om att dem är rätt nöjda med bilen. Vill nog tro att dem flesta trots vissa fel och brister än nöjda med sina Golf 7or.
Jag är än så länge rätt nöjd med min Golf7, trots att jag fått byta högtalare på den.
Har även en Audi A6 som kostade dubbelt så mycket i inköp, jättefin bil men jag är nog inte dubbelt så nöjd med den. Golfen är helt enkelt mer för pengarna även om det aldrig kommer bli lika bra som A6an.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Palito
Kör: Golf 7 1.0 TSI Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2017
Mån 03 dec 2018 13:16 Svara med citat
Har haft min Golf-7 i 1 år. Inte behövt åtgärda något. Inget läckage i dörrar/högtalare och det har ju regnat en hel del och tvättar bilen gör jag 1 gång i veckan. Den bara rullar bekvämt. Haft 2 nya Octavior i familjen som varit på garantibesök flertalet gånger. Vi gav upp och jag bytte till Golfen och frun hämtade ut en ny Volvo istället. Volvon har däremot varit inne 3 gånger på garantijobb Very Happy